الشمالي، نضال محمد فتحيالمسعد, هبة بنت حمد بن صبيح2022-05-182022-05-1820182122https://drepo.sdl.edu.sa/handle/20.500.14154/3356This research paper aims to study the religious symbol in the Narratology field among Saudi women's novel for the third phase (1420 AH – 1435 AH). The study focuses on the symbols of the Abrahamic religions (Judaism, Christianity and Islam) in the narrative speech. In addition, the study checks how much extent the narrative text is linked to the religious heritage. Moreover, itshows the conditions that determine the technical implementation of the religious heritage; in which the data and various features of religious heritage are eligible to create symbols. The researcher calls the religious symbol and make it standing at the reference borders within the text. The study keeps most of the symbols conservative on their real significance.And it conceals the data of their original material, which makes each symbol occupies a secondary place. The technical implementationmechanismsof this study include Intertextuality in the narrative speech. The study chooses twenty novels in accordance with the standards of the study period (1420 AH – 1435 AH), and will be limited to the nationality and gender of their authors (It is limited to Saudi females authors only). Moreover, the researchers chooses Arabic language novels only. Furthermore, the study focuses on novels that hold religious symbols. The researcher divides this work into an introduction section that describes the subject of the study. And the approach that she follows, which is the descriptive and analytical approach. Then an introductory section includes the definition of the Saudi novels which written by female authors in Arabia in the third phase extending to the year 1435 AH. In addition, he talks about the concepts of the religious symbol. This study is divided into three chapters. The first is entitled Implementation of Religious Symbol in Preparing the Narrative Speech. It focuses on the implementation of religious symbol in four places (Title, Characters and Time as well as Place(.The second is entitled the Implementation of Text in the Narrative Speech. It includes intertextuality in the Holy Quran, Hadith and Adage Speech. The third is entitled Evaluation of Narrative Speech Language. It includes the clarity and ambiguous of female language. Moreover, it evaluates the Narrative language in terms of classical and slang writing. In addition, it shows how the Islamic commitment to Saudi women's narrative speech.الحمد لله والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين نبينا محمد عليه الصلاة والسلام، وعلى آله وصحبه أجمعين، وبعد: تسعى هذه الدراسة الموسومة بـ( الرمز الديني في الرواية النسائية السعودية من عام ١٤٢٠هـ - ١٤٣٥هـ، دراسة وصفية تحليلية إلى دراسة الرواية النسائية السعودية واتخذت مراحلها المتأخرة مجالاً لمدونة الدراسة. وتركز الدراسة إلى فكرة توظيف الرمز الديني سردياً، كرموز الأديان السماوية (اليهودية، والنصرانية، والإسلامية)، لتقييم العلاقة بين الرواية النسائية والموروث الديني السماوي وماهية الشروط التي تحدد مستوى التوظيف الفني للتراث الديني، الذي تكون فيه معطيات التراث الديني وملامحه المختلفة مؤهلة لخلق رموز ويهدف البحث إلى دراسة سردية للرواية النسائية السعودية من عام ١٤٢٠ هـ إلى ١٤٣٥هـ، وما يحمله الخطاب الروائي من رموز دينية، للأديان السماوية، اليهودية والنصارى والإسلام متمثلة في موضوعات الرواية وشخصياتها، وفي الزمان والمكان الروائي، والحدث، التي استحضرتها الكاتبة للتعبير عن ذاتها وما يجول في فكرها. واعتمدت الدراسة على المنهج التحليلي الوصفي بدراسة رموز الأديان السماوية في خطاب رواية المرأة السعودية. واشتملت الدراسة على مقدمة توضح موضوع الدراسة، وتمهيد: يتضمن تعريفا بالرواية النسائية السعودية من مراحل بداياتها إلى مرحلة تطورها الممتدة من عام ١٤٢٠ هـ إلى عام ١٤٣٥هـ، وتضمن كذلك مفهوماً للرمز لغة واصطلاحاً. كما تضمنت الدراسة على ثلاثة فصول: فالفصل الأول كان بعنوان (الرمز الديني والبناء الفني للرواية النسائية السعودية)، ويتضمن توظيف الرمز الديني في خمسة مواطن العنوان والشخصية ،والحدث، والزمان والمكان والفصل الثاني، بعنوان التناص الديني في الرواية النسائية السعودية، ويتضمن التناص في القرآن الكريم، والحديث الشريف والتناص في النص الشعري، والكلام المأثور من الكتاب المقدس وأقوال السلف الصالح ومروياتهم في السير النبوية. والفصل الثالث بعنوان (النسيج اللغوي في الرواية النسائية السعودية)، ويتضمن، ثنائية الوضوح والغموض، وشعرية اللغة، المفارقة. ورواية المرأة السعودية اتسمت بالغموض الفني لما احتوته من استحضار رموز التراث الديني وتوظيفه في خطابها الروائي : آليات تقنية لها جمالية في الخطاب الروائي، وهي التناص واللغة الشعرية والمفارقة، والتي تخفي خلفها أفكارها وقيمها. عبر125ar-SAالرمز الديني في الرواية النسائية السعودية من عام 1420 - 1435 هـ دراسة وصفية تحليليةThesis