عبدالهادي، شيرين كاملالعريني، امتنان محمد2023-05-0920193157https://hdl.handle.net/20.500.14154/27688The aime of this study the effectiveness of the strategy of tiered Activities to development of environmental concepts among kindergarten children, so, the researcher used the semi-experimental approach to implement the activities that were designed, to achieve the objective of the study, the researcher identified a list of environmental concepts suitable for kindergarten children, and then a unit was built in light of the strategy of tiered Activities to develop environmental concepts. The study tools were a visual test of the environmental concepts for kindergarten children. The study sample consisted of (30) male and female children from the fifth kindergarten in Al-Mazanab Governorate for the academic year 1439/1440 AH. The results of the study found that: There were statistically significant differences between the average scores of children of the experimental group prior and post the application of the test of the environmental concepts of My Safety and Health Unit. The test level is less than (0.05). These differences were in favor of the post-application with the higher arithmetic average. Indicating the effectiveness of the strategy of tiered activities in the development of environmental concepts among the children of the experimental group. The study recommended that: - Evaluate and develop kindergartens in the light of environmental concepts where the units are based on integration. Therefore, the units are properly included the concepts. The kindergarten teachers are employed for differentiated learning strategies, including the strategy of tiered activities, strategy of fixed activities, strategy of learning contracts, Think -Pair-Share Strategy, Etc.), preparing training courses for teachers and supervisors of kindergartens in the light of the differentiated education strategies and how to use the strategies involved, the implementation of training courses and workshops for kindergarten teachers to train them on how to use the strategy of tiered activities.هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية استراتيجية الأنشطة المتدرجة في تنمية المفاهيم البيئية لدى أطفال مرحلة الروضة وتحقيقًا لهذا الهدف؛ استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي لتنفيذ الأنشطة التي تم تصميمها، كما قامت بتحديد قائمة بالمفاهيم البيئية المناسبة لأطفال الروضة، وتم بناء وحدة في ضوء استراتيجية الأنشطة المتدرجة لتنمية المفاهيم البيئية. وتمثلت أداة الدراسة في اختبار للمفاهيم البيئية المصور لأطفال الروضة. وتكونت عينة الدراسة من (٣٠) طفلًا وطفلة من الروضة الخامسة بمحافظة المذنب للعام الدراسي ١٤٤٠/١٤٣٩هـ. وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيقين (القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم البيئية ، حيث إن مستوى الدلالة (٥...)، وقد كانت هذه الفروق في اتجاه التطبيق البعدي ذي المتوسط الحسابي الأعلى؛ مما يدل على فاعلية استراتيجية الأنشطة المتدرجة في تنمية المفاهيم البيئية لدى أطفال المجموعة 6 التجريبية. وأوصت الدراسة بـ : - تطوير وحدات رياض الأطفال في ضوء المفاهيم البيئية، ؛ ولذلك تكون الوحدات متضمنة للمفاهيم بشكل مناسب. كما أوصت بتوظيف معلمات رياض الأطفال لاستراتيجة الأنشطة المتدرجة. وأوصت أيضًا بإعداد دورات تدريبية لمعلمات ومشرفات مرحلة رياض الأطفال في ضوء استراتيجية الأنشطة المتدرجة وكيفية استخدامها بها، وكذلك تنفيذ دورات تدريبية وورش عمل لمعلمات رياض الأطفال؛ لتدريبهم على كيفية استخدام استراتيجية الأنشطة المتدرجة.258ar-SAStrategy of tiered activitiesenvironmental conceptskindergarten childrenاستراتيجية الأنشطة المتدرجةالمفاهيم البيئية أطفال الروضةفاعلية استراتيجية الأنشطة المتدرجة في تنمية المفاىيم البيئية لدى أطفال مرحلة الروضةThesis