الصلحي، خالد سليمانالتويجري، سحر صالح عبدالرحمن20207284https://hdl.handle.net/20.500.14154/28288The study's aim to identify the degree of kindergarten leaders practices of Entrepreneurial leadership, And to the level of fulfilling the requirement of the attractive environment for learning in kindergarten school in Buraidah from teacher's opinion, And whether there are statistically significant differences in the practice of leaders of kindergarten school for entrepreneurial leadership and fulfills the attractive environment for learning, in the study sample which is attributed to variables of specialization, years of experience, thenature of the kindergarten institution and if there is statistically significant correlational relationship between entrepreneurial leadershiop and achieving the requirements of the environment that attracts learning, Among the leaders of kindergarten in Buraidah city, the study used the relational descriptive approach, Asit relied collecting information on the questionnaire, and the sample number reached 240 teacher's, where the study sample was chosen remonday. The most important results of the study were: The degree to which leaders of kindergarten school practice entrepreneurial leadership and fulfills the requirements of the attractive environment to learning. From teacher's opinion in Buraidah city, it has been largely achieved, and the results also showed that there are no statistically significant differences in the teacher's responses regarding the degree of the leadership of kindergarten school leaders' practice in Buraidah city due to the difference in specialization and experience. While there are statistically significant differences in teacher's responses about the practice of kindergarten school leaders to achieve the attractive environment for learning due to differences in favor of private kindergarten. The results also showed the existence of positive statistically significant relationship between the degree of entrepreneurial leaders and achieving the requirement of the attractive learning environment in Buraidah from the teacher's opinion. The results also show the existence of a statistically positive relationship, between the degree of practicing kindergarten schools’ leaders of entrepreneurial leadership , and fulfill the requirements of the attractive learning environment in Buraidah city from teachers opinion . The study recommended to holding of continuous awareness and training programs on the entrepreneurial leadership style that includes the entrepreneurial leadership's knowledge, objectives, characteristics and how to employ it in the school . And the provision of an incentive system to encourage the leaders to perform their roles related to entrepreneurial leadership, in addition to equipping school buildings according to multiple designs and models. According to the educational stage, type of education, local environment and climatic conditions, and attention to providing the necessary school building requirements, to achieve the goals Pedagogical and educational, and heeding to school facilities in terms of their sufficiency, maintenance and cleanliness, in order to increase their attractiveness to students and teachers, It is part of the educational environment that affects them, and the conclusion of the development of school leaders and teachers to work on developing school environments that attractive to learning.تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة قائدات مدارس رياض الأطفال للقيادة الريادية، ومستوى تحقق متطلبات البيئة الجاذبة للتعلم بمدارس رياض الأطفال في مدينة بريدة من وجهة نظر المعلمات، وإذا ما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في ممارسة قائدات مدارس رياض الأطفال للقيادة الريادية وتحقق متطلبات البيئة الجاذبة للتعلم لدى عينة الدراسة، تُعزى إلى متغيّرات التخصص، وسنوات الخبرة، وطبيعة مؤسسة رياض الأطفال، وإذا ما كانت هناك علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين القيادة الريادية وتحقق متطلبات البيئة الجاذبة للتعلم لدى قائدات مدارس رياض الأطفال بمدينة بريدة، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، واعتمدت في جمع المعلومات على الاستبانة، وبلغ عدد العينة (٢٤٠) معلمة، حيث أختيرت عينة الدراسة بطريقة عشوائية وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن درجة ممارسة قائدات مدارس رياض الأطفال للقيادة الريادية، وتحقق متطلبات البيئة الجاذبة للتعلم، من وجهة نظر المعلمات بمدينة بريدة متحققة بدرجة كبيرة، وأنه لا توجد فروق دالة إحصائيا في استجابات المعلمات حول درجة ممارسة قائدات مدارس رياض الأطفال بمدينة بريدة للقيادة الريادية، ترجع الاختلاف التخصص والخبرة، في حين توجد فروق دالة إحصائيا في استجابات المعلمات حول ممارسة قائدات مدارس رياض الأطفال لتحقيق بيئة جاذبة للتعلم، ترجــع لاختلاف طبيعــة. كما أظهرت النتائج وجود علاقات موجبة دالة إحصائيا بين درجة ممارسة قائدات مدارس رياض الأطفال للقيادة الريادية، وتحقق متطلبات بيئة جاذبة للتعلم بمدينة بريدة من وجهة نظر المعلمات، وأوصت الدراسة بعقد برامج توعوية وتدريبية مستمرة حول نمط القيادة الريادية، تتضمن معارف القيادة الريادية وأهدافها وخصائصها وكيفية توظيفها مدرسيا، وتوفير مؤسسة رياض الأطفال، وكانت الفروق لصالح الروضات الأهلية. نظام حوافز لتشجيع القائدات على أداء أدوارهن المتعلقة بالقيادة الريادية، بالإضافة لتجهيز المباني المدرسية وفق تصاميم ونماذج متعدّدة، تبعًا للمرحلة التعليمية، ونوع التعليم، والبيئـة المحلية، والظروف المناخية، والاهتمام بتوفير متطلبات المبنى المدرسي اللازمة لتحقيق الأهداف التربوية والتعليمية، والاهتمام بمرافق المدرسة من حيث كفايتها وصيانتها ونظافتها؛ بما يزيد جاذبيتها للطبـة والمعلمين، فهي جزء من البيئة التعليمية التي تؤثر فيهم، وختاما تطوير القيادات المدرسية والمعلمين؛ للعمل على تطوير البيئات المدرسية الجاذبة للتعلم.128ar-SAالقيادة الرياديةالبيئة الجاذبة للتعلممدارس رياض الأطفالمدينة بريدة: Entrepreneurial leadershipan attractive environment for learningkindergarten schoolsburaidah cityالقيادة الريادية وعلاقتها بالبيئة الجاذبة للتَّعلُّم بمدارس رياض الأطفال في مدينة بريدةEntrepreneurial Leadership and its Relationship with The Attractive Environment For Learning in Early Childhood in Buraidah CityThesis