عبدالرحيم، بخيت عبدالرحيمآل ناجي, زارب بن عبد الله2022-05-182022-05-1819951990https://drepo.sdl.edu.sa/handle/20.500.14154/3996The present study attempts to discover the relationship(s) between voca- tional preferences and personality Adjective of King Faisal University (KFU) students, and academic achievement. It is hoped that the results will contrib- ute to the design of vocational-educational advisory programs which enable students to pursue specializations suited to their abilities and interests. This will help in raising the level of academic achievement and will improve the educational operation, which will in turn positively reflect on the ambitious development plans in the Kingdom of Saudi Arabia. The study addresses the following questions: 1) What are the vocational preferences of KFU students? ? 2) What are the personality Adjective of KFU students 3) Is there a relationship between KFU students vocational preference and there personality Adjective? 4) Is there a relationship between vocational preference and academic achievement? 5) Is there a relationship between personality Adjective and academic achievement? 6) Are their differences in vocational preference and personality Adjective among students from different colleges of KFU? 7) Can academic achievement be predicted from students vocational prefer- ences and personality Adjective? Two instruments used in data collection: 1) Vocational preferences test. 2) The Adjective Check List. The grade point Average (GPA) of the subjects were obtained and a pilot study involving 40 subjects was carried out. The study used 350 sub- jects from the six colleges of KFU. The study addresses the following hypotheses: 1) There are significant statistical differences in vocational preference among students from different colleges. 2) There are significal statistical differences in personality Adjective among students from different colleges. 3) There is a correlation between students vocational preference and stu- 4) dents personality Adjective. There is a correlation between students vocational preference and stu- dents academic achievement. 5) There is a correlation between students personality Adjective and students academic achievement. 6) There is a statistically significant difference between vocational prefer- ence and personality Adjective among students from different colleges of KFU. 1) Academic achievement of KFU students can be predicted in light of voca- tional preference and personality Adjective. The following statistical techniques have been used: (1) Analysis of Variance. (2) Correlation Cofficient. (3) Factorial Analysis. (4) Stepwise Regression. Personal computer SAS package has been used in data analysis. Results: The results show that : 1. There is significant statistical differences among different colleges in the vocational preference. But this is not true to personality Adjective. 2 There is correlation between vocational preference and all personality Adjective except in "Differences Adjective". 3. There is significal statistical relationship between vocational preference academic achievement among KFU students. There is significal statistical relationship between personality Adjective academic achievement, except for "Differences Adjective" which has a negative relationship. 5. There are difference among the students of different colleges in the voca- tional profile, in the choice of vocational preference and personality Adjective. The College of Medicine and Medical Sciences shows the greatest difference in the vocational preference. The College of Agriculture and the College of Veterinary Science show some similari- ties in personality Adjective. 6. We can predict academic achievement in the case of Artistic proficiency and deference Adjective. The following equation has been devised: achievement = 53.72 (-7.97 x deference) +(6.61 x Artistic proficiency ). The results have enabled us to make some recommendations and some suggestions for further research.