ابتكار تصميمات لأزياء النساء مستوحاة من الفن السيريالي باستخدام الإمكانيات التشكيلية والجمالية لبقايا الأقمشة

No Thumbnail Available
Date
2016
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
يهدف البحث إلى دراسة الاستفادة من بقايا الأقمشة الناتجة من المشاغل النسائية بمنطقة القصيم ، والتي تسبب مشاكل للمشغل في كونها تشغل حيزا وتكدس بداخله أو التخلص منها في سلة المهملات وتكون عبئاً على المستهلك والبيئة ، فهدفت الرسالة إلى جمع هذه البقايا الغير مستغلة والاستفادة من إمكانياتها التشكيلية والجمالية ، وبما أن الحياة تفرض علينا التنوع في التصميم والابتكار والاستلهام ، ولما ما للفن السيريالي من ثراء بالخطوط والألوان والتأثيرات بحيث يمكن تطويعه ليساير اتجاهات الموضة بالعصر الحديث ، جعل الباحثة تتجه للاستعانة به كمصدر الهام ، وذلك باستحداث تصميمات للسيدات من عمر ( ٣٠-٢١ سنة) لفترة بعد الظهيرة من بقايا أقمشة المشاغل مستوحاة من الفن السيريالي ذات قيمة نفعية وجمالية ، بالإضافة إلى تقديم منتج ذو سعر مناسب يمكن تسويقه . لتحقق الأهداف الاقتصادية والتجارية والاستثمارية وبالشكل الذي يخدم مصالح الصناعة الوطنية ، ولتحقيق أهداف البحث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي ، وتكونت العينة من عدد(١٥) من المتخصصين في تصميم الأزياء ، ومن عدد (۱٥) منتجي ملابس النساء داخل المشاغل بمنطقة القصيم للتعرف على آرائهم في التصميمات المقترحة والمنفذة من بقايا الأقمشة والمستلهمة من الأعمال الفنية لمشاهير الفن السيريالي ، وعدد (٥۰) ويقصد بهن أفراد المجتمع من النساء اللاتي أعمارهن من (۳۰:۲۱) سنة للتعرف على مدى تقبلهن التصميمات المقترحة الأعمال الفنية لأعلام الفن السيريالي والمنفذة من بقايا أقمشة المشاغل مع التطبيق من خلال تنفيذ مختارات منها ، واشتملت الأدوات على استبانه لمعرفة آراء تتراوح المستلهمة من يهدف البحث إلى دراسة الاستفادة من بقايا الأقمشة الناتجة من المشاغل النسائية بمنطقة القصيم ، والتي تسبب مشاكل للمشغل في كونها تشغل حيزا وتكدس بداخله أو التخلص منها في سلة المهملات وتكون عبئاً على المستهلك والبيئة ، فهدفت الرسالة إلى جمع هذه البقايا الغير مستغلة والاستفادة من إمكانياتها التشكيلية والجمالية ، وبما أن الحياة تفرض علينا التنوع في التصميم والابتكار والاستلهام ، ولما ما للفن السيريالي من ثراء بالخطوط والألوان والتأثيرات بحيث يمكن تطويعه ليساير اتجاهات الموضة بالعصر الحديث ، جعل الباحثة تتجه للاستعانة به كمصدر الهام ، وذلك باستحداث تصميمات للسيدات من عمر ( ٣٠-٢١ سنة) لفترة بعد الظهيرة من بقايا أقمشة المشاغل مستوحاة من الفن السيريالي ذات قيمة نفعية وجمالية ، بالإضافة إلى تقديم منتج ذو سعر مناسب يمكن تسويقه . لتحقق الأهداف الاقتصادية والتجارية والاستثمارية وبالشكل الذي يخدم مصالح الصناعة الوطنية ، ولتحقيق أهداف البحث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي ، وتكونت العينة من عدد(١٥) من المتخصصين في تصميم الأزياء ، ومن عدد (۱٥) منتجي ملابس النساء