العوهلي، خالد ناصرالبقمي، محسن سلمان محسن20206803https://hdl.handle.net/20.500.14154/27773The study aimed to identify the reality of the teaching performance of teachers of intellectual disability for the primary school in the light of the necessary teaching skills. It also aimed to prepare a list of teaching skills necessary for teachers of intellectual disability. It also sought to reveal the differences between the performance of intellectual disabilities teachers in the light of the necessary teaching skills, according to variables (academic qualification, number of years of experience, and number of training courses). It aimed to suggest a proposal for a program about professional development for teachers of intellectual disabilities for the primary school in the light of the necessary teaching skills. To achieve the goals of the study, the descriptive approach was used. A checklist observation was used as a tool for conducting the study, which included three main skills (planning, implementation, and evaluation). The sample of the study consisted of teachers of intellectual disabilities in the primary school in Buraydah, who were chosen by way of a random sample, whose number is (34) teachers. The study concluded that the level of teaching performance for teachers of intellectual disability for the primary school, in the light of the necessary teaching skills, in the areas of planning, implementation and evaluation, achieved a whole score, reflecting a medium performance level; the weighted average of the total scores reached (1.893). All the main skills were achieved with a medium degree. The implementation skill came in the first rank, with a weighted average (2.084). The evaluation skill came in the second rank, with a weighted average (1.801); and finally the planning skill, with an average weighted (1.794). There were no statistically significant differences between the averages of the teaching performance of intellectual disabilities teachers in the light of the necessary teaching skills, due to the different variables of (the scientific qualification, the number of years of experience, and the number of training courses). The study also ended with several recommendations, the most important of which are as follows. It is important to to include modern trends in teaching for students with intellectual disabilities, who are able to learn in the preparation programs in colleges of education by including modern trends of individual plans and how to build and put them into practice by teachers. It is vital to train teachers of students with intellectual disabilities in diversifying teaching approaches and strategies appropriate in teaching for students with intellectual disabilities in line with the degree of disability among students, their skills, abilities and the capabilities of the school the teacher works in. It is essential to prepare self training packages that can be distributed to teachers to enrich teaching skills. These packages can be classified according to the levels, educational levels and degree of disability experienced by students, including the theoretical aspects necessary for teaching for students with intellectual disabilities in the primary school. It is also vital to provide out of service training for student teachers of intellectual disabilities in the College of Education, in terms of a full semester without including set courses for these students; to acquire field experiences and adapt to the school environment for people with intellectual disabilities.هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الأداء التدريسي لمعلمي الإعاقة الفكرية للمرحلة الابتدائية في ضوء المهارات التدريسية اللازمة، وإعداد قائمة بالمهارات التدريسية اللازمة لمعلمي الإعاقة الفكرية والكشف عن الفروق بين أداء معلمي الإعاقة الفكرية في ضوء المهارات التدريسية اللازمة التي هي حسب متغيرات المؤهل العلمي وعدد سنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية)، ووضع تصور مقترح لبرنامج في التنمية المهنية لمعلمي الإعاقة الفكرية للمرحلة الابتدائية في ضوء المهارات التدريسية اللازمة؛ ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، واستخدمت بطاقة الملاحظة كأداة لإجراء الدراسة تضمنت ثلاثة مهارات رئيسة (التخطيط، التنفيذ، التقويم). تكونت عينة الدراسة من معلمي ذوي الإعاقة الفكرية بالمرحلة الابتدائية بمدينة بريدة تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية والبالغ عددهم (٣٤) معلما. توصلت الدراسة إلى أن مستوى الأداء التدريسي لمعلمي الإعاقة الفكرية للمرحلة الابتدائية في ضوء المهارات التدريسية اللازمة في مجالات التخطيط والتنفيذ والتقويم جاء بدرجة تحقق كلية تعبر عن مستوى أداء متوسط، حيث بلغ المتوسط الوزني للدرجات الكلية (۱۰۸۹۳)، وجاءت جميع المهارات الرئيسة متحققة بدرجة متوسطة، في الترتيب الأول مهارة التنفيذ بمتوسط وزني (٢٠٠٨٤)، ثم في الترتيب الثاني مهارة التقويم بمتوسط وزني (۱۰۸۰۱)، وأخيرا مهارة التخطيط بمتوسط وزني (۱۰۷۹٤) وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات الأداء التدريسي لمعلمي الإعاقة الفكرية في ضوء المهارات التدريسية اللازمة تعزى لاختلاف المتغيرات المؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية). كما انتهت الدراسة إلى عدة توصيات أهمها الاهتمام بتضمين الاتجاهات الحديثة في التدريس للطلاب ذوي الإعاقة الفكرية القابلين للتعلم في برامج الإعداد بكليات التربية من خلال تضمين الاتجاهات الحديثة للخطط الفردية وكيفية بنائها ووضعها موضع التنفيذ من جانب المعلمين، وتدريب معلمي الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية على تنويع مداخل وإستراتيجيات التدريس المناسبة في التدريس للطلاب ذوي الإعاقة الفكرية، بما يتوافق مع درجة الإعاقة لدى الطلاب ومهاراتهم وقدراتهم وإمكانيات المدرسة التي يعمل بها المعلم، وإعداد حقائب تدريب ذاتية يمكن توزيعها على المعلمين لإثراء مهاراتهم التدريسية وتصنيفها وفق المستويات والمراحل التعليمية، ودرجة الإعاقة التي يعاني منها الطلاب تتضمن الجوانب النظرية التطبيقية اللازمة للتدريس للطلاب ذوي الإعاقة الفكرية في المرحلة الابتدائية، وجعل التدريب للطلاب معلمي الإعاقة الفكرية بكلية التربية قبل الخدمة بواقع فصل دراسي كامل دون أن يتضمنه دراسة أي مقررات دراسية؛ وذلك لاكتساب الخبرات الميدانية، والتكيف مع البيئة المدرسية لذوي الإعاقة الفكرية).174ar-SAتقويم الأداء التدريسيالإعاقة الفكريةالمرحلة الابتدائيةالمهارات التدريسيةevaluationteaching performanceintellectual disabilityprimary schoolteaching skillsتقويم الأداء التدريسي لمُعلمي الإعاقة الفكرية للمرحلة الابتدائية في ضوء المهارات التدريسية اللازمةEvaluating the Teaching Performance of Teachers of Intellectual Disability for the Primary School in the Light of the Necessary Teaching SkillsThesis