بكر، سحر ابراهيم أحمدالحربي، غيداء عابد محمد20196863https://hdl.handle.net/20.500.14154/27190The study aimed to arrive at a proposed vision to enhance the competitiveness of the College of Education at the Qaseem University in the light of the standards of international classifications of universities, through sub-goals: To know the most important criteria of international classifications of universities, and to know the mechanisms of the reality of enhancing the competitiveness of the College of Education at the Qassim University from the viewpoint of faculty members, in addition to To know the most important challenges facing the College of Education at the Qaseem University to apply these mechanisms from the viewpoint of the faculty members, and to identify the most important requirements for applying those standards to enhance the competitiveness of the college, and to see if there are differences y Statistical significance between the opinions of the study sample members regarding the availability of mechanisms to enhance the competitive ability of the College of Education at the University of Qassim due to the variable (gender, degree, years of service), and the study followed the descriptive analytical approach to its suitability to the nature of the study, and the questionnaire was used as a main tool for data collection, The study sample consisted of (304) faculty members at the College of Education at the Qaseem University, and the study reached the following results: - It was found from the responses of the study sample that the mechanisms of enhancing competitiveness in the College of Education at the Qaseem University are largely available with an average arithmetic (3.46). The order of the axes is as follows: A. The technology axis ranked first with an average score of 3.72, with a great appreciation. B. The human resources quality axis ranked second with an average score of (3.48) with a great appreciation. C. The scientific research outputs axis ranked third with an average score of (3.46) with a great appreciation. D. The quality of education axis ranked fourth with an average score of (3.44) with a great appreciation. E. The College's correlation axis with society ranked fifth with an average score of (3.38) with an average grade. F. The knowledge production axis ranked sixth and last with an average score of (3.33) with an average score. - The results of the study also showed that there were no statistically significant differences with regard to the assessment of faculty members for the availability of mechanisms to enhance the competitiveness of the college due to variables (gender, degree, years of service. - It was found from the responses of the study sample that the degree of approval of the challenges of applying the mechanisms of enhancing competitiveness was average, with an average score of (3.09). - With regard to the requirements for the application of mechanisms to enhance the competitiveness of the College of Education at the Qaseem University, the responses of the study sample came in large measure, with an average score of (3.87). - And a proposed concept was presented to enhance the competitiveness of the College of Education at the Qaseem University in the light of the criteria of international classifications of universities based on the results of the study and its literature. In light of the results of the study, the researcher recommended the following: 1. Providing the alumni database and enhancing the means of communication with them after graduation, training and assisting them in human development and obtaining jobs. 2. Strengthening research partnerships with international universities. 3. Developing services related to the local community.من (304) من هدفت الدراسة للتوصل إلى تصور مقترح لتعزيز القدرة التنافسية لكلية التربية بجامعة القصيم في ضوء معايير التصنيفات العالمية للجامعات عبر أهداف فرعية هي : معرفة أهم معايير التصنيفات العالمية للجامعات ومعرفة واقع توافر آليات تعزيز القدرة التنافسية لكلية التربية بجامعة القصيم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس, بالإضافة لمعرفة أهم التحديات التي تواجه كلية التربية بجامعة القصيم لتطبيق تلك الآليات من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بالكلية, والتعرف على أهم المتطلبات اللازمة لتطبيق معايير التصنيفات العالمية للجامعات لتعزيز القدرة التنافسية للكلية ومعرفة ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين آراء أفراد عينة الدراسة من حيث توافر آليات تعزيز القدرة التنافسية لدى كلية التربية بجامعة القصيم تعزى لمتغير (الجنس, الدرجة العلمية سنوات,الخدمة وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لملاءمته لطبيعة الدراسة وتم استخدام الاستبانة كاداة رئيسة لجمع البيانات, وتكونت عينة الدراسة أعضاء اء هيئة التدريس بكلية التربية بجامعة القصيم, وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: تبين من استجابات عينة الدراسة أن آليات تعزيز القدرة التنافسية في كلية التربية بجامعة القصيم تتوفر بدرجة كبيرة بمتوسط حسابي (3.46), وقد جاءت ترتيب المحاور كالآتي: 1. حصل التقنية على المرتبة الأولى بمتوسط حسابي (3.72), بدرجة تقدير كبيرة. محور .2 حصل محور جودة الكوادر البشرية على المرتبة الثانية بمتوسط حسابي (3.48) بدرجة تقدير كبيرة. 3 حصل محور مخرجات البحث العلمي على المرتبة الثالثة بمتوسط 5 حصل محور ارتباط الكلية بالمجتمع على المرتبة الخامسة بمتوسط حسابي (3.38) بدرجة تقدير متوسطة. 6. حصل محور إنتاج المعرفة على المرتبة السادسة والأخيرة بمتوسط حسابي (3.46) بدرجة تقدير كبيرة. 4. حصل محور جودة التعليم على المرتبة الرابعة بمتوسط حسابي ( (3.44) بدرجة تقدير كبيرة. حسابي (3.33) بدرجة تقدير متوسطة. - كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية فيما يتعلق بتقدير أعضاء هيئة التدريس لتوافر أليات تعزيز القدرة التنافسية للكلية ترجع لمتغيرات الجنس, الدرجة العلمية, سنوات الخدمة). وتبين من استجابات عينة الدراسة أن درجة الموافقة على تحديات تطبیق آلیات تعزيز القدرة التنافسيّة كانت متوسطة, بمتوسط حسابي بلغ (3.09). فيما يتعلق بالمتطلبات اللازمة لتطبيق معايير التصنيفات العالمية للجامعات لتعزيز القدرة التنافسية لكلية التربية بجامعة القصيم, فقد جاءت استجابات عينة الدراسة بدرجة كبيرة بمتوسط حسابي ( و .(3.87 و تم تقديم تصور مقترح لتعزيز القدرة التنافسية لكلية التربية بجامعة القصيم في ضوء معايير التصنيفات العالمية للجامعات بناءً على نتائج الدراسة وأدبياتها وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الدراسة بما يلي: -1- توفير قاعدة بيانات الخريجين وتعزيز سبل التواصل معهم بعد التخرج وتدريبهم ومساعدتهم في التنمية البشرية والحصول على الوظائف . 2 تعزيز عقد الشراكات البحثية مع الجامعات العالمية 3-تطوير الخدمات المرتبطة بالمجتمع المحلي .210ar-SAالقدرة التنافسية كلية التربيةجامعة القصيمالتصنيفات العالمية للجامعاتCompetitivenessCollege of EducationQassim UniversityInternational Classifications of Universitiesتصوُّر مقترح لتعزيز القدرة التنافسيّـة لكلية التربية بجامعة القصيم في ضوء معايير التصنيفات العالميّـة للجامعاتImagine a proposal to enhance the competitiveness of the College of Education Qassim University in light of the standards of international classifications of universitiesThesis