داخل المشاغل بمنطقة القصيم للتعرف على آرائهم في التصميمات المقترحة والمنفذة من بقايا الأقمشة والمستلهمة من الأعمال الفنية لمشاهير الفن السيريالي ، وعدد (٥۰) ويقصد بهن أفراد المجتمع من النساء اللاتي أعمارهن من (۳۰:۲۱) سنة للتعرف على مدى تقبلهن التصميمات المقترحة الأعمال الفنية لأعلام الفن السيريالي والمنفذة من بقايا أقمشة المشاغل مع التطبيق من خلال تنفيذ مختارات منها ، واشتملت الأدوات على استبانه لمعرفة آراء تتراوح المستلهمة من الثالث ، العشرون ، السادس الخامس والعشرون ، الخامس ، السابع ، الثامن ، العاشر ، التاسع ، التاسع عشر ، الثامن عشر ، الثاني عشر ، الخامس عشر ، السادس عشر ، السابع عشر ، الواحد والعشرون ، الثالث عشر ، الثالث والعشرون ، الرابع والعشرون ) . بالنسبة لآراء المنتجين (المشاغل النسائية في منطقة القصيم ) : أن التصميم الثاني هو أفضل التصميمات من وجهة نظر المنتجين ثم يليه التصميمات ) الرابع ، الحادي عشر ، الثاني والعشرون ، الأول ، الثالث ، الرابع عشر ، العشرون ، الخامس والعشرون ، السادس ، الخامس ، السابع ، الثامن ، العاشر ، التاسع ، الثاني عشر ، الثامن عشر ، التاسع عشر ، الخامس عشر، الثالث عشر ، السادس عشر ، السابع عشر ، الثاني والعشرون ، الثالث والعشرون ، الرابع والعشرون ) . ٣. بالنسبة لآراء المستهلكات النساء من عمر ( ۲۱ - ۳۰) سنة : أن التصميم الرابع هو أفضل التصميمات من وجهة نظر المستهلكات ثم يليه التصميمات ( الثاني والعشرون ، الحادي عشر ، الثاني ، الرابع عشر ، الثالث ، الأول ، السادس ، العشرون ، العاشر ، الخامس والعشرون ، الثامن، التاسع ، السابع ، الثامن عشر ، الخامس ، التاسع عشر ، الثاني عشر ، الخامس عشر ، السادس عشر ، الثالث عشر ، الواحد والعشرون ، الرابع والعشرون ، الثالث والعشرون ، السابع عشر ) . وجاءت أهم التوصيات كالتالي: - توجيه المصممين والعاملين في مجال تصميم الأزياء إلى أهمية التفكير الابتكاري لإعطاء ٢ - تعويد الطالبات على ضرورة التفكير في الخامات تفكيراً مدعماً بالأسس الفنية التي تتسم بالجانب الابتكاري ، وتدريبهن على استخدامها لمعرفة القيم التشكيلية لها ، والكشف عن حدودها وإمكانياتها، وما يتحقق عنها من قيم فنية وجمالية في حلول متعددة تثري هذا المجال . تصميم الأزياء ، مما يثري المجال التعليمي عموماً . ٣- إقامة مشروعات صغيرة قائمة على بقايا الأقمشة بالتعاون مع الجهات المختصة والأسر المنتجة المساهمة لفتح مجال المشاريع جديدة . إقامة دورات تدريبية وورش عمل لإثراء مجال تصميم الأزياء من خلال استغلال الخامات غير المستغلة والاستفادة منها بكل الطرق الممكنة ه-عمل- توعية لجميع فئات المجتمع وذلك عن طريق دورات وبرامج لترشيد الاستهلاك والحد من تلوث البيئة . ٦- المساهمة في تطوير صناعة الملابس الجاهزة بتصميم وإنشاء خط لإنتاج الملابس من بقايا الأقمشة ضرورة الاهتمام بدراسة الفن السيريالي برؤى جديدة لما لها من سمات وملامح متميزة يساهم في إثراء تصميم الأزياء والموضة. - إقامة معارض فنية لنشر ثقافة الفنون المختلفة من . خلال فن تصميم الأزياء .
