أبو الحاج، عبدالرحمن عبدالعزيزالحربي، حنان عيد عايض20217440https://hdl.handle.net/20.500.14154/26973The study aims to identify the effectiveness of using (Jigsaw 2) strategy in the Hadith curricula to develop the social skills among intermediate school students. the research uses the experimental approach with a quasi-experimental design based on two groups, the experimental and control, taking into consideration the pre and post performances. the researcher designed a special scale to measure social skills in one aspect, (manners forbidden by Islam) on the third intermediate grade female students. the study sample included (36) female students studying in the third intermediate grade, and covered two semesters. The students were chosen randomly. the sample included the third intermediate grade (A); to represent the experimental group, and the third intermediate grade (B) to represent the control group. the study concluded several findings, the most important of which are: -There is a statistically significant difference at the level of (∝ ≥ 0.05) significance between the average scores of the students of the two experimental and control groups in the post application of the Cooperation Skill Scale, in favor of the experimental group. -There is a statistically significant difference at the level of (∝ ≥ 0.05) significance between the average scores of the students of the experimental and control groups in the post application of the Dialogue Skill Scale, in favor of the experimental group. -There is a statistically significant difference at the level of (∝ ≥ 0.05) significance between the average scores of the students of the two experimental and control groups in the post application of the Responsibility-taking Skill Scale, in favor the of the experimental group. -There is a statistically significant difference at the level of (∝ ≥ 0.05) significance between the average scores of the students of the two experimental and control groups in the post application of the Communication Skill Scale, in favor of the experimental group. -In this study it was found that the value of the Eta square for all social skills (cooperation, dialogue, responsibility-taking, and communication skills) reached (0.47, 0.34, 0.27, 0.31), a value that exceeds the value which indicates educational significance of the statistical results in educational and psychological researches, which is (0.14). This indicates the existence of a great effect, with educational significant when using the (Jigsaw 2) strategy in developing intermediate school students, social skills. The study recommended to a set of recommendations and suggestions, the most important of which are: - To use the (Jigsaw 2) strategy in the educational process, in view of its proven effectiveness in developing the social skills of the intermediate school students. - To Conduct a similar study to examine the effect of using the (Jigsaw 2) strategy on other dependent variables; such as trends, values, and achievement motivation, and the survival of the impact of learning, and to investigate its results in other educational levels.هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية استخدام استراتيجيَّة (جيكسو (٢) بمقرر الحديث لتنمية المهارات الاجتماعية لدى طالبات المرحلة المتوسطة، وقد استخدمت الدراسة المنهج التجريبي ذا التصميم شبه التجريبي القائم على المجموعتين: التجريبية في وحدة (أخلاق نهى عنها الإسلام لدى طالبات الصف الثالث المتوسط، واشتملت عينة الدراسة على (٣٦) طالبة، يدرسن في الصف الثالث المتوسط موزعات على فصلين دراسيين، تم اختيارهما عشوائياً، وهما الصف الثالث المتوسط (أ)؛ ليمثل المجموعة والضابطة، ذواتي الأداءين القبلي والبغدي، وقامت الباحثة بتصميم مقياس خاص للمهارات الاجتماعيَّة؛ لقياس المهارات الاجتماعية التجريبية، والصف الثالث متوسط (ب) يمثل المجموعة الضابطة ، وتوصلت الدراسة إلى عددٍ من النتائج، من أهمها أنه: يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (٠,٠٥ ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارة التَّعاون لصالح المجموعة التجريبية. يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (٠,٠٥ ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارة الحوار لصالح المجموعة التجريبية. يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (٠,٠٥ ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارة تحمل المسؤولية لصالح المجموعة التجريبية. يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (٠,٠٥ بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارة الاتصال لصالح المجموعة التجريبية. تبين في هذه الدراسة أن قيمة مربع إيتا لجميع المهارات الاجتماعية (مهارة التّعاون مهارة الحوار، مهارة تحمل المسؤولية، مهارة الاتصال) بلغت (۰,۲۷۰۰,۳۱۰,۴۷، ۰,۳۱) وهي قيمة تتجاوز القيمة الدالة على الأهمية التربوية للنتائج الإحصائية في البحوث التربوية والنفسية ومقدارها (٠,١٤) مما يدلّ على وجود أثر بدرجة كبيرة، وذي أهمية تربوياً لاستخدام استراتيجية (جيكسو ٢) في تنمية المهارات الاجتماعية لدى طالبات المرحلة المتوسطة. وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات من أهمها: استخدام إستراتيجية (جيكسو ۲) في العملية التعليمية؛ نظرًا لما ثبت من فاعليتها في تنمية المهارات الاجتماعية لدى طالبات المرحلة المتوسطة. - إجراء دراسة مماثلة لبحث أثر استخدام استراتيجية (جيكسو (٢) على متغيّرات تابعة أخرى؛ كالاتجاهات، والقيم، والدافعية للإنجاز، وبقاء أثر التعلم، وتقصي نتائجها في مراحل تعليمية أخرى.130ar-SAEffectiveness(Jigsaw 2) StrategySocial SkillsIntermediate Schooفاعليةاستراتيجية (جيكسو (٢)المهارات الاجتماعيةالمرحلة المتوسطةفاعلية استخدام استراتيجيَّة (جيكسو2) بمقرر الحديث لتنمية المهارات الاجتماعيَّة لدى طالبات المرحلة المتوسِّطةThe Effectiveness of using (Jigsaw 2) strategy in Hadith curticulum to develop social skills for intermediate school female studentsThesis