المناخ التنظيمي وعلاقته بالإبداع الإداري لدى قائدات المدارس الابتدائية الحكومية في محافظة الدوادمي

No Thumbnail Available
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة توافر أبعاد المناخ التنظيمي في المدارس الابتدائية الحكومية في محافظة الدوادمي، وإلى التعرف على درجة ممارسة قائدات المدارس الابتدائية الحكومية في محافظة الدوادمي للإبداع الإداري من وجهة نظر المعلمات وإذا ما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في درجة توافر أبعاد المناخ التنظيمي ودرجة ممارسة قائدات المدارس الابتدائية الحكومية في محافظة الدوادمي للإبداع الإداري لدى عينة الدراسة تعزى لمتغيري الدراسة المؤهل العلمي، سنوات الخبرة)، وإذا ما وجدت علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين أبعاد المناخ التنظيمي ودرجة ممارسة الإبداع الإداري لدى قائدات تلك المدارس تعزى لمتغيري الدراسة (المؤهل العلمي، سنوات الخبرة)، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، حيث اعتمدت في جمع المعلومات على الاستبانة وتكون مجتمع الدراسة من جميع معلمات المرحلة الابتدائية في محافظة الدوادمي والبالغ عددهن ۱۷۱۵ ،معلمة، واختيرت عينة الدراسة بطريقة عشوائية بسيطة وبلغ أفراد العينة ٣٢٧ معلمة. توصلت الدراسة إلى نتائج من أهمها أن درجة توافر المناخ التنظيمي في المدارس الابتدائية الحكومية في محافظة الدوادمي من وجهة نظر المعلمات جاءت متحققة بدرجة كبيرة، حيث جاء بعد التنمية البشرية في المرتبة الأولى في درجة التوافر يليه بعد تنظيم إجراءات العمل ثم بعد الحوافز وجاء بعد المشاركة في اتخاذ القرارات في المرتبة الرابعة، كما توصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة قائدات المدارس الابتدائية الحكومية في كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات المعلمات حول مدى توافر أبعاد المناخ التنظيمي تبعاً لاختلاف المؤهل التعليمي للمعلمات، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات المعلمات حول درجة ممارسة قائدات المدراس الابتدائية لأبعاد الابداع الإداري تبعاً لاختلاف سنوات الخبرة للمعلمات، وأنه توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائياً بين أبعاد المناخ التنظيمي (تنمية الموارد البشرية، تنظيم إجراءات العمل الحوافز المشاركة في اتخاذ القرارات) وبين الدرجة الكلية لممارسة القائدات لأبعاد الابداع الإداري (المرونة، الأصالة، الخروج عن المألوف، التحسس للمشكلات) في المدارس الابتدائية الحكومية في محافظة الدوادمي من وجهة نظر المعلمات. أوصت الدراسة بضرورة تحسين البيئة المدرسية وتطويرها بتوفير كافة الوسائل والتجهيزات التعليمية والتقنية، واستمرار القيادة المدرسية بوضع خطط للبرامج التدريبية داخل المدرسة للمعلمات بالتعاون مع مركز التدريب التربوي التابع لإدارة التعليم، وإعطاء الفرصة للمعلمات بالمشاركة في حل المشكلات وصنع القرارات داخل المدرسة، والاهتمام بطرق اختيار وترشيح القيادات المدرسية وذلك بوضع شروط إجادة القائد للمهارات والأساليب الإبداعية في التعامل مع البيئة التربوية في تسيير العمليات الإدارية، كأحد متطلبات شغل الوظيفة القيادية، ووضع برامج تدريبية للقائدات في مدارس التعليم العام خاصة للقائدات المستجدات لتنمية مهارات واستراتيجيات الممارسة الإبداعية بالتعاون مع معهد الإدارة العامة وأكاديمية تطوير القيادات الادارية، وإجراء المزيد من الدراسات والأبحاث حول المناخ التنظيمي في التعليم العام ليشمل أبعاد أكثر وأوسع من الأبعاد التي تناولتها الدراسة الحالية، حيث أن المناخ التنظيمي يشكل حجر الأساس لكل عملية إبداعية تتكون داخل المدرسة.
Description
The study aimed to identify the degree of availability of organizational climate dimensions in Public Primary Schools in Dawadmi Governorate and the degree of practice of administrative innovation by female leaders of Public Primary Schools in Dawadmi Governorate from the standpoint of female teachers, and if there are statistically significant differences in the degree of availability of the organizational climate dimensions and the degree of practice of administrative innovation by female leaders of Public Primary Schools in Dawadmi Governorate in the study sample which are attributed to the study variables (educational qualification and years of experience), and if there is a correlative relationship with statistical significance between the dimensions of the organizational climate and the degree of administrative innovation practice among the female leaders of those schools as attributed to the study variables (educational qualification and years of experience). The study used the correlational descriptive approach, where it depended on the questionnaire in collecting information applied to a sample population of 327 randomly selected female teachers. The study reached certain results, the most critical include: the degree of availability of the organizational climate in public primary schools in Dawadmi Governorate from the standpoint of the female teachers was found significantly apparent, where the dimension of human development ranked first in terms of the degree of availability followed by the dimension of organizing work procedures, then the dimension of incentives, while the dimension of participation in making decisions came in the fourth rank. The study also found 129 that the degree of practice of administrative innovation by female leaders of Public Primary Schools in Dawadmi Governorate from the standpoint of female teachers was found significantly apparent, where it ranked the top dimension in terms of practice following the dimensions of flexibility, originality, anomaly, and finally the dimension of sensitivity to problems. Moreover, there are no statistically significant differences in the responses of the female teachers to the availability of the organizational climate dimensions according to the difference in the educational qualification of these female teachers, and there are no statistically significant differences in the responses of the female teachers about the degree of practice of administrative innovation dimensions by female leaders of Primary Schools according to the different years of experience for these female teachers. In addition, there is a statistically significant positive correlation between the dimensions of the organizational climate (human resources development, organization of work procedures, incentives, participation in decision-making) and the overall degree of female leaders practicing the dimensions of administrative innovation (flexibility, originality, anomaly, and sensitivity to problems) in public primary schools in Dawadmi Governorate from the point of view of female teachers. The study also recommended the need to improve and develop the school environment by providing all educational and technical means and equipment, and the continuation of the school leadership in setting plans for training programs for female teachers within the school in cooperation with the Educational Training Center of the Education Department, and to give the opportunity for female teachers to participate in problem solving and decision-making within the school, and paying attention to the methods of selecting and nominating school leaders by setting out the conditions for leader mastery of innovation skills and methods in dealing with the educational environment in the conduct of administrative operations, as one of the prerequisites for occupying the leadership position, and setting training programs 130 for female leaders in public education schools especially for new leaders aiming to develop skills and strategies for innovative practice in cooperation with the Institute of Public Administration and the Academy for Developing Administrative Leaders, and conducting more studies and research on the organizational climate in public education to include more and broader dimensions than the one addressed in the current study, as the organizational climate constitutes the cornerstone of every innovative process that is formed within the school.
Keywords
المناخ التنظيمي الإبداع الإداري, القائدات المدارس الابتدائية, Organizational climate, Administrative innovation, Female leaders, Primary schools
Citation
Collections