تتبلور مشكلة هذه الدراسة في الكشف عن التفضيلات المهنية والصفات الشخصية لطلاب جامعة الملك نصل وعلاقتها بالتحصيل الأكاديمي، حيث يؤمل أن تساهم نتائجها في تصميم البرامج الإرشادية التربوية والمهنية للطلاب لتمكينهم من الالتحاق بالتخصصات التي تناسب ميولهم وقدراتهم، وتؤدي إلى رفع مستوى تحصيلهم الدراسي، وذلك لخدمة العملية التعليمية التي بدورها تخدم خطط التنمية الطموحة في المملكة العربية السعودية ، وتهدف هذه الدراسة للإجابة على التساؤلات التالية :- ا ما هي التفضيلات المهنية المميزة لطلاب كليات جامعة الملك فيصل ؟ ٢- ما هي الصفات الشخصية المميزة لطلاب كليات جامعة الملك فيصل ؟ هل توجد علاقة بين التفضيلات المهنية والصفات الشخصية لدى طلاب كليات جامعة الملك فيصل ؟ ٤- هل توجد علاقة بين التفضيلات المهنية والتحصيل الأكاديمي لدى طلاب كليات جامعة الملك فيصل ؟ ٥- هل توجد علاقة بين الصفات الشخصية والتحصيل الأكاديمي لدى طلاب كليات جامعة الملك فيصل ؟ 1- هل تختلف التفضيلات المهنية والصفات الشخصية لدى طلاب كليات جامعة الملك فيصل وفقاً للكليات المنتسبين إليها ؟ (التكوين العاملي) هل يمكن التنبؤ بالتحصيل الأكاديمي في ضوء التفضيلات المهنية، والصفات الشخصية لطلاب كليات جامعة الملك فيصل ؟ لجمع بيانات البحث استخدم الباحث أداتي البحث التاليتين :- ١- مقياس التفضيل المهني Vocational prefernce Test - قائمة الصفات الشخصية The Adjectives check List كما تم الحصول على معدل درجات الطلاب المعدل التراكمي الذي يدل على التحصيل الأكاديمي لجميع أفراد العينة ، ووتكونت عينة الدراسة الاستطلاعية من ٤٠ طالباً من طلاب الجامعة، كما تكونت عينة الدراسة الأساسية من ٣٥٠ طالباً من طلاب جامعة الملك فيصل ، موزعين على كليات الجامعة الست للإجابة على تساؤلات الدراسة تم صياغة الفروض التالية :- ١- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين طلاب كليات جامعة الملك فيصل في التفضيلات المهنية . -۲- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين طلاب كليات جامعة الملك فيصل في الصفات الشخصية . توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التفضيلات المهنية والصفات الشخصية لدى طلاب كليات جامعة الملك فيصل ٤- توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التفضيلات المهنية والتحصيل الأكاديمي لدى طلاب كليات جامعة الملك فيصل و توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الصفات الشخصية والتحصيل الأكاديمي لدى طلاب كليات جامعة الملك فيصل --- يختلف التكوين العاملي للتفضيلات المهنية والصفات الشخصية لطلاب كليات جامعة الملك فيصل وفقاً يمكن التنبؤ بالتحصيل الأكاديمي في ضوء التفضيلات المهنية والصفات الشخصية لطلاب كليات جامعة الملك للكليات المنتسبين إليها فيصل . المعالجة بيانات الدراسة تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية : ١- تحليل التباين Analysis of variance. - معامل الارتباط Correlation Coefficient --- التحليل العاملي Factorial Analysis - تحليل الانحدار المتعدد Stepwis Regrssion وذلك باستخدام برنامج الرزمة الاحصائية SAS بالحاسب الشخصي . نتائج الدراسة : كان أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي : ١- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين طلاب كلبات جامعة الملك فيصل في التفضيلات المهنية ، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب في الصفات الشخصية . توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفضيلات المهنية وجميع الصفات الشخصية عدا صفة الانقياد . - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التفضيلات المهنية والتحصيل الأكاديمي لدى طلاب كليات جامعة الملك فيصل. - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الصفات الشخصية والتحصيل الأكاديمي ، عدا صفة الانقياد ، فقد ظهر لها علاقة سالبة بالتحصيل الأكاديمي. ا يوجد اختلاف في التكوين العاملي بين كليات الجامعة في التفضيلات المهنية والصفات الشخصية ، وكانت كلية الطب والعلوم الطيبة أكثر الكليات اختلافاً في التفضيلات المهنية عن الكليات الأخرى ، أما كلية العلوم الزراعية والأغذية ، وكلية الطب البيطري والثروة الحيوانية وكلية الطب والعلوم الطبية فقد توحدت في ظهورها على بعض العوامل المتشابهة في الصفات الشخصية . 1- يمكن التنبؤ بالتحصيل الأكاديمي في التفضيلات المهنية والصفات الشخصية التالية : صفة الانقياد الكفايات الفنية وتم الوصول إلى المعادلة التنبؤية التالية : التحصيل - ٥٣,٧٢+ ۱-۷,۹۷ × الإنقياد ) + (٦,٦١ * الكفايات الفنية) في ضوء نتائج الدراسة تم صياغة بعض التوصيات والبحوث المقترحة .220ar-SAالتفضيلات المهنية والصفات الشخصية لطلاب جامعة الملك فيصل وعلاقتها بالتحصيل الأكاديميVocational Preferences and Personality Adjective Among King Faisal University Students and Their relation to Academic AchievementThesis