الخضر، نوال سلطان محمدالعنزي، هدى مطلق جليل20217338https://hdl.handle.net/20.500.14154/27994The present study aims to identify the effectiveness of problem posing strategy in the development of mathematical communication skills for the females of middle school. It adopted the experimental method using the quasi-experimental approach (two-group design; experimental and control). It covered a sample of (42) first-grade middle female students in the middle school (49) who were randomly selected in Buraidah, Qassim Region. The researcher developed the Test of mathematical Communication Skills according to the standards of NCTM and the teacher's manual. The results showed the effectiveness of problem posing strategy in developing mathematical communication skills. There were statistically significant differences in the mean responses of the students of the experimental and control groups in the post-test of mathematical communication skills in the total scores and each skill: organization and support of the mathematical student's thinking, communication of the mathematical student's thinking to peers and teachers coherently and clearly, analysis and evaluation of mathematical thinking and others' strategies, using the language of mathematics to express ideas accurately in favor of the experimental group students. Based on the results, the researcher made some recommendations and suggestions.هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية استراتيجية طرح مسألة في تنمية مهارات التواصل الرياضي لدى طالبات المرحلة المتوسطة. واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي بالتصميم شبه التجريبي، القائم على مجموعتين: تجريبية وضابطة. وتكونت عينة الدراسة من (٤٢) طالبة من طالبات الصف الأول المتوسط في المتوسطة (٤٩) بمدينة بريدة في منطقة القصيم، أخترن بالطريقة العشوائية البسيطة. وقد بنيت أداة الدراسة - وهي اختبار مهارات التواصل الرياضي - وفق معايير (NCTM) ، كما أعد دليل للمعلم. وأظهرت نتائج الدراسة فاعلية استراتيجية طرح المسألة في تنمية مهارات التواصل الرياضي، حيث تبين وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمهارات التواصل الرياضي ككل، وفي كل مهارة على حدة: تنظيم تفكير الطالب الرياضي وتدعيمه، نقل الطالب تفكيره الرياضي إلى أقرانه والمعلمين والآخرين بصورة مترابطة وواضحة، تحليل التفكير الرياضي واستراتيجيات الآخرين وتقويمها استخدام لغة الرياضيات للتعبير عن الأفكار الرياضية بدقة؛ لصالح طالبات المجموعة التجريبية. وفي ضوء نتائج الدراسة قدّمت الباحثة عددًا من التوصيات والمقترحات.151ar-SAProblem posing Strategymathematical Communication Skillsاستراتيجية طرح المسألةمهارات التواصل الرياضيفاعلية استراتيجية طرح المسألة في تنمية مهارات التواصل الرياضي لدى طالبات المرحلة المتوسطةThe Effectiveness of Problem Posing Strategy in The Development of Mathematical Communication Skills for The Females of Middle SchoolThesis