القيادة الأخلاقية وعلاقتها بالأداء الوظيفي لدى معلمات المدارس الثانوية الحكومية في مدينة بريدة

No Thumbnail Available
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
الهدف هذه الدراسة إلى التعرف إلى درجة ممارسة عائدات المدارس للقيادة الأخلاقية وعلاقتها مستوى الأداء الوظيفي للمعلمات بمدينة بريدة، بالإضافة إلى التعرف إلى ما إذا كانت هناك فروق دالة إحصائي عند مستوى دلالة ع. لاحول أسطة الدراسة تبعا للمتغيرات التالية والمؤهل العلمي، سنوات الحيوة التخصص، وإذا ما كانت هناك علاقة ارتباطية بين القيادة الأخلاقية والأداء الوظيفي لمعلمات المدارس الثانوية بمدينة بريدة، واستخدمت الدراسة للنهج الوصفي الارتباطي، إذ اعتمدت في جمع المعلومات على الاستبانة، وبلغ عدد العينة ٣١١ معلمة، واحترت عينة الدراسة بطريقة عشوائية، وكانت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أن درجة ممارسة قائدات المدارس الثانوية للقيادة الأخلاقية متحقق بدرجة كبيرة، وأن درجة تحميل الأداء الوظيفي بالمدارس الثانوية بمدينة بريدة متحقق بدرجة كبيرة جداء وكذلك أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق دالة إحصاليا في استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة ممارسة قائدات المدارس الثانوية بمدينة بريدة للقيادة الأخلاقية ترجع لاختلاف المؤهل العلمي وسنوات الحرة، وتوجد فروق دالة إحصائيا في استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة ممارسة قائدات المدارس اللقيادة الأخلاقية فيما يتعلق بالدرجة الكلية وبعد العلاقات الإنسانية ترجع لاختلاف التخصصي والفروق لصالح التخصصات العلمية أما الفروق المتعلقة بالأداء الوظيفي فقد أظهرت النتائج أنه توجد فروق دالة إحصائيا في استخابات أفراد عينة الدراسة حول ذريعة الأداء الوظيفي بالمدارس الثانوية بمدينة بريدة ترجع إلى اختلاف المؤهل العلمي والفروق الصباح صاحبات المؤهل العلمي بكالوريوس، وأنه لا توجد فروق دالة إحصائيا في استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة تحليل الأداء الوظيفي بالمدارس الثانوية ترجع إلى اختلاف التخصص وسنوات القوة كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موحية دالة إحصائيا على درجة ممارسة القيادة الأخلاقية وبين الأداء الوظيفي المعلمات المدارس الثانوية بمدينة بيدة وأوصت الدراسة بمراعاة توافر أبعاد القيادة الأخلاقية لدى العائدات المدارس من قبل وزارة التعليم لما لها من أهمية في رفع مستوى الأداء الوظيفي للمعلمين كما ثبت في هذه الدراسة وعقد دورات تدريبية وورش عمل للشائعات حول القيادة الأعلامية، وكذلك الاهتمام بتطوير المناخ الأخلاقي وتنميته، ووضع نظام للشماعية والمساءلة حاسبة القادة غير الأسلاميين بزيادة وعي العلمين كافة ومختلف ستو بالهم الوظيفية بالأخلاقيات الوظيفية، وبالقيادة الأعلامية
Description
This study aims to identify the degree of school leaders practicing ethical leadership and its relationship to the level of job performance of female teachers in Buraidah, in addition to identifying whether there are statistically significant differences on the study methods according to the following variables: (educational qualification, years of experience, specialization), and if There was a statistically significant correlation between the ethical leadership and the job performance of secondary school teachers in Buraydah. The study used the Relational descriptive approach. Information was collected by questionnaire, and the study sample number reached 311 teachers. The study sample was randomly selected. The most important findings of the study were: That the degree of female high school leaders practicing ethical leadership is achieved to a large degree, and that the degree of job performance in government secondary schools is very high achieved, as well as the results showed that there are no statistically significant differences in the responses of the study sample about the degree of ethical leadership due to the difference in the educational qualification And years of experience, there are statistically significant differences in the responses of the study sample about the degree of school leaders practicing ethical leadership in the overall degree and the dimension of human relations due to the difference in specialization, and the differences in favor of scientific specialization, As for the differences related to job performance, the results showed that there are statistically significant differences in the responses of the study sample individuals on the degree of job performance in government secondary schools due to the difference in the educational qualification, and the differences in favor of the holders of the academic qualification Bachelor’s, and there are no statistically significant differences in the responses of the study sample individuals on the level of jop performance in secondary schools is due to the difference in specialization and years of experience. The results also showed a statistically significant positive correlation between the degree of ethical leadership practice and the job performance of female high school teachers in Buraidah. The study recommended that the Ethical leadership dimensions of school leaders must be available by the Ministry of Education because of its importance in raising the level of job performance for teachers as demonstrated in this study. Also creat training courses and workshops for female leaders on ethical leadership, as well as interest in developing an ethical climate and 006 developing a system of transparency and accountability to hold accountable for immoral leaders. And Increasing the awareness of all employees and their different job levels of job ethics, and ethical leadership, and explaining its importance in job performance as a controlling leadership for the behavior of all workers in their various locations.
Keywords
Ethical Leaderdhip, School Teachers, Jop performance, القيادة الأخلاقية, معلمات المدارس, الأداء الوظيفي
Citation
Collections