Aljasim, Fatima AhmedAyoub, Alaa EldinAlazmi, Ibtisam2022-05-192022-05-192021https://drepo.sdl.edu.sa/handle/20.500.14154/12325هدف البحث الحالي إلى تحديد درجة التفكير التأملي والذكاء العملي لدى الطالبات الموهوبات في المرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية، وتحديد التأثيرات المباشرة للتفكير التأملي والذكاء العملي على إيجاد المشكلة لدى الطالبات الموهوبات، والتوصل إلى شكل النموذج البنائي المُفسر لطبيعة العلاقة بين مستويات التفكير التأملي والذكاء العملي وإيجاد المشكلة. اعتمد البحث على المنهج الوصفي التنبؤي القائم على نماذج المعادلة البنائية. تكونت عينة البحث من (100) طالبة تم اختيارهم بطريقة عشوائية. تم استخدام مقياس التفكير التأملي، ومقياس إيجاد المشكلة، ومقياس الذكاء العملي إعداد الباحثة. أظهرت النتائج أن التفكير التأملي لدى الطالبات الموهوبات جاء بمتوسط حسابي (3.63) وبدرجة فوق المتوسط، وأن أكثر مستويات التفكير التأملي لدى الطالبات الموهوبات كان بعد "الانهماك في التأمل"، ثم بعد "البصيرة". وأظهرت النتائج أن الذكاء العملي لدى الطالبات الموهوبات جاء بمتوسط حسابي (4.02) وبدرجة فوق المتوسط. كما أظهرت النتائج وجود تأثير دال إحصائياً للتفكير التأملي والذكاء العملي على إيجاد المشكلة لدى الطالبات الموهوبات. وتبين من نتائج طريقة الاحتمال الأقصى Maximum Likelihood Method مطابقة النموذج المقترح للبيانات. بناء على النتائج قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات.The study aimed to determine the level of contemplative thinking and practical intelligence among gifted high school students in the Kingdom of Saudi Arabia, and to determine The Predictive Power of Contemplative Thinking and Practical Intelligence to Problem Finding for Gifted Students , and determine the form of the constructive model that explains the nature of the relationship between contemplative thinking, practical intelligence and finding the problem. The research relied on the descriptive predictive approach Based on a structural equation model. The research sample consisted of 100 students. The study used the reflective thinking scale (Ayoub, 2011), the Problem Finding scale (Runco et al., 2016), and the practical intelligence scale, prepared by the researcher. The results showed that the level of contemplative thinking among the talented students came with an average (3.63) and a high degree, and that the most contemplative thinking levels among the gifted students were "preoccupation in meditation," and then "insight." The results showed that the level of practical intelligence among the talented students came with a average (4.02) and a high degree. The results also showed that there was a statistically significant effect of reflective thinking and practical intelligence on Problem Finding among gifted students. The results of the Maximum Likelihood Method showed that the proposed model was identical to the data. Based on the results, the study presented several recommendations.114ar-SAContemplative ThinkingPractical IntelligenceProblem FindingGifted Studentsالتفكير التأمليالذكاء العمليإيجاد المشكلةالطلبة الموهوبينالقدرة التنبؤية للتفكير التأملي والذكاء العملي على إيجاد المشكلة لدى الطلبة الموهوبين بالمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعوديةThe Predictive Ability of Reflective Thinking and Practical Intelligence to Problem Finding for Gifted Students at The Secondary Level in The Kingdom of Saudi Arabia