الغرابية، سالم عليالحسون، خولة علي20173185https://hdl.handle.net/20.500.14154/27244This study aimed at identifying the availability of Self Directed Learning Readiness and Emotional Intelligence among Secondary Female Students in Buraidah, and the relationship between them. Also, to recognize the differences in Self Directed Learning Readiness due to education type (Governmental- Private), and the ability of Self Directed Learning Readiness and Emotional Intelligence as predictors of Academic Achievement. To achieve the goals of the study, the researcher administrated Fisher, King & Tague Scale for Self Directed Learning Readiness, and Emotional Intelligence Scale. A sample of Secondary Female Students (n= 930) in the Second Semester of the academic year 1436/ 1437 H. 211 The results indicated the following : 1. The responses showed that the study sample have a Self Directed Learning Readiness. 2. The level of Emotional Intelligence was in average. 3. There was a significant positive relationship between Self Directed Learning Readiness and Emotional Intelligence. 4. There wasn′t a significant differences in Self Directed Learning Readiness due to education type (Governmental – Private). 5. Self Directed Learning Readiness could be a good predictor of Academic Achievement. 6. Emotional Intelligence did not predict Academic Achievement significantly. Finally, results were discussed in light of theoretical literature and previous studies, and some recommendations were suggested.هدف البحث إلى الكشف عن مستوى الاستعداد المتعلم الموجه ذاتياً ومستوى الذكاء الوحداني لدى طالبات المرحلة الثانوية، وأيضا إلى معرفة طبيعة العلامة الارتباطية بين الاستعداد للتعلم الموجه دانيا والذكاء الوجداني، كما هدف البحث إلى معرفة الفروق في متوسط أداء الطالبات على اختبار الاستعداد المتعلم للوجه ذاتها التي تعزى إلى نوع التعليم (حكومي - أهلي)، وأيضا معرفة القدرة التنموية لكل من الاستعداد للتعلم الموجه ثانياً والذكاء الوجداني بالتحصيل الأكادفي وتكونت عينة البحث من (٩٣٠) طالبة من طالبات الصف الأول ثانوي مدينة بريدته لم اختيارها بالطريقة العشوائية العنقودية بحيث كان الصف هو وحدة الاختيار وذلك خلال الفصل الدراسي الثاني من العام ١٤٣٦-١٤٣٧ عن ولتحقيق أهداف البحث البعث الباحثة خطوات للنهج الوصفي التسحي والارتباطي). كما استخدمت الباحثة كل من مقيلي فيشر وكينج ونال (2001 ,Fisher, King &Tagne) للاستعادة للتعلم الموجه فانها ترجمة الباحثة، ومقياس الذكاء الوجدان من إعداد عثمان ورزق (۲۰۰۱) وتطوير العربية (٢٠١١). وتوصلت نتائج البحث إلى أن مستوى الاستعداد المتعلم الموجه ذاتياً لدى طالبات الصف الأول ثانوي كان مرتفعا بينما كان مستوى الذكاء الوجداني لديهن متوسط كما أشارت النتائج إلى إن هناك ارتباط يجابي عال إحصائيا بين درجات أفراد عينة البحث على مقيلي الاستعداد المتعلم الموجة ذاتها ودرجاتي على مقياس الذكاء الوجداني، كما توصلت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين التعليم الحكومي والأهلي في الاستعداد للتعليم الموجه داليا، كذلك توصلت نتائج البحث إلى أن كلا من الاستعداد للتعلم الموجه دنيا والذكاء الوجداني لديهما قدرة على التنبؤ بالتحصيل الأكاتفي وقد تمت مناقشة النتائج التي توصلت إليها الباحثة في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، كما قامت الباحثة بتقديم بعض التوصيات استنادا إلى النتائج.228ar-SASelf Directed Learning ReadinessEmotional IntelligenceAcademic Achievementالاستعداد للتعلم الموجه ذاتياالذكاء الوجدانيالتحصيل الأكاديميالاستعداد للتعلم الموجه ذاتياً وعلاقته بالذكاء الوجداني والتحصيل الأكاديمي لدى طالبات المرحلة الثانوية في مدينة بريدةSelf-Directed Learning Readiness and its Relationship with Emotional Intelligence and Academic Achievement Among Secondary Female Students in BuraidahThesis