السويلم, محمد بن حمد بن عبد العزيزMohamme, Alsuwailemdساما, إصلاح الدين مدساريMadsari Sama, Ishlahuddin2025-04-212025https://hdl.handle.net/20.500.14154/75237Abstract This study aimed to investigate the impact of different interactive Web 2.0 tools in an e-learning environment on the development of motivation and retention of learning among high school students in Indonesia. To achieve this, a quasi-experimental design was used, with the study applied to a sample of 36 twelfth-grade students at the Manba'ul 'Ulum Islamic Boarding School in Cirebon. The sample was divided into two experimental groups: the first group studied using blogs (18 students), and the second group studied using Facebook (18 students). Two tools were used in the study: a motivation scale and a retention test for learning. After applying the study tools pre- and post-test, the results showed statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the mean ranks of the first experimental group (a teaching unit using blogs) and the mean ranks of the second experimental group (a teaching unit using Facebook) in the post-test application of the motivation development and retention of learning scale. The differences favored the Facebook-based teaching unit, reflecting the main effect of the differences between interactive Web 2.0 tools. The study concluded that the different interactive Web 2.0 tools have a significant effect on developing motivation and retaining learning among students, with tools like Facebook contributing to enhancing student engagement and motivating them to continue learning over the long term.مستخلص الدراسة هدفتِ الدِّراسة إلى التعرُّف على أثر اختلاف أدوات الويب 2,0 التفاعليَّة في بيئة تعلم إلكترونيَّة على تنمية الدافعيَّة وبقاء أثر التعلُّم لدى طلاب المرحلة الثانويَّة في إندونيسيا. ولتحقيق ذلك تمَّ استخدم المنهج شبه التجريبي، حيث تم التطبيق على عينة مكونة من (36) طالبًا من طلاب الصف الثاني عشر المرحلة الثانويَّة بمعهد منبع العلوم الإسلامي شربون. وُزِّعت العينة على مجموعتين تجريبيتين، المجموعة الأولى درست باستخدام المدوَّنات (Blogs) وعددهم 18 طالبًا، والمجموعة الثانية درست باستخدام الفيس بوك(Facebook) وعددهم 18 طالبًا. وقد استخدمت أداتين، هما مقياس الدافعيَّة واختبار تحصيلي لبقاء أثر التعلُّم. بعد تطبيق أدوات الدراسة على أفراد الدراسة قبليًّا وبعديًّا أظهرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبيَّة الأولى (وحدة تعليميَّة باستخدام المدوَّنات) ومتوسطي رتب درجات المجموعة التجريبيَّة الثانية (وحدة تعليميَّة باستخدام الفيس بوك) في التطبيق البعدي لمقياس تنمية الدافعيّة وبقاء أثر التعلُّم، وكانت الفروق لصالح وحدة تعليميَّة باستخدام الفيس بوك، مما يعكس التأثير الأساسي لاختلاف أدوات الويب 2,0 التفاعلية. استنتجت الدراسة أن اختلاف أدوات الويب 2.0 التفاعلية يؤثر بشكل فعال في تنمية الدافعيّة وبقاء أثر التعلم لدى الطلاب، حيث تسهم أدوات مثل الفيس بوك في تعزيز مشاركة الطلاب وتحفيزهم على الاستمرار في التعلم بشكل مستمر وطويل الأمد.164ar-SAأدوات الويب التفاعليَّةبيئة التعلم الإلكترونيَّةتنمية الدافعيَّةبقاء أثر التعلُّمالمرحلة الثانويَّةInteractive Web 2.0 ToolsE-Learning EnvironmentMotivation DevelopmentRetention of LearningHigh Schoolأثر اختلاف أدوات الويب 2,0 التفاعليَّة في بيئة تعلم إلكترونيَّة على تنمية الدافعيَّة وبقاء أثر التعلُّم لدى طلاب المرحلة الثانويَّة بإندونيسياThe Impact of Different Interactive Web 2.0 Tools in an E-Learning Environment on Motivation Development and Retention of Learning Among High School Students in IndonesiaThesis