الشويعي، محمد ابراهيمالزغيبي، امتنان محمد إبراهيم2023-05-0920217348https://hdl.handle.net/20.500.14154/27848The study aimed to identify the effect of the different style of presenting digital stories (static graphics, animation) on problem-based learning to develop computer skills of intermediate stage students. The study followed Quasi experimental approach, and sample consisted of (60) students who were randomly from first intermediate grade students of intermediate stage in different two schools in Al-Bukayriyah, and it was divided into two experimental groups of (30) students for each group. The study tools were represented in the achievement test to measure the cognitive aspect related to computer skills and the observation card to measure the performance side of computer skills, with the preparation of digital stories to present the skills of operating and connecting the computer with accessories and other devices in two styles of presentation (static graphics style, animation style). The data were processed using the statistical package (SPSS) program showed that there is statistically significant difference at (a≤0.01) and (a≤0.05) between mean of the two experimental groups by distinguish experimental group of (static graphics/ static images) and it Excellence over experimental group of (animated graphics/ animation images)on the achievement test and the observation card.هدفت الدراسة الى التعرف على أثر اختلاف نمط تقديم القصص الرقمية القائمة على الرسومات الثابتة/ الصور الثابتة، الرسومات المتحركة / الصور المتحركة في التعلم القائم على حل المشكلات لتنمية المهارات الحاسوبية لدى طالبات المرحلة المتوسطة. وقد اتبعت الدراسة المنهج الشبة التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من (٦٠) طالبة تم اختيارهن بطريقة عشوائية من طالبات الصف الأول متوسط من المدرسة الأولى والثانية للمرحلة المتوسطة في محافظة البكيرية، وقسمت الى مجموعتين تجريبيتين بقوام (۳۰) طالبة لكل مجموعة. وتمثلت أدوات الدراسة في الاختبار التحصيلي لقياس الجانب المعرفي المرتبط بالمهارات الحاسوبية وبطاقة الملاحظة لقياس الجانب الأدائي للمهارات الحاسوبية، مع إعداد قصص رقمية لتقديم مهارات تشغيل وتوصيل جهاز الحاسب الآلي مع الملحقات والاجهزة الأخرى بنمطين للتقديم نمط الرسومات الثابتة الصور الثابتة نمط الرسومات المتحركة / الصور المتحركة)، وتمت معالجة البيانات باستخدام برنامج الحزمة الاحصائية (SPSS) واسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (۰,۰۱) و (٠,٠٥ بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبيتين بتميز المجموعة التجريبية ذات نمط (الرسومات الثابتة الصور الثابتة وتفوقها على المجموعة التجريبية ذات نمط الرسومات المتحركة / الصور المتحركة في الاختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة.175ar-SAأثر اختلاف نمط تقديم القصص الرقمية في التعلم القائم على حل المشكلات على تنمية المهارات الحاسوبية لدى طالبات المرحلة المتوسطةThesis