الوطبان، محمد سليمانالهادي، مهند بدر2018847https://hdl.handle.net/20.500.14154/27223The present study aimed to identify the nature of the differences in the skill of time management among secondary students, as well as the nature of the differences and their significance for the management of time and intelligence and their relationship with the achievement of students and secondary school students, and the predictive ability of both time management and intelligence achievement. The study sample consisted of (220) students from the secondary stage of Al-Jouf educational district. The researcher adopted the first time management measure (Liu, Rijmen, Maccann, Roberts, 2009), and the intelligence scale (Raven's Progressive Matrices), After ascertaining their psychometric conditions, the study reached number of results, the most important of which are: - The level of time management in the sample of the secondary school students in Al-Jouf educational area was high. - There is a statistical significance of the difference between the average responses of students on the time management scale that is attributed to the gender variable at the statistical significance level (0,00≤a) for the benefit of female students. There were no statistically significant differences at the level of statistical significance (0,00≤a) between the responses of the sample members on the IQ scale due to the gender variable. - The achievement of secondary school students can be predicted through intelligence, while secondary school students cannot be predicted through time management.تهدف الدراسة إلى التعرف على مستوى إدارة الوقت لدى أفراد العينة والكشف عن الفروق بين طلاب وطالبات المرحلة الثانوية في كل من إدارة الوقت والذكاء وإمكانية التنبؤ بالتحصيل الدراسي من خلال كل من الذكاء وإدارة الوقت. وتكونت عينة الدراسة من (۲۲۰) طالباً وطالبة من طلبة المرحلة الثانوية بمنطقة الجوف، حيث تم اختيارهم بالطريقة المتاحة، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث مقياسين: الأول مقياس إدارة الوقت لاي وريجمن وماكان وروبرت (۲۰۰۹) تعريب الباحث، ومقياس الذكاء اختبار المصفوفات المتتابعة المتقدم لرافن (Raven's Advanced Progressive Matrices) تقنين النفيعي (۲۰۰۱)، بعد التأكد من شروطهما السيكومترية، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: - مستوى إدارة الوقت لدى عينة الدراسة من طلبة المرحلة الثانوية بمنطقة الجوف كان مرتفعاً. - وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (٠١٠٠ ( بين متوسطات استجابة أفراد العينة على مقياس إدارة الوقت التي تعزى لمتغير النوع وجاءت لصالح الطالبات. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (٠١٠٠ ) a) بين متوسطات استجابة أفراد العينة على مقياس الذكاء تعزى لمتغير النوع. - يمكن التنبؤ بالتحصيل الدراسي لطلبة المرحلة الثانوية من خلال الذكاء، بينما لا يمكن التنبؤ بالتحصيل الدراسي لطلبة المرحلة الثانوية من خلال إدارة الوقت.145ar-SATime ManagementIntelligenceAchievementإدارة الوقتالذكاء التحصيل الدراسيإدارة الوقت والذكاء وعلاقتهما بالتحصيل الدراسي لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانوية "دراسة تنبؤية"Time-management and intelligence and their relationship to academic achievement among secondary school male and female studentsThesis