معشي, محمد عليالقاضي, حنان مناجي أحمد2025-07-312025https://hdl.handle.net/20.500.14154/76044The research aimed to identify the level of quality of family relations and psychological fitness. It also investigated the relationship between them. Furthermore, it investigated differences in the quality of family relations and psychological fitness due to academic level. Finally, it verified the possibility of predicting the degree of quality of family relations Through the degree of psychological fitness among high school female students in Jazan. The descriptive approach was used, as the study sample consisted of (372) high school female students in jazan. It was selected by simple random method during the year 1446 h. In order to achieve the research’s aims, and examine the hypotheses, the family relations quality scale (prepared by the researcher), and psychological fitness scale (prepared by: Al-Hayani, 2021) was used. The researcher also used (SPSS) to analyses the data, using one sample T-test, Pearson correlation coefficient, Skewness and Kurtosis coefficient, Kruskal-Wallis test for independent samples, LSD Post Hoc test, and multiple regression analysis. The research results showed that there was a high level of quality of family relations and psychological fitness. Also, it showed a significant positive correlation between quality of family relations (general scale and sub scale) and psychological fitness (general scale and sub scale). In addition, it indicted that there were significant differences in (material well-being, support and assistance, parenting, and the total score of quality of family relations) due to academic level. Moreover, there were no significant differences in (emotional well-being, quality of cultural and religious relationships) due to academic level. Furthermore, there were significant differences in (self-relationship) due to academic level, while there were no significant differences in (relationship with others, time management, dealing with emotions, total score of psychological fitness) due to academic level. Finally, the results showed the possibility of predicting quality of family relations through the degree of psychological fitness among high school female students in Jazan.يهدف البحث إلى التعرف على مستوى جودة العلاقات الأسرية واللياقة النفسية، والكشف عن طبيعة العلاقة بينهما، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية في جودة العلاقات الأسرية واللياقة النفسية التي تعزى للصف الدراسي، والتحقق من إمكانية التنبؤ بدرجة جودة العلاقات الأسرية من خلال درجة اللياقة النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية بجازان. وتم استخدام المنهج الوصفي، حيث تكونت عينة البحث من (372) طالبة بالمرحلة الثانوية، تم اختيارهن بالطريقة العشوائية البسيطة خلال العام الدراسي 1446هـ، ولتحقيق أهداف البحث، والإجابة عن أسئلته، واختبار صحة الفروض، تم استخدام مقياس جودة العلاقات الأسرية (إعداد الباحثة)، ومقياس اللياقة النفسية (إعداد: الحياني، 2021)، وتمت معالجة البيانات إحصائيًّا عن طريق برنامج (SPSS) باستخدام اختبار (ت) لعيِّنة واحدة، ومعامل ارتباط بيرسون، ومعامل الالتواء والتفلطح، واختبار كروسكال واليس للعينات المستقلة، واختبار LSD للمقارنات البعدية، وتحليل الانحدار المتعدد. وتوصلت نتائج البحث إلى وجود مستوى مرتفع في جودة العلاقات الأسرية واللياقة النفسية كما أظهرت النتائج وجود علاقة طردية دالة إحصائياً بين جودة العلاقات الأسرية (الأبعاد والدرجة الكلية) واللياقة النفسية (الأبعاد والدرجة الكلية)، ووجود فروق دالة إحصائياً في (الرفاهية المادية، والدعم والمساندة، والوالدية، والدرجة الكلية لجودة العلاقات الأسرية)، في حين لا توجد فروق دالة إحصائياً في (الرفاهية العاطفية، جودة العلاقات الثقافية الدينية) لدى طالبات المرحلة الثانوية بجازان تعزى للصف الدراسي. ووجود فروق دالة إحصائياً في العلاقة مع الذات تعزى للصف الدراسي، في حين لا توجد فروق دالة إحصائياً في (العلاقة مع الآخرين، إدارة الوقت، التعامل مع الانفعالات، الدرجة الكلية للياقة النفسية) لدى طالبات المرحلة الثانوية بجازان تعزى للصف الدراسي، كما أسفرت النتائج عن إمكانية التنبؤ بجودة العلاقات الأسرية من خلال أبعاد اللياقة النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية بجازان. الكلمات المفتاحية: جودة العلاقات الأسرية، اللياقة النفسية، طالبات المرحلة الثانوية.95ar-SAجودة العلاقات الأسريةاللياقة النفسيةطالبات المرحلة الثانويةجودة العلاقات الأسرية وعلاقاتها باللياقة النفسية وجهة نظر طالبات المرحلة الثانوية بجازانThesis