علوان, عماد عبدهحمدي, تهاني عبد الرحمن يحي2025-08-102025https://hdl.handle.net/20.500.14154/76110The goal of the current research is to reveal the reality of teachers of students with autism spectrum disorder in the Jazan region using appropriate digital gamification applications to improve social interaction skills.To achieve the research objectives, the researcher used the descriptive survey method.The study tool was a questionnaire consisting of three axes (prepared by the researcher), and the research sample consisted of (58) male and female teachers of children with autism spectrum disorder in the Jazan region The results showed that the degree of knowledge and use by teachers of students with autism spectrum disorder in the Jazan region of digital gamification applications to improve social interaction skills among students in that category was moderate, while the degree of obstacles to their use of these applications was large.The results also showed that the variables of gender, experience, and specialization had no effect on The reality of teachers of students with autism disorder in the Jazan region using these applications, in contrast to the qualification, had an impact. Based on these findings, a set of recommendations and proposals were developed.هدف البحث الحالي إلى الكشف عن واقع استخدام معلمي الطالب ذوي اضطراب طيف التوحد بمنطقة جازان لتطبيقات التلعيب الرقمي المناسبة لتحسين مهارات التفاعل الاجتماعي، ولتحقيق اهد اف البحث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، وتمثلت أداة الدراسة في استبانة محاو ر )من إعداد الباحثة(، وتكونت عينة البحث من )58( من معلمي ومعلمات تكونت من ثالثة الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد بمنطقة جازان، وأظهرت النتائج أن درجة معرفة واستخدام معلمي الطالب ذوي اضطراب طيف التوحد بمنطقة جازان بتطبيقات التلعيب الرقمي لتحسين مهارات التفاعل الاجتماعي لدى طالب تلك الفئة جاءت متوسطة، بينما جاءت درجة معوقات أظهرت النتائج أيضا أن متغيرات الجنس والخبرة والتخصص ً استخدامهم لهذه التطبيقات كبيرة، كما لم يكن لهم تأثير في واقع استخدام معلمي الطالب ذوي اضطراب التوحد بمنطقة جازان لهذه التطبيقات بعكس المؤهل الذي كان له تأثير. وبناء على هذه النتائج تم وضع مجموعة من التوصيات والمقترحات.109ar-SAالتلعيب الرقميمهارات التفاعل االجتماعياضطراب طيف التوحدواقع استخدام تطبيقات التلعيب الرقمي في تحسين مهارات التفاعل االجتماعي لدى الطالب ذوي اضطراب التوحد من وجهة نظر معلميهم بمنطقة جازانThesis