Description
This research paper aims to study the possibility of benefiting from fabrics remnants produced in women's workshops in Al Qassim region, and benefiting from its aesthetic and formative possibilities. Fabrics remnants cause problems since it occupies a lot of space and overstock inside. In addition to the burden of discarding. Therefore, it is a burden on both the consumer and the environment. Since the nature of life imposes on us to diversify in design, innovation and inspiration, also, for what Surrealism art has of richness in lines, colors and effects that can be adapted to faddish with modern life; the researcher took advantage of it as a source of inspiration. That by developing designs for women aged between 21 and 30 years from fabrics remnants in the afternoon. In order to achieve research objectives, researcher used the descriptive analytical approach. It took hiring 15 specialists in fashion design; 15 producers of Women's clothing in Al-Qassim region's workshops, to get their feedback on the proposed and implemented designs of fabrics remnants that are inspired by the artistic works of Surrealism art celebrities; and 50 consumers of community's women aged between 21 and 30 years. A questionnaire has been used to gather the feedback of specialists, III producers and consumers about the proposed designs. The research was divided into four chapters as follows, Chapter One – Research plan Includes research introduction, research terms, research issue, research questions, research importance, research objectives, research limits, previous researches and studies, research approach, research sample, and research tools. Chapter Two – Theoretical framework, including, First – Theoretical framework related to fashion design Second – Theoretical framework related to the properties of fabrics remnants and its types Third – Theoretical framework related to Surrealism school Fourth – Theoretical framework related to the study of international fashion designers who have benefited from ores remnants and Surrealism art to design women's fashion. Chapter Three – Research practical framework, including, 1. Designing proposals of women clothing in the afternoon from workshops fabrics remnants that inspired by Surrealism art for women aged between 21 and 30. In accordance with the rules and bases that have been achieved in the theoretical framework and the analysis of the international fashion designers' works. 2. Developing research tools and verifying validity and reliability. Chapter Four – Research findings, analysis, explanations and recommendations. IV This chapter includes the answers of research questions. The priorities of designs according to samples have come as follows, After achieving findings by answering research theoretical questions as well answering research practical questions, also, after filling questionnaires and ensuring its validity and reliability then offering and arbitrating the proposed designs of women's clothing for women aged between 21 and 30 years on arbitrators, producers and consumers. The outcomes indicate that there is acceptance of proposed designs. The priorities of designs according to samples have come as follows, A.According to specialists' feedback The fourth design was the best one according to specialists' feedback on questionnaires. Then these designs priority came accordingly; second; eleventh; twenty-second; first; fourteenth; third; twentieth; sixth; twenty-fifth; fifth; seventh; eighth; tenth; ninth; nineteenth; eighteenth; twelfth; fifteenth; sixteenth; seventeenth; twenty-first; thirteenth; twenty-third; twenty-fourth. B. According to producers' feedback (women's workshops in Al-Qassim region) The second design was the best one according to producers' feedback on questionnaires. Then these designs priority came accordingly; fourth; eleventh; twenty-second; first; third; fourteenth; twentieth; twenty-fifth; sixth; fifth; seventh; eighth; tenth; ninth; twelfth; eighteenth; nineteenth; fifteenth; thirteenth; sixteenth; seventeenth; twenty-second; twenty-third; twenty fourth. V C.According to consumers' of women aged between 21 and 30 years feedback The fourth design was the best one according to consumers' feedback on questionnaires. Then these designs priority came accordingly; twenty-second; eleventh; second; fourteenth; third; first; sixth; twentieth; tenth; twenty-fifth; eighth; ninth; seventh; eighteenth; fifth; nineteenth; twelfth; fifteenth; sixteenth; thirteenth; twenty-first; twenty-fourth; twenty-third; seventeenth. The most important recommendation are as follows, 1. Guiding designers and workers in the field of fashion design to the importance of innovative thinking to provide various solutions to enrich this field 2. assuring design students about the importance of thinking about oars in technical bases there supported with innovative side, training them to use its formative values, reveling its limits and capabilities, and what it can achieve of aesthetic and artistic values in fashion design field, thus enriching the educational field In general . 3. Establishing small projects based on the remnants of fabrics in cooperation with the competent authorities and the productive families that contribute to open the field for new projects. 4. Offering training courses and workshops to enrich the field of fashion design by taking advantage of unused ores and use them in all possible ways. 5. Raise awareness of all segments of society through courses and programs to rationalize the consumption and reduce environmental pollution. VI 6. Contributing to the development of prefabricated clothes industry by designing and creating clothing production line from the fabric remnants. 7. The need to focus on studying the Surrealism art with new visions because of their distinct attributes and features contributes the enrichment of fashion design. 8. Establishing art galleries to spread the various arts culture through the art of fashion design
Keywords
Citation
Collections