الزهراني, ابراهيمالسعدون, عبدالله2025-07-282025https://hdl.handle.net/20.500.14154/75996Abstract This study aimed to present a proposed model for developing administrative intelligence in light of the authentic leadership approach in education departments in the Kingdom of Saudi Arabia. The research sought to identify the current state of administrative intelligence, determine the main obstacles facing it, establish the technological requirements for its development, and detect statistically significant differences between the mean responses of the sample regarding the reality of administrative intelligence attributable to variables (gender, years of administrative experience). To achieve the study objectives, a mixed methodology was employed utilizing a sequential explanatory design, whereby quantitative data was first collected through a questionnaire instrument, followed by the interpretation of extreme results after quantitative data analysis through qualitative data collection using interviews and focus groups. The study population consisted of all educational leaders in the general education departments across the Kingdom of Saudi Arabia. The questionnaire was administered to 245 educational leaders selected through comprehensive enumeration. The interview instrument was applied to a purposive sample of 10 educational leaders, while the focus group was conducted with 6 experts in educational administration and computing. The study's most significant findings revealed that the current state of administrative intelligence in education departments in the Kingdom of Saudi Arabia, from the perspective of educational leaders, is realized to a high degree. The obstacles to administrative intelligence in education departments in the Kingdom of Saudi Arabia, from the perspective of educational leaders, are also present to a high degree. Additionally, there were no statistically significant differences at the 0.05 significance level in the responses of the study sample members regarding administrative intelligence in education departments in the Kingdom of Saudi Arabia attributable to differences in gender or years of administrative experience. In light of the study's findings, the proposed model for developing administrative intelligence through the authentic leadership approach in education departments in the Kingdom of Saudi Arabia was developed. Keywords: Administrative Intelligence - Authentic Leadership - Education Administrationsهدفت الدراسة إلى تقديم نموذج مقترح لتطوير الذكاء الإداري في ضوء مدخل القيادة الأصيلة في إدارات التعليم بالمملكة العربية السعودية، وذلك من خلال التعرف إلى واقع توظيف الذكاء الإداري، وتحديد أهم المعوقات التي تواجهه، والمتطلبات التكنولوجية لتطويره، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة حول واقع توظيف الذكاء الإداري تعزى لمتغير (الجنس، عدد سنوات الخبرة الإدارية)، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج المزجي بتوظيف التصميم التفسيري التتابعي؛ حيث تم جمع البيانات الكمية أولاً من خلال أداة الاستبانة، ثم تفسير النتائج المتطرفة بعد تحليل البيانات الكمية، وذلك بجمع البيانات النوعية من خلال أداة المقابلة والمجموعة البؤرية (المركزة)، وتكون مجتمع الدراسة من جميع القيادات التعليمية بالإدارات العامة للتعليم بالمملكة العربية السعودية، وطبقت أداة الاستبانة على 245 فردًا من القيادات التعليمية بأسلوب الحصر الشامل، كما طبقت أداة المقابلة على عينة قصدية من القيادات التعليمية بلغ عددهم (10) أفراد، أما المجموعة البؤرية (المركزة) فقد تمت مع خبراء في مجال الإدارة التربوية وعلوم الحاسب بلغ عددهم (6) خبراء. وكان أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن واقع توظيف الذكاء الإداري في إدارات التعليم بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر القيادات التعليمية متحقق بدرجة كبيرة، وجاءت معوقات توظيف الذكاء الإداري في إدارات التعليم بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر القيادات التعليمية متحققة بدرجة كبيرة، كما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.05، ترجع لاختلاف الجنس أو سنوات الخبرة الإدارية، وفي ضوء النتائج قدمت الدراسة نموذجاً مقترحاً لتطوير الذكاء الإداري في ضوء مدخل القيادة الأصيلة في إدارات التعليم بالمملكة العربية السعودية.267ar-SAالذكاء الإداري - القيادة الأصيلة - إدارات التعليمالذكاء الإداري في ضوء مدخل القيادة الأصيلة في إدارات التعليم بالمملكة العربية السعودية "نموذج مقترح"Administrative intelligence in light of the authentic leadership approach in education departments in the Kingdom of Saudi Arabia (Proposed Model)Thesis