جميل، عبدالله عبدالخالقعقلا، فهد صالح2023-05-0920142015-02-1621560https://hdl.handle.net/20.500.14154/27908Thesis Title: An Evaluation of the Content of Islamic Education Textbooks in The First Class of The Secondary School in Light of the Values of Integrity and Anti-Corruption. Student Name: Fahad Bin Saleh Bin Saeed Akala Objectives of the study : The study sought to achieve the following objectives : 1 - Build a list of the values of integrity and anti-corruption which should be included in the textbooks of Islamic education in the first grade of secondary stage in the Kingdom of Saudi Arabia. 2 - Disclosure of the extent inclusion of these values in current textbooks of Islamic education 3 - Make recommendations and proposals to include these values in the curriculums of Islamic education. Methodology of the study, Tools & Samples: The researcher used the descriptive analytical method , concentrating on analyzing tool , where the researcher designed a form included the values of integrity and anti-corruption , which should be included in the curriculums of Islamic education in the first grade of secondary stage and its subsidiary indicators. He showed it to arbitrators, and then applied the scientific mechanism to produce it in its final form, and then analyzed the four textbooks of Islamic education (Quran interpretation , Monotheism , Jurisprudence , Hadith and Islamic culture ) in the first grade of secondary stage in light of those values, its indicators and then extracted the results followed by a proposal to include the values of integrity and anti- corruption in every textbook of them. The most important findings of the study : The researcher found a number of important results listed in the flowing lines: 1- List of scientific values of integrity and anti-corruption in addition to sub-indicators that should be included in the curriculums of Islamic education. 2- There is a great disparity in the distribution of the values of integrity and anti-corruption in curriculums of first-grade of secondary stage where the values of devotional faith has largest percentage on the level of Islamic education textbooks at a rate of 35.5 % , while the national political values comes at the fifth rank by 12.1. % 3- There are sixteen indication belong to a subset of eleven values of integrity and anti corruption are not mentioned in the content of the four textbooks of Islamic education in the first grade of secondary stage. 4- Existence of differences between the four textbooks of Islamic education in dealing with main values of integrity , anti-corruption and its sub- indices , led to a difference in the frequently mentioning it , the percentage of those duplicates & level arranged at each textbook. 5- Lack of activities that address the values of integrity and anti-corruption in textbooks of Quran Interpretation and Monotheism of the first grade of secondary stage. Recommendations : In light of the findings of the study, the researcher presented a number of recommendations, most notably: 1- Including goals relating to the values of integrity and anti-corruption in all textbooks of Islamic education in the first grade of secondary stage without exceptions. 2- Including the values of integrity and anti-corruption with the various indicators which the study extracted in the content of the curriculums of Islamic education in the first grade of secondary stage based on the apparent lack of in every curriculum as shown by the study. 3- Prepare a comprehensive value system , including the values of integrity and anti corruption for each curriculum and course content to suit the age of the students by those who are responsible for preparing and building courses. 4- Building activities that contribute to the creation of practical professional experience to the students towards the values of integrity and anti-corruption.أهداف الدراسة: سعت الدراسة إلى تحقيق الأهداف التالية : ١- بناء قائمة بقيم النزاهة ومكافحة الفساد اللازم تضمينها بكتب التربية الإسلامية بالصف الأول الثانوي بالمملكة العربية السعودية ٢ - الكشف عن مدى تضمين هذه القيم بكتب التربية الإسلامية الحالية. ٣- تقديم تصور مقترح تجاه تضمين هذه القيم بمقررات التربية الإسلامية. منهج الدراسة وأداتها وعينتها استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، ، مرتكزاً في دراسته على أداة التحليل، حيث قام الباحث بتصميم استمارة تضمنت قيم النزاهة ومكافحة الفساد التي ينبغي تضمينها بمقررات التربية الإسلامية بالصف الأول الثانوي ومؤشراتها الفرعية، وقام بعرضها على المحكمين ومن ثم طبق الآلية العلمية لإخراجها بصورتها النهائية، ثم قام بتحليل كتب التربية الإسلامية الأربعة (التفسير، والتوحيد، والفقه، والحديث والثقافة الإسلامية) بالصف الأول الثانوي في ضوء تلك القيم ومؤشراتها واستخلاص النتائج، عقبه بناء تصور مقترح التضمين قيم النزاهة ومكافحة الفساد بكل كتاب منها. أهم نتائج الدراسة: توصل الباحث إلى عدد من النتائج كان أهمها مايلي: ١- قائمة معيارية بقيم النزاهة ومكافحة الفساد ومؤشراتها الفرعية التي ينبغي تضمينها بمقررات التربية الإسلامية . ٢- هناك تفاوت كبير في توزيع قيم النزاهة ومكافحة الفساد بمقررات الصف الأول الثانوي حيث بلغت القيم الإيمانية التعبدية النسبة الأكبر على مستوى كتب التربية الإسلامية بنسبة بلغت ٣٥.٥%، وأخيراً بالمرتبة الخامسة أنت القيم السياسية الوطنية بنسبة ١٢.٨% ٣- هناك سنة عشر مؤشراً تنتمي لأحد عشر قيمة فرعية من قيم النزاهة ومكافحة الفساد لم يتم إيرادها في محتوى كتب التربية الإسلامية الأربعة بالصف الأول الثانوي. ٤- وجود الاختلاف بين كتب التربية الإسلامية الأربعة في تناول القيم الرئيسة للنزاهة ومكافحة الفساد والقيم الفرعية التابعة لها ومؤشراتها وبالتالي اختلاف في تكرارات ورودها ونسبة تلك التكرارات ورتبتها على مستوى كل كتاب. ٥- ضعف الأنشطة التي تتناول قيم النزاهة ومكافحة الفساد بكتابي التفسير والتوحيد بالصف الأول الثانوي . التوصيات في ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج قدم الباحث عدداً من التوصيات ومن أبرزها: ۱ - تضمين الأهداف المرتبطة بقيم النزاهة ومكافحة الفساد بكافة كتب التربية الإسلامية بالصف الأول الثانوي وعدم اقتصارها على بعض الكتب دون البعض الآخر. ٢ - تضمين قيم النزاهة ومكافحة الفساد ومؤشراتها المختلفة التي انتهت إليها الدراسة، بمحتوى مقررات التربية الإسلامية بالصف الأول الثانوي بناءً على النقص الظاهر بكل مقرر كما أظهرته الدراسة . ٣- إعداد منظومة قيمية شاملة بما فيها قيم النزاهة ومكافحة الفساد لكل مقرر دراسي تتناسب ومحتوى المقرر والمرحلة العمرية للطلاب من قبل القائمين على إعداد وبناء المقررات الدراسية، وتضمينها بأدلة المعلمين . ٤ - التوجه لبناء الأنشطة التي تسهم في بناء خبرات وظيفية عملية لدى الطلاب تجاه قيم النزاهة ومكافحة الفساد.273ar-SAتقويم محتوى كتب التربية الاسلامية بالصف الاول الثانوي في ضوء قيم النزاهة ومكافحة الفسادThesis