Althaqafi, Suad Fareeh SalehAlzubaidi, Ghada Muhammad Zakir2024-02-072024-02-072023https://hdl.handle.net/20.500.14154/71381Idea of the study: To examine the origins of the rhetorical and critical concepts developed by Hammadi Sammoud and explore their extensions. Objective of the research: To utilize Sammoud's rhetorical and critical project to contribute to the development of a new rhetorical theory that is connected to its heritage roots and extends to new discourse theories. Content of the research: The study consists of an introduction, a preface, three chapters, and a conclusion. It also includes a list of sources, references, and an index of topics. The study was conducted within the framework of an inductive methodology Chapter 1 discussed the cultural context and the origins of the rhetorical approach that frames Hammadi Sammoud's project. It addressed the references of thought and the principles of thinking, and identified the concepts of his project. Chapter 2 discussed the question of methodology and the statements of Hammadi Sammoud's reading, which were divided into traditional, stylistic, and argumentative statements. Chapter 3 examined the paths of the critical approach that are distributed in Sammoud's reading between theoretical and practical aspects, and revealed the requirements of the critical reading. The conclusion of the study included several findings, among them: that the orientations of rhetorical and critical resistance are the product of an academic and cognitive space connected to a multi-faceted culture, and that the literature of discourse is embedded in language, and the concept of beauty is intertwined within the depths of the text. Furthermore, the practical treatment of texts by Al-Shabbi and others was a reading of Arabic literary texts in light of the acquired analytical tools and achievements derived from Western criticism, after molding them in an Arabic mold. The critical orientations are linked to his perceptions of critical style and poetic issues, and are consistent with the trend of merging heritage with modernity, making his project a cornerstone in a broader rhetorical project that enriches Arabic rhetoric with what can be selected from traditional sayings and acquired from modern knowledge.فكرة الدراسة النظر في أصول التصورات البلاغية والنقدية التي قام عليها مشروع حمادي صمود والبحث عن امتداداتها. هدف الدراسة استغلال مشروع صمود البلاغي والنقدي للإسهام في صياغة النظرية البلاغية الجديدة التي ترتبط بأصولها التراثية وتمتد فروعها إلى النظريات الخطابية الجديدة. محتوى الدراسة احتوت مقدمة وتمهيد وثلاثة فصول تتبعها خاتمة. وقائمة المصادر والمراجع وفهرس الموضوعات. وقدمت الدراسة هذه المادة العلمية في ضوء المنهج الاستقرائي. أما الفصل الأول: فبحث السياق الثقافي وأصول الاتجاه البلاغي المؤطر لمشروع حمادي صمود. فعالج مرجعيات الفكر وأصول التفكير، وحدد مفاهيم مشروعه. الفصل الثاني: ناقش سؤال المنهج ومقولات قراءة حمادي صمود التي توزعت بين مقولات تراثية ومقولات أسلوبية، ومقولات حجاجيه. الفصل الثالث: فحص مسارات الاتجاه النقدي الذي توزع في قراءة صمود بين النظري والتطبيقي فكشف عن مقتضيات القراءة النقدية. أما الخاتمة فحوت نتائج الدراسة، منها أن توجهات صمود البلاغية والنقدية نتاج فضاء أكاديمي ومعرفي متصل بثقافة متعددة الجوانب، وأن أدبية الخطاب قابعة في اللغة ومفهوم الجمال مندس في أحشاء النص، وأن معالجته التطبيقية لنصوص الشابي وغيره كانت قراءة للنصوص الأدبية العربية في ضوء المكتسبات والأدوات التحليلية المستقاة من النقد الغربي، بعد قولبتها في قالب عربي، وأن الاتجاهات النقدية عنده متصلة بتصوراته حول الأسلوبية النقدية، وقضايا الشعرية ومتسقة مع اتجاه المزاوجة بين التراث والحداثة مما يجعل مشروعه لبنة في مشروع بلاغي أوسع، يرفد البلاغة العربية بما يمكن انتقاؤه من مقولات تراثية، وما يمكن اكتسابه من معارف عصرية.305ar-SAEloquenceletterstylisticsammodpersuasionRhetoric(الاتجاهات البلاغية والنقدية عند حمادي صمود (الأصول والامتداداتRhetorical and Critical Trends in Hammadi Sammoud's Work (Origins and Extensions)Thesis