جرادات, سهيرالمطيري, عائشة2024-10-13202420sites.moe.gov.sa/cm/jo/https://hdl.handle.net/20.500.14154/73219Artistic appreciation, artistic production, digital arts, ninth-grade students الفنون الرقمية، الإنتاج الفني، التذوق الفني، طلبة الصف التاسع الأساسي.THE IMPACT OF USING A STRATEGY BASED ON DIGITAL ARTS IN DEVELOPING ARTISTIC PRODUCTION SKILLS AND ARTISTIC APPRECIATION SKILLS AMONG NINTH-GRADE STUDENTS IN JORDAN By Aisha Samer Al-Mutairi Supervised Dr. Suhair Abdullah Jaradat, Prof. Abstract The study aims to identify the impact of using a strategy based on digital arts in developing artistic production skills and artistic appreciation among 9th-grade students in Jordan. The study individuals consisted of (56) ninth-grade students from the Pioneer Educational Schools‎ in Jordan, with the number of students in each group being (28). An experimental method with a quasi-experimental design is also utilized. To collect study data, a test and a 27-item evaluation card were developed to note the artistic production skill divided into five areas: the functional aspect, processing, aesthetic and structural foundations, achieving the structural system, and final evaluation. A 20-item questionnaire is also developed as a study instrument to measure the level of artistic appreciation skill. The study results showed that the impact of using a strategy based on digital arts in developing artistic production skills and artistic appreciation skills among ninth-grade students in Jordan has a statistically significant impact of between the means scores of the experimental and control groups in favor of the experimental group. The study recommended employing digital arts as a teaching strategy in teaching art education subject to primary school students.أثر استخدام استراتيجية مستندة إلى الفنون الرقمية في تنمية مهارات الإنتاج الفني والتذوق الفني لدى طلبة الصف التاسع الأساسي في الأردن إعداد عائشه سامر رشيدان المطيري المشرف الأستاذ الدكتورة سهير عبدالله جرادات الملخص هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام استراتيجية مستندة إلى الفنون الرقمية في تنمية مهارات الإنتاج الفني والتذوق الفني لدى طلبة الصف التاسع الأساسي في الأردن، وشملت أفراد الدراسة طلبة الصف التاسع من مدرسة التربية الريادية في الأردن وعددهم (56) طالبًا، حيث يبلغ عدد الطلبة في كل مجموعة (28) طالبًا، وتم استخدام المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي، ولجمع بيانات الدراسة تم تطوير اختبار، وبطاقة تقييم لملاحظة مهارة الإنتاج الفني مكونة من (27) فقرة، موزعة على خمسة مجالات، وهي: الجانب الوظيفي، المعالجة، الأسس الجمالية والإنشائية، تحقيق النظام البنائي، الإخراج. كما تم تطوير استبانة تكونت من (20) فقرة تقيس مستوى مهارة التذوق الفني. أظهرت نتائج الدراسة أن أثر استخدام استراتيجية مستندة إلى الفنون الرقمية في تنمية مهارات الإنتاج الفني والتذوق الفني لدى طلبة الصف التاسع الأساسي في الأردن بوجود أثر ذو دلالة إحصائية بين متوسطي علامات المجموعتين الضابطة والتجريبية، ولصالح المجموعة التجريبية. وأوصت الدراسة بتوظيف الفنون الرقمية كاستراتيجية تدريسية في تدريس مادة التربية الفنية لطلبة المرحلة الأساسية.108ar-SAالكلمات المفتاحية: الفنون الرقمية، الإنتاج الفني، التذوق الفني، طلبة الصف التاسع الأساسي.Keywords: Artistic appreciationartistic productiondigital artsninth-grade studentsأثر استخدام استراتيجية مستندة إلى الفنون الرقمية في تنمية مهارات الإنتاج الفني والتذوق الفني لدى طلبة الصف التاسع الأساسي في الأردنTHE IMPACT OF USING A STRATEGY BASED ON DIGITAL ARTS IN DEVELOPING ARTISTIC PRODUCTION SKILLS AND ARTISTIC APPRECIATION SKILLS AMONG NINTH-GRADE STUDENTS INThesis