الدغيم، خالد ابراهيمالمطيري، هياء عمر منير20182359https://hdl.handle.net/20.500.14154/28573identify the reality of the professional learning communities of science teachers at high schools in Qassim, and the obstacles to its application, and to identify the requirements necessary to implement them from the teachers’ point of view, and the discovery of statistically significant differences from the views of science teachers towards the reality of professional learning communities of science teachers, the constraints of their application, and the requirements to be applied due to the variables (specialization, academic qualification, number of years of experience, training courses in learning communities) , as well as building a proposed scenario for activating professional learning societies for science teachers in secondary school in Qassim region. Study Method: The descriptive survey approach was used in the study. Study Sample: The study sample consisted of all the science teachers (physics, biology and chemistry) attending the secondary development schools of the General Directorate of Education in Qassim and the Department of Education of Rass (84 teachers). Study Tool: The questionnaire was used as a tool for collecting information from the study sample. The main results of the study: The responses of the sample of the study on the reality of the professional learning societies came at a rate of practicing degree (Middle), with a general average of (3.72) , and the responses of the sample of the study "the obstacles to the application of professional learning societies" were degree (Middle), where the general average was (3.68) , and the responses of the sample of the study on the requirements for the application of professional learning communities were degree (Middle), with a general average (4.01). The results showed no statistically significant differences at the level of (0.05) in the responses of science teachers towards the (reality, constraints and requirements) of the professional learning communities of science teachers in the secondary school in Qassim region from their point of view, due to the variables (specialization, academic qualification, number of years of experience, training courses in learning societies). Finally, the study presented a suggested scenario for the application of professional learning societies to science teachers in the secondary stage, based on four stages: first, building the foundation of the science community; secondly, the application stage within cooperative societies; Thirdly, creating focus on learning; and fourth, focus on results. Within the results of the study, the researcher presented a number of recommendations, the most important of which are: emphasising on the need to expand the improvement and development of the program of professional learning communities in all schools, because of its importance in school improvement in general , which can also be applied in universities, colleges and any other institution, and working on improving incentives and create the appropriate environment and provide opportunities for sustainable professional development of workers in educated professional communities, and providing those necessary requirements for the application of learning communities in other schools that are not within the scope of the development, encourage and train professional learning communities on procedural research and collective meditation on professional practices , also holding workshops and courses that offer programs designed on the basis of professional standards, according to the actual training needs of teachers, and keep pace with educational developments, according to the concept of educated communities.أهداف الدراسة: هدفت الدراسة التعرف على واقع مجتمعات التعلم المهنية لمعلمات العلوم في المرحلة الثانوية بمنطقة القصيم، ومعوقات تطبيقها، وتحديد المتطلبات اللازمة لتطبيقها من وجهة نظرهن، والكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات معلمات العلوم تجاه واقع مجتمعات التعلم المهنية لمعلمات العلوم ومعوقات تطبيقها، والمتطلبات اللازمة لتطبيقها تعزى لمتغيرات التخصص المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة). منهج الدراسة: تم استخدام المنهج الوصفي المسحي في الدراسة. عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من جميع معلمات العلوم الفيزياء، والأحياء والكيمياء اللاتي يدرسن في مدارس تطوير الثانوية التابعة لإدارات تعليم القصيم البالغ عددهن (٨٤) معلمة. أداة الدراسة تم استخدام الاستبانة أداة لجمع المعلومات من عينة الدراسة أهم نتائج الدراسة: جاءت استجابات عينة الدراسة حول واقع مجتمعات التعلم المهنية بدرجة ممارسة (متوسطة)، حيث بلغ المتوسط العام (۳,۷۲)، كما جاءت استجابات عينة الدراسة المعوقات تطبيق مجتمعات التعلم المهنية بدرجة (متوسطة)، حيث بلغ المتوسط العام (٣,٦٨)، في حين جاءت استجابات عينة الدراسة حول المتطلبات اللازمة لتطبيق مجتمعات التعلم المهنية بدرجة (متوسطة)، حيث بلغ المتوسط العام (٤,٠١). كما بينت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (٠,٠٥) في استجابات معلمات العلوم تجاه واقع، ومعوقات والمتطلبات اللازمة لمجتمعات التعلم المهنية لمعلمات العلوم في المرحلة الثانوية بمنطقة القصيم من وجهة نظرهن، تعزى لمتغيرات التخصص المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة). وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة عدداً من التوصيات أهمها التأكيد على ضرورة التوسع في تطبيق مجتمعات التعلم المهنية في جميع المدارس، والجمع والموازنة من قبل كل عضو في الفريق بين العمل المشترك للفريق والمهام الموكل بها بمفرده والعمل على تحسين الحوافز وتهيئة البيئة المناسبة وتوفير فرص التنمية المهنية المستدامة للعاملين في المجتمعات المهنية المتعلمة، وتشجيع وتدريب مجتمع التعلم المهني على البحوث الإجرائية والتأمل الجماعي في الممارسات المهنية، وعقد دورات وفق احتياجات تدريبية فعلية للمعلمين تتواكب مع المستجدات التربوية، ووفق مفهوم المجتمعات المتعلمة، وتوفير المتطلبات اللازمة لتطبيق مجتمعات التعلم في بقية المدارس التي لا تقع ضمن نطاق تطوير .112ar-SAواقع مجتمعات التعلم المهنية لمعلمات العلوم ومتطلبات تطبيقها في المرحلة الثانوية بمنطقة القصيمThe reality of professional learning communities for science teachers and their application requirements in secondary schools in Qassim regionThesis