حسين, بغدادمنصور, مروةالمحمدي, رائد حامد2025-09-012025المحمدي، رائد حامد صالح. (2023). دور تطبيق استراتيجية الكايزن للتحسين المستمر في تحسين معايير الخدمات الصحية في مستشفيات القطاع الصحي الخاص في المدينة المنورة . جامعة حلوانhttps://hdl.handle.net/20.500.14154/76300Abstract: This study aimed to explore the role of applying the Kaizen continuous improvement strategy in enhancing the quality of health services in private hospitals in Al-Madinah Al-Munawwarah. The research followed a descriptive analytical approach and used a questionnaire as the main data collection tool targeting healthcare professionals in private sector hospitals. It focused on key Kaizen dimensions such as continuous improvement, waste reduction, employee involvement, and a culture of change, and examined their relationship with service quality standards, including tangibility, reliability, responsiveness, empathy, and safety. The findings revealed a statistically significant relationship between Kaizen practices and the enhancement of health service quality. Continuous improvement was found to be the most influential dimension, followed by employee involvement in decision-making, while waste reduction had the least impact. The study concluded with recommendations emphasizing the institutional adoption of the Kaizen strategy in private hospitals, the training of staff on continuous improvement concepts, and the creation of a supportive organizational environment for Kaizen implementation at all levels. Keywords: Kaizen, Continuous Improvement, Health Service Quality, Private Healthcare Sector, Al-Madinah Al-Munawwarahملخص الدراسة: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور تطبيق استراتيجية الكايزن للتحسين المستمر في تحسين جودة الخدمات الصحية في مستشفيات القطاع الصحي الخاص في منطقة المدينة المنورة. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتم الاعتماد على الاستبانة كأداة لجمع البيانات من عينة من العاملين في المستشفيات الخاصة. وتركزت الدراسة على أبعاد الكايزن مثل التحسين المستمر، تقليل الهدر، إشراك العاملين، وتبني ثقافة التغيير، ومدى ارتباطها بمعايير جودة الخدمات الصحية كالملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، والأمان. أظهرت النتائج وجود عالقة ذات دلالة إحصائية بين تطبيق أبعاد الكايزن وتحسين جودة الخدمات الصحية، حيث تبين أن بعد التحسين المستمر كان الأكثر تأثيرا، يليه إشراك العاملين في اتخاذ القرار، بينما كان تقليل الهدر الأقل تأثيرا من بين الأبعاد المدروسة. أوصت الدراسة بضرورة تبني استراتيجية الكايزن بشكل مؤسسي داخل مستشفيات القطاع الصحي الخاص، مع أهمية تدريب وتأهيل الكوادر البشرية على مفاهيم التحسين المستمر، وتهيئة بيئة تنظيمية داعمة لتطبيق الكايزن على كافة المستويات .98ar-SAالكايزن، التحسين المستمر، جودة الخدمات الصحية، القطاع الصحي الخاص، المدينة المنورة.دور تطبيق استراتيجية الكايزن للتحسين المستمر في تحسين معايير الخدمات الصحية في مستشفيات القطاع الصحي الخاص في المدينة المنورةThesis