العبيد, محمدالعتيبي, وصايف2024-12-172024ApA7https://hdl.handle.net/20.500.14154/74255This study aimed to explore the level of knowledge among teachers of students with learning disabilities regarding evidence-based strategies for teaching reading and writing. The study was conducted in the Qassim region of Saudi Arabia. It also aimed to investigate the extent to which teachers of students with learning disabilities use evidence-based strategies in teaching reading and writing. The study examined the impact of individual differences, such as gender, educational qualification, and years of experience, on the teachers' knowledge and use of these strategies. A descriptive survey method was employed, using a questionnaire that was completed by a sample of 85 teachers of students with learning disabilities in the Qassim region. The study concluded several findings, the most prominent of which was a high level of knowledge among teachers in various schools in the Qassim region regarding evidence-based strategies for teaching reading and writing. Additionally, it found that there was a high level of usage of these strategies among teachers in the same context. Furthermore, the study concluded that there were no statistically significant differences in the level of knowledge among teachers based on gender, educational qualification, or years of experience. Similarly, no statistically significant differences were found in the level of usage of these strategies based on the same variables. The study recommends that educational authorities provide training courses to guide and encourage teachers to use evidence-based teaching strategies, and to offer the necessary support for their effective implementation. It also suggests focusing on preparing teachers of students with learning disabilities using the latest strategies and modern teaching methods to ensure quality education for learners. Additionally, it advocates for the establishment of a Saudi digital platform and a mobile application dedicated to evidence-based strategies and their interactive application. The study further suggests conducting several research studies to explore the obstacles that hinder teachers' awareness of evidence-based instructional strategies for teaching reading and writing across different educational stages, as well as to investigate the challenges faced by teachers in using evidence-based educational strategies and provide recommendations to overcome them.هدفت هذه الدراسة الى الكشف عن مستوى معرفة واستخدام معلمي ذوي صعوبات التعلم للاستراتيجيات المبنية على الأدلة لتدريس القراءة والكتابة، وتم تطبيق الدراسة في المملكة العربية السعودية بمنطقة القصيم. كما تناولت هذه الدراسة تأثير الفروق الفردية في النوع، والمؤهل الدراسي، وسنوات الخبرة على مدى معرفة واستخدام هذه الاستراتيجيات من قبل المعلمين. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي عن طريق الاستبانة والتي شارك بها عدد من معلمي صعوبات التعلم بمنطقة القصيم، وبلغ إجمالي المشاركين (٨٥) خمسة وثمانون معلماً ومعلمة. واستنتجت الدراسة عدداً من النتائج، كان من أبرزها ان هناك مستوى عالً في معرفة معلمي ذوي صعوبات التعلم في مختلف مدارس منطقة القصيم بالإستراتيجيات المبنية على الأدلة في تدريس القراءة والكتابة. بالإضافة إلى ما توصلت إليه بأن هناك مستوى عالً في استخدام معلمي ذوي صعوبات التعلم في مختلف مدارس منطقة القصيم للإستراتيجيات المبنية على الأدلة في تدريس القراءة والكتابة. علاوة على ذلك استنتجت الدراسة أنه لم تظهر فروق دالة إحصائياً في مستوى المعرفة بين المعلمين بناءً على النوع والمؤهل الدراسي والخبرة. بالإضافه إلى أن الدراسة استنتجت أنه لم تظهر فروق دالة إحصائياً في مستوى الاستخدام بين المعلمين بناءً على النوع، والمؤهل الدراسي، والخبرة. كما توصي الدراسة الجهات التعليمية بضرورة منح المعلمين والمعلمات دورات تدريبية من أجل إرشادهم وحثهم على استخدام إستراتيجيات تعليمية مبنية على الأدلة، وتوفير الدعم اللازم لتطبيقها بفعالية، بالإضافة