Elgazzar, Abdellatif ElsafyNouby, Ahmed MohamedAl-Shammari, Salma Katib2022-05-192022-05-19201425878https://drepo.sdl.edu.sa/handle/20.500.14154/12329This research aims at investigating the effectiveness of an instructional e-game program designed according to the theory Gagne in developing mathematical reasoning skills and the mathematics achievement among primary school pupils in Saudi Arabia. The research sample composed of 69 female pupils from the fifth grade pupils at King Fahd University of Petroleum and Minerals’ primary schools. Thus, the Developmental Research Method was adopted. The study sample was selected as a purposed cluster one of three classes (sections). The quasi-experimental design with pre and post testing was used. The sample was divided to three equal groups which were randomly assigned into these groups as: experimental group 1 (e-Games with Gagne’s theory), experimental group 2 (e-Games without Gagne’s theory), and a control group; (23) female pupils in each group. An instructional unit has been selected from the 5th grade mathematics curriculum, its content was analyzed to drive the mathematical reasoning skills and achievement categories. Then, a list of instructional design standards was derived for designing the instructional e-Games. The two instructional e-games programs were developed using Elgazzar (2002) ISD Model: one e-Games program with Gagne’s theory and the other one e-Games program without Gagne’s theory. Both the instructional e-games programs were refereed, revised and approved according to those derived standards of instructional design. The research instruments were developed that included a Mathematical Thinking Skills scale/test and a Mathematics Achievement Test that were approved to be valid and reliable. The research experiment was conducted according to the experimental design So; the first experimental group 1 was taught using the e-Games program (according to Gagne’s theory), and the experimental group 2 was taught using e-Games program (without Gagne’s theory), and the control group was taught using the traditional teaching method. The two research instruments were implemented pre and post experimentation according to the experimental design. Data were collected and encoded to the SPSS package and analyzed using appropriate statistical methods to test the (10) research hypotheses. Research results have revealed superiority of e-Games Program with Gagne’s theory in developing Mathematical Thinking Skills, and give an answer to the main research question that designing instructional e-Games program based on Gagne's Theory is effective on developing Saudi female pupils' mathematical thinking, while there is no effectiveness developing Achievement of Mathematics. The thesis includes Tables, Figures, Figures, References, Appendices, Recommendations, and a list of proposed future researches.هدف البحث إلى الكشف عن فاعلية تصميم برنامج ألعاب إلكترونية - وفق نظرية جانبيه – في تنمية مهارات التفكير الرياضي ، والتحصيل في الرياضيات لدى تلميذات المرحلة الابتدائية بالمملكة العربية السعودية، لذا تم تبني منهج البحث التطويري، واختيار عينة البحث من (69) تلميذة من تلميذات الصف الخامس الابتدائي بمدارس جامعة الملك فهد للبترول والمعادن، بطريقة قصدية عنقودية من ثلاثة فصول (شعب). وتم استخدام التصميم شبه التجريبي المكون من مجموعتين تجريبيتين ومجموعة ضابطة مع القياس القبلي والبعدي، وتم تقسيم عينة البحث إلى ثلاث مجموعات متساوية ، وتم تخصيصها عشوائياً لثلاث مجموعات مجموعة تجريبية 1 ألعاب إلكترونية وفق نظرية جانييه)، ومجموعة تجريبية 2 ألعاب إلكترونية بدون نظرية جانييه)، ومجموعة ضابطة؛ بواقع (23) تلميذة لكل مجموعة. وقد تم اختيار وحدة من مقرر الرياضيات وتحليل محتواها لاشتقاق مهارات التفكير الرياضي ، وجوانب التحصيل فيها، وتم اشتقاق قائمة لمعايير التصميم التعليمي لبرنامج الألعاب الإلكترونية، وتم تطوير برنامجين للألعاب الإلكترونية: الأول وفق نظرية جانييه ، والآخر من دونها بنموذج الجزار (2002). وتم التحكيم على مطابقتها لتلك المعايير. وتم تطوير أداتي البحث اختبار مهارات التفكير الرياضي ، واختبار التحصيل في الرياضيات ، والتأكيد على صدقهما وثباتهما؛ وتم تنفيذ تجربة البحث وفق التصميم التجريبي، بحيث تعلمت المجموعة التجريبية الأولى ببرنامج الألعاب الإلكترونية وفق نظرية جانييه، وتعلمت المجموعة التجريبية الثانية ببرنامج الألعاب الإلكترونية من دون نظرية جانييه، وتعلمت المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة، وتم تطبيق أداتي البحث قبلياً وبعدياً؛ وتم معالجة بيانات البحث بالأساليب الإحصائية المناسبة ببرنامج (SPSS) لاختبار فرضيات البحث وعددها (10) فروض ، وعرض النتائج. وقد كشفت نتائج البحث عن فاعلية برنامج الألعاب الإلكترونية وفق نظرية جانبيه) في تنمية مهارات التفكير الرياضي، وعن الإجابة عن السؤال الرئيسي للبحث بأنه يوجد أثر لاستخدام برنامج الألعاب الالكترونية وفق نظرية جانييه في تنمية مهارات التفكير الرياضي لدى تلميذات المرحلة الابتدائية في مادة الرياضيات، بينما لا يوجد أثر له في التحصيل في الرياضيات، وتتضمنت الأطروحة الجداول، والأشكال ، والمراجع ، والملاحق ، والتوصيات، وقائمة مقترحة من البحوث المستقبلة.236ar-SADesigne-Games programGagne's theoryElgazzar (2002) ISD modelmathematical thinking skillsachievement in mathematicsprimary stageSaudi Arabiaتصميم برنامج ألعاب إلكترونيةقائم على نظرية جانبيه نموذج الجزار (2002)للتصميم التعليميمهارات التفكير الرياضي التحصيل في الرياضيات تلميذات المرحلة الابتدائيةالمملكة العربية السعوديةتصميم برنامج ألعاب إلكترونية وفق نظرية جانييه وفاعليته في تنمية مهارات التفكير الرياضي والتحصيل لدى تلميذات المرحلة الابتدائية بالمملكة العربية السعوديةDesigning an e-Game Program Based on Gagne's Theory and its Effectiveness in Developing Saudi Female Pupils' Mathematical Thinking and AchievementThesis