واقع التنمية المهنية لمعلمي الرياضيات المصاحبة لمشروع "تطوير الرياضيات والعلوم الطبيعية في التعليم العام بالمملكة العربية السعودية"

No Thumbnail Available
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
في منطقة هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع التنمية المهنية لمعلمي الرياضيات المصاحبة لمشروع "تطوير مناهج الرياضيات والعلوم الطبيعية في التعليم العام بالمملكة العربية السعودية، وتحديد المواصفات التربوية لسلسلة مناهج ماجروهل التي ينبغي أن تتناولها برامج التنمية المهنية لمعلمي الرياضيات، والكشف عن مدى تناول التنمية المهنية لمعلمي الرياضيات للمواصفات التربوية المضمنة في سلسلة مناهج ماجروهل للرياضيات، والتعرف على أساليب ومعوقات التنمية المهنية لمعلمي الرياضيات المصاحبة للمشروع من وجهة نظر مشرفي الرياضيات بمنطقة القصيم واعتمدت الدراسة على نوعين من المناهج الوصفية: المنهج الوصفي "المسحي"، والمنهج الوصفي "تحليل المحتوى". وتكون مجتمع الدراسة من ثلاث فئات خبراء تعليم الرياضيات وبلغت عينتها (۲۲) خبيراً، ومشرفو الرياضيات التربويين ومشرفو التدريب بمنطقة القصيم وشملت العينة جميع المجتمع المكون من (۳۰) مشرفاً، ومنتجات مشروع تطوير مناهج الرياضيات والعلوم الطبيعية في التعليم العام بالمملكة العربية السعودية" التي تستهدف التنمية المهنية لمعلم الرياضيات، واقتصرت على الحقائب التدريبية المستخدمة في برامج التدريب المنفذة القصيم. واستخدم الباحث ثلاث أدوات هي: استبانة خبراء تعليم الرياضيات؛ لتحديد المواصفات التربوية لسلسلة مناهج ماجروهل التي ينبغي أن تتناولها برامج التنمية المهنية لمعلمي الرياضيات وبطاقة تحليل محتوى؛ لتحليل الحقائب التدريبية المنفذة بمنطقة القصيم، واستبانة لمشرفي الرياضيات التربويين؛ للتعرف على أساليب ومعوقات التنمية المهنية لمعلمي الرياضيات المصاحبة للمشروع، وتوصلت نتائج الدراسة إلى تحديد (٢٤) مواصفة تربوية لسلسلة مناهج ماجروهل ينبغي أن تتناولها برامج التنمية المهنية لمعلمي الرياضيات مصنفة إلى محوريين هما (۱٥) مواصفة من المرتكزات التي تستند إليها سلسلة مناهج ماجروهل للرياضيات، و(۹) مواصفات من الاستراتيجيات التي تستند إليها سلسلة مناهج ماجروهل للرياضيات وقد تناولت الحقائب التدريبية جميع المواصفات التربوية ما عدا النقاط المحورية لمعايير NCTM الصادرة عام ٢٠٠٦م ، وكان شكل التناول صريح ومفصل بشكل عام. وتوصلت الدراسة إلى (۲۱) أسلوباً من أساليب التنمية المهنية لمعلمي الرياضيات المصاحبة للمشروع، مصنفة إلى محورين هما: أساليب التنمية المهنية الذاتية لمعلمي الرياضيات، أساليب التنمية المهنية الرسمية لمعلمي الرياضيات. وقد جاءت أبرز الأساليب الذاتية على الترتيب: تبادل الزيارات مع زملائه المعلمين استفادته من مواقع تعليم وتعلم الرياضيات الالكترونية، مشاركته في مجتمعات التعلم المهنية. وجاءت أبرز الأساليب الرسمية على الترتيب: تنفذ دروس تطبيقية على كتب الرياضيات تطبيق أسلوب الدرس المبحوث (دراسة الدرس) لمعلمي الصف الواحد تنفيذ برامج تدريبية تستهدف مناهج الرياضيات كذلك توصلت الدراسة إلى (١٦) معوقاً، من معوقات التنمية المهنية لمعلمي الرياضيات المصاحبة للمشروع، مصنفة إلى محورين هما: معوقات تتعلق بمعلمي الرياضيات، معوقات تتعلق بالنواحي الإدارية والفنية. وقد جاءت أبرز المعوقات المتعلقة بمعلمي الرياضيات على الترتيب: ضعف دافعية المعلم نحو برامج التنمية المهنية، ضعف التعاون المهني بين المعلمين معتقدات معلم الرياضيات غير المنتجة. وجاءت أبرز المعوقات المتعلقة بالنواحي الإدارية والفنية على الترتيب: ضعف الدعم المؤسسي المقدم لبرامج التنمية المهنية، ضعف الحوافز للمشاركة في أنشطة التنمية المهنية، ضعف الارتباط بين برامج التنمية المهنية واحتياجات المعلمين الفعلية. وأخيراً قدم الباحث عدداً من التوصيات والدراسات المستقبلية المقترحة.
Description
The present study aimed to identify the reality of the professional development of mathematics teachers associated with the project "Development of mathematics and natural sciences curricula in general education in Saudi Arabia" and to determine the educational specifications of McGraw-Hill curriculum series which should be addressed by professional development programs for mathematics teachers. Mathematics for the educational specifications included in McGraw-Hill curriculum series of mathematics, and to identify the methods and obstacles to the professional development of mathematics teachers accompanying the project from the point of view of mathematics supervisors in Qassim. The study relied on two types of descriptive approaches: descriptive approach "Survey", the descriptive approach "Content Analysis". The study population consisted of three categories: the mathematics education experts. The sample consisted of (22) experts, educational mathematics supervisors and training supervisors in Qassim region. The sample included the entire society consisting of (30) supervisors and products of " Which aimed at the professional development of the mathematics teacher, and was limited to the training bags used in the training programs implemented in the Qassim region. The researcher used three tools: the identification of mathematics education experts; to determine the educational specifications of McGraw-Hill curriculum series, which should be addressed by professional development programs for mathematics teachers, and content analysis card; to analyze the training portfolios implemented in Qassim region; To identify the methods and obstacles to the professional development of the mathematics teachers associated with the project. The results of the study were: (24) an educational specification for McGraw-Hill curriculum series should be addressed by the professional development programs of mathematics teachers classified into two axes: (15) Mathematics, and (9) characteristics of the strategies underlying the McGraw-Hill mathematics curriculum. The training packages dealt with all educational specifications except for the focal points of the NCTM standards issued in 2006. The form of handling was explicit and detailed in general. The study reached (21) methods of professional development of the mathematics teachers accompanying the project, classified into two axes: the methods of self-development of the professional teachers of mathematics, methods of professional development of official teachers of mathematics. The most prominent methods of self-arrangement were the exchange of visits with fellow teachers, which benefited from e mathematics learning and learning sites, and participation in professional learning communities. The most important formal methods are: Implementing applied lessons on mathematics books, applying the studied lesson method to classroom teachers, and implementing training programs targeting mathematics curricula. The study also found that (16) obstacles to the professional development of the mathematics teachers accompanying the project are classified into two obstacles: obstacles related to mathematics teachers, administrative and technical obstacles. The most prominent obstacles related to mathematics teachers were: weak teacher motivation towards professional development programs, poor professional cooperation among teachers, and beliefs of the teacher of non-productive mathematics. The most significant administrative and technical constraints were: weak institutional support for professional development programs, weak incentives to participate in professional development activities, poor linkages between professional development programs and actual teacher needs. Finally, the researcher presented a number of recommendations and future studies proposed.
Keywords
Citation
Collections