فراج، محسن حامدالقرني، ضيف الله عبدالله علي20182371https://hdl.handle.net/20.500.14154/27348The present study aimed to evaluate the physics course at King Abdulaziz Military College in light of the physical requirements of graduates. In order to achieve this goal, a list of the physical requirements (subjects and applications in the military field) required for the graduates of the faculty in the physics course; an object criterion to evaluate the physics course in light of the physical requirements and content analysis of physics course. A total of (100) physical requirements were presented, including (63) main subjects and (37) applications in the military field, divided into seven main areas and (48) in the cognitive domain, (7) in the psychomotor domain, and (4) in the affective domain. The results indicated that the current objectives of the physics course don’t specific and don’t meet the necessary principles for the formulation of the objectives. It also found that it is not comprehensive for many of the objectives on which the physics course should be based to meet the physical requirements of graduates of King Abdul Aziz Military College. In addition there is absence of objectives for nuclear physics, laser physics, optics, Nano-science or light physics. The results of the content analysis revealed that the most satisfying areas of physical requirements: magnetic field, followed classical mechanics; while the content of physics is absence of the nanotechnology and light, and that completely absence of any military applications for the course. At the end of the study, a plan was proposed to develop the physics course at the King Abdul Aziz Military College in light of the necessary physical requirements for its graduatesهدفت الدراسة الحالية إلى تقويم مقرر الفيزياء بكلية الملك عبد العزيز الحربية في ضوء المتطلبات الفيزيائية للخريجين، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة بالمتطلبات الفيزيائية (الموضوعات والتطبيقات في المجال العسكري) اللازمة لخريجي الكلية في مقرر الفيزياء، وقائمة ببنود معيار مقابلة الأهداف الحالية لمقرر الفيزياء، وأداة تحليل المحتوى العلمي لمقرر الفيزياء، وقد تم تقديم قائمة بالمتطلبات الفيزيائية بلغ عددها (100) متطلبًا فيزيائيًا؛ منهم (63) موضوعًا رئيسًا، و(37) تطبيقًا في المجال العسكري، موزعة على سبعة مجالات رئيسة، وتكونت الصورة النهائية للمعيار من (48) هدفًا في المجال المعرفي، و(7) أهداف في المجال المهاري، و(4) أهداف في المجال الوجداني. وأسفرت نتائج مقابلة الأهداف الحالية لمقرر الفيزياء ببنود المعيار عن أن هذه الأهداف غير محددة ولا تستوف للأسس الواجب مراعاتها عند صياغة الأهداف، كما وجد أنها غير شاملة للعديد من الأهداف التي ينبغي أن يقوم عليها مقرر الفيزياء ليقابل المتطلبات الفيزيائية اللازمة لخريجي كلية الملك عبد العزيز الحربية، بالإضافة لغياب تام لأهداف خاصة بالفيزياء النووية، أو فيزياء الليزر والبصريات، أو فيزياء النانو، أو فيزياء الضوء، وأسفرت نتائج تحليل المحتوى العلمي عن أن أكثر المجالات وفاء للمتطلبات الفيزيائية اللازمة (خاصة في البنية المعرفية) كان في مجال الكهربية والمغناطيسية يليه مجال فيزياء الحركة؛ في حين خلا محتوى مقرر الفيزياء المنفذ حاليًا من الموضوعات الرئيسة لفيزياء النانو وفيزياء الضوء، وأن محتوى الفيزياء المقدم يخلو تمامًا من أية تطبيقات عسكرية لمقرر يقدم لطلاب يؤهلون عسكريًا. وفي نهاية الدراسة تم اقتراح مخطط لتطوير مقرر الفيزياء بكلية الملك عبد العزيز الحربية في ضوء المتطلبات الفيزيائية اللازمة لخريجيها.131ar-SAتقويم مقرر الفيزياء بكلية الملك عبد العزيز الحربية في ضوء المتطلبات الفيزيائية اللازمة للخريجينInquiry Skills Included in Physics Textbooks in Secondary schools and their Acquisition degree by studentsThesis