المنيوفي، سعيد جابرالمطيري، إيمان سعود20217095https://hdl.handle.net/20.500.14154/28328his study aimed to identify the teaching practices of middle stage female math teachers in light of the social constructivism theory, and to reveal the relationship between the practices of the middle stage female math teachers in light of the social constructivism theory and their beliefs towards it in Al-Mozanab governorate. Therefore, while answering its questions, the study relied on the descriptive approach, with both surveying and correlational parts. To achieve its objectives, the following tools were prepared: a observation card and a scale were applied to a sample of middle stage female math teachers in Al-Mozanab governorate. Their number reached (28) female teachers .The study concluded that: the degree of female mathematics teachers’ practices in light of social constructivism theory was moderate in general, with an arithmetic mean (1.81 out of 3.00) and the teaching practices appeared with a moderate degree in the four dimensions (introduction, interpretation, application, and evaluation), and with a weak degree in the dimension of (focus). Moreover, it revealed that the responses of the study population to the beliefs of the middle stage female math teachers towards the social constructivism theory were (moderate) with an arithmetic mean (3.11 out of 5.00). In addition to all the above mentioned results, there’s a statistically significant correlation between the variable of middle stage female math teachers in light of the social constructivist theory, and the variable of the beliefs of the female teachers towards the social constructivism theory. In light of these results, the study presented a number of recommendations related to its findings, and proposals for future research related to social constructivism theory and beliefs towards it.هدفت الدراسة إلى تحديد واقع الممارسات التدريسية لمعلمات الرياضيات للمرحلة المتوسطة في ضوء النظرية البنائية الاجتماعية، والكشف عن العلاقة بين مستوى ممارسات معلمات الرياضيات للمرحلة المتوسطة في ضوء النظرية البنائية الاجتماعية ومعتقداتهن نحوها بمحافظة المذنب. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي بشقيه - المسحي والارتباطي - في الإجابة عن أسئلتها، ولتحقيق أهدافها أُعدّت أداتين هما: بطاقة الملاحظة، ومقياس المعتقدات، والتي طبقت على معلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة في المذنب، حيث بلغ عددهن (۲۸) معلمة. وتوصلت الدراسة إلى أن: ممارسات معلمات الرياضيات في ضوء النظرية البنائية الاجتماعية جاءت متوسطة بشكل عام، بمتوسط حسابي (۱٫۸۱ من ٣,٠٠)، حيث ظهرت الممارسات التدريسية بدرجة متوسطة في الأبعاد الأربعة (التمهيد، والتفسير، والتطبيق، والتقويم)، وبدرجة ضعيفة في بُعد (التركيز)، وأن استجابات أفراد الدراسة نحو معتقدات معلمات الرياضيات للمرحلة المتوسطة نحو النظرية البنائية الاجتماعية جاءت بدرجة (متوسطة)، حيث كان متوسطها الحسابي (۳,۱۱) من ٥,٠٠). مستوى ووجود علاقة طردية ذات دلالة إحصائية بين متغيّر ممارسات معلمات الرياضيات للمرحلة المتوسطة في ضوء النظرية البنائية الاجتماعية، ومُتغيّر معتقدات المعلمات نحوها، وفي ضوء هذه النتائج، قدمت الدراسة عددًا. التوصيات مقترحات من لأبحاث مستقبلية ذات صلة بالنظرية البنائية الاجتماعية والمعتقدات نحوها.127ar-SAمُمارسات مُعلِّمات الرياضيات للمرحلة المتوسطة في ضوء النظرية البنائية الاجتماعية وعلاقتها بـمُعتقداتهن نحوهاThe practices of intermediate stage mathematics teachers in the light of social constructivism theory and its relation to their beliefs towards itThesis