المحسن، محسن عبدالرحمنالعبيسي، صالح يوسف2023-05-0920182350https://hdl.handle.net/20.500.14154/27589The thesis aimed at presenting a scientific perception to activate the role of Qassim University in the prevention of ideological extremism through two elements, i.e. academic staff and student activities. It adopted the descriptive method and included both theoretical and field aspects in five chapters. The purpose of the thesis was to identify the reality of academic staff role and student activities in the prevention of ideological extremism from academic staff perspectives, and to reveal the differences about that role according to some variables. The thesis tool was a questionnaire distributed among a sample of (356) male and female academic staff members at Qassim University. The thesis has arrived at many results, the most prominent: There is a high level of the role played by academic staff in the prevention of ideological extremism. There are statistically significant differences in the responses of sample individuals on such a role, attributed to the sex variable in favor of males. There are statistically significant differences in the responses of sample individuals on such a role, ascribed to the variable of specialization in favor of theoretical specializations. There are no statistically significant differences in the responses of sample individuals on such a role, that can be ascribed to the scientific degree variable. There are no statistically significant differences in the responses of sample individuals on such a role, that can be ascribed to the variable of the place where the scientific degree has been awarded. The thesis has given rise to a proposal to activate the role of academic staff and student activities at Qassim University in in ideological extremism prevention.هدفت الدراسة إلى تقديم تصور علمي لتفعيل دور جامعة القصيم في الوقاية من التطرف الفكري من خلال عنصري عضو هيئة التدريس والأنشطة الطلابية، وقد استخدمت المنهج الوصفي، واشتملت على جانبين نظري وميداني، في خمسة فصول، وكان الغرض منها التعرف على واقع دور أعضاء هيئة التدريس والأنشطة الطلابية في الوقاية من التطرف الفكري من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، والكشف عن الفروق حول ذلك الدور وفقاً لبعض المتغيرات وتمثلت أداة الدراسة باستبانة وزعت على عينة من أعضاء هيئة التدريس في جامعة القصيم، وقد بلغ عددها ( ٣٥٦ ) عضواً من الجنسين. . توجد فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة الدراسة حول ذلك الدور تعزى لمتغير الجنس، والفروق لصالح الذكور. . توجد فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة الدراسة حول ذلك الدور تعزى لمتغير التخصص، والفروق لصالح أصحاب التخصصات النظرية. . لا توجد فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة الدراسة حول ذلك الدور تعزى لمتغير الرتبة العلمية. لمتغير مكان الحصول على الدرجة العلمية. وقد خرجت الدراسة بتصور مقترح لتفعيل دور أعضاء هيئة التدريس، والأنشطة وتوصلت الدراسة إلى نتائج عديدة كان أبرزها: أن هناك مستوى مرتفع لدور أعضاء هيئة التدريس والأنشطة الطلابية في الوقاية من التطرف الفكري. . لا توجد فروق دالة إحصائياً في استجابات أفراد عينة الدراسة حول ذلك الدور تعزى الطلابية بجامعة القصيم في الوقاية من التطرف الفكري.272ar-SAتصور مقترح لدور جامعة القصيم في الوقاية من التطرف الفكري من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس "دراسة ميدانيةThesis