آل مفرح، أحمد بن مفرح أحمدطالبي، ليلى يحيى حيدر2024-09-102024-09-101445https://hdl.handle.net/20.500.14154/73042Abstract The research aimed to study the impact of using the Web Quest strategy to develop creative thinking skills among high school female students in Al-Masarha and Al-Hurrath in Jazan Education. The current research was designed using the experimental method with a quasi-experimental design consisting of two groups: a control group and an experimental group, with pre-test and post-test measurements. The control group consisted of 30 students, while the experimental group also consisted of 30 students from the second year of high school in the Al-Masarha and Al- Hurrath sector in Jazan, Saudi Arabia. The research tool designed by the researcher was a creative thinking skills test, which consisted of 18 essay-type questions categorized under three main skills: fluency, flexibility, and originality. The impact was measured through the pre-test and post-test results of the control group, which was taught using the traditional method (lecture), and the experimental group, which was taught using the Web Quest strategy. Pearson's correlation coefficient was used to calculate the internal consistency of the creative thinking skills test questions. The Kolmogorov-Smirnov test was also used to test the normality of the distribution of the scores of the two research groups in the pre-test and post-test measurements. The research concluded that there is a significant impact of the Web Quest strategy on developing creative thinking skills among second-year high school students; there is a statistically significant difference at the level of α = 0.05 between the average scores of the experimental group and the control group in the post-test of creative thinking skills as a whole and for each skill individually in favor of the experimental group. The effect size using the relationship strength between the variables η² for the Web Quest strategy in developing overall creative thinking was 0.34, while the effect sizes for the three skills were 0.37, 0.23, and 0.30, respectively. Additionally, the effect size using the standardized mean difference d was 1.42 for the overall test and 1.52, 1.09, and 1.31 for the three skills, respectively. The research recommended the necessity of training biology teachers on using the Web Quest strategy to activate their role in using it for teaching biology.الملخص هدف البحث إلى دراسة أثر استخدام استراتيجية الويب كويست (Web Quest) لتنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طالبات المرحلة الثانوية بالمسارحة والحُرّث بتعليم جازان. حيث تم تصميم البحث الحالي باستخدام المنهج التجريبي بتصميمه شبه التجريبي ذو المجموعتين الضابطة والتجريبية ذات القياسين القبلي والبعدي؛ حيث تكونت المجموعة الضابطة من 30 طالبة، فيما تكونت المجموعة التجريبية من 30 طالبة من الصف الثاني الثانوي في قطاع المسارحة والحُرّث التابعة لتعليم جازان بالمملكة العربية السعودية.، فيما تمثلت أداة البحث المصممة من الباحثة في اختبار مهارات التفكير الإبداعي ، والذي تألفت من 18 سؤالا من نوع الأسئلة المقالية اندرجت تحت ثلاث مهارات رئيسة هي (الطلاقة والمرونة والأصالة). وتم قياس الأثر من خلال نتائج الاختبار القبلي و البعدي للمجموعتين الضابطة والتي درست بالطريقة الاعتيادية(التلقين) والتجريبية التي درست باستراتيجية الويب كويست باستخدام عامل ارتباط بيرسون، لحساب الاتساق الداخلي لأسئلة اختبار التفكير الإبداعي ومهاراته. كما استخدم اختبار كولموجروف-سيمرنوف لاختبار اعتدالية توزيع درجات مجموعتي البحث في القياسين القبلي والبعدي للاختبار، وتوصل البحث إلى وجود تأثير كبير لاستراتيجية الويب كويست على تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف الثاني الثانوي؛ حيث يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى α= 0.05 بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير الإبداعي ككل، ولكل مهارة على حدة لصالح طالبات المجموعة التجريبية، كما بلغت قيمة حجم التأثير باستخدام قوة العلاقة بين المتغيرات 2 (مربع ايتا) بالنسبة لاستراتيجية الويب كويست في تنمية التفكير الإبداعي ككل بلغت 0.34 بينما بلغ حجم التأثير في المهارات الثلاث على الترتيب (0.37؛ 0.23؛ 0.30)، كذلك بلغت قيم حجم التأثير باستخدام مؤشر الفرق المعياري بين المتوسطات d الذي بلغ للاختبار ككل 1.42، وللمهارات الثلاث على الترتيب (1.52؛ 1.09؛ 1.31)، وقد أوصى البحث بضرورة تدريب معلمات الأحياء على استخدام استراتيجية الويب كويست لتفعيل دورهن في استخدامها لتدريس الأحياء.77ar-SAاستراتيجية الويب كويستالتفكير الإبداعيأثر استخدام استراتيجية الرحلات المعرفية (Web Quest) على تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طالبات المرحلة الثانوية بالمسارحة والحُرَّث بتعليم جازانThesis