جميل، عبدالله عبدالخالقبرناوي، آسيا زكريا عمر20206772https://hdl.handle.net/20.500.14154/27078The study aimed to know the effectiveness of using the mind mapping strategy in teaching social studies development for the conceptual assimilation of intermediate students in Makkah. To reach this goal, the quasi-experimental approach followed by applying the study tool represented in (Conceptual accommodating test) with its three dimensions (clarification, interpretation, application), on a sample of female students. They were (50) students from one of the schools of the Education Directorate in Makkah. where they were divided into two equal groups (experimental and controlling). The results of this study showed that there are statistically significant differences. These differences were between the average of each group (experimental and control) in the post-application of the conceptual accommodating test in favor of the experimental group. The most important results of this study were: There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post applications for the conceptual assimilation test in favor of the post-application. Also, the value of the ETA squared (2) showed a significant influence of the mind mapping strategy on developing conceptual assimilation. The results of Blake modified earning confirmed the effectiveness of the mind mapping strategy in developing conceptual assimilation among the first-year students of intermediate school. Therefore, it recommended the necessity of training teachers o1 social studies on developing teaching skills using mental maps at all educational levelsهدفت الدراسة إلى تعرف فاعلية استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية الاستيعاب المفاهيمي لدى طالبات الصف الأول المتوسط بمدينة مكة المكرمة، ولتحقيق هذا الغرض اتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي في تطبيق أداة الدراسة الممثلة في اختبار الاستيعاب المفاهيمي) بأبعاده الثلاثة التوضيح، التفسير، التطبيق، على عينة من الطالبات بلغت (٥٠) طالبة بمدرسة آمنة بنت الحكم المتوسطة بمكة المكرمة، حيث قسمت المجموعتين متساويتين في العدد التجريبية والضابطة وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الاستيعاب المفاهيمي لصالح المجموعة التجريبية، وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أبرزها: وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار الاستيعاب المفاهيمي لصالح التطبيق البعدي، وقد أظهرت قيمة مربع إيتا (2) وجود تأثير كبير لاستراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية الاستيعاب المفاهيمي، كما أكدت نتائج معادلة الكسب المعدل لبلاك (Blake) على فاعلية استراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية الاستيعاب المفاهيمي لدى طالبات الصف الأول المتوسط. وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بالعديد من التوصيات، ومن أهمها تدريب معلمي ومعلمات الدراسات الاجتماعية على تنمية مهارات التدريس باستخدام الخرائط الذهنية بكافة المراحل التعليمية.182ar-SAالخرائط الذهنيةالاستيعاب المفاهيميالتوضيحالتفسيرالتطبيقmind mapsconceptual accommodatingexplanationinterpretationapplicationفاعلية استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية الاستيعاب المفاهيمي لدى طالبات الصف الأول المتوسطThesis