تشكل هوية الأنا لدى عينة من مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي من طلاب وطالبات جامعة الملك فيصل في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية

No Thumbnail Available
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة تشكل هوية الأنا لدى طلاب وطالبات جامعة الملك فيصل بالأحساء من مستخدمي شبكات التواصل الاجتماعي ، والكشف عن الفروق في هذا التشكل في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية النوع ، التخصص ، المستوى الدراسي ، ساعات الاستخدام اليومي ، تعدد البرامج المستخدمة)، وقد تكونت عينة الدراسة من (٦١٩) طالب وطالبة تضمنت (۲۸۱) طالبا و ۳۳۸ (طالبة من كلية الآداب والتربية والعلوم والدراسات التطبيقية وخدمة المجتمع ، وقد تم تطبيق المقياس الموضوعي لرتب هوية الأنا (OM-EIS-II) ، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي السبي المقارن ، وللتحقق من فروض الدراسة تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: اختبار "ت" T-test ، واختبار تحليل التباين أحادي الاتجاه One Way ANOVA ، واختبار مربع "كاي" Chi Square ، وأسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا في تشكل هوية الأنا الأيديولوجية والاجتماعية والكلية تبعا لمتغير النوع ، ووجود فروق دالة إحصائيا في تشكل هوية الأنا الأيديولوجية والاجتماعية والكلية لصالح الكليات النظرية تبعا لمتغير التخصص، ووجود فروق دالة إحصائيا في تشكل هوية الأنا الأيديولوجية لصالح المستويات الدنيا، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في تشكل هوية الأنا الاجتماعية والكلية تبعا لمتغير المستوى الدراسي ، ووجود فروق دالة إحصائيا في تشكل هوية الأنا الأيديولوجية والاجتماعية والكلية تبعًا لمتغير ساعات الاستخدام اليومي ، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في تشكل هوية الأنا الأيديولوجية والاجتماعية والكلية تبعًا لمتغير تعدد البرامج المستخدمة . وفي ضوء هذه النتائج صيغت بعض التوصيات واقترحت بعض الدراسات المستقبلية .
Description
This study aimed to investigate the Ego identity formation of undergraduate students who are social networks users, and to detect the differences in Ego identity formation according to the following demographic variables (gender, specialization, level, daily use hours, and multiple platforms used). A sample of (619) students were completed The Objective Measure of Ego Identity Status (OM-EIS-II). They were chosen from the following colleges: Art College, Education College, Science College, Applied studies & Community College. To verify the study hypotheses, analysis methods was performed by using T-test , One Way ANOVA and Chi-square. Results indicated that, there were no significant differences in ideological, interpersonal and total identity depending on gender. There were significant differences in ideological, interpersonal and total identity in favor of college of art and college of education depending on specialization. There were significant differences in ideological identity in favor of primary levels, while there were no significant differences in interpersonal and total identity depending on level. There were significant differences in ideological, interpersonal and total identity depending on daily use hours. There were no significant differences in ideological, interpersonal and total identity depending on multiple platforms used. Results were discussed in relation to the relevant literatures and recommendations were suggested.
Keywords
هوية الأنا, شبكات التواصل الاجتماعي
Citation
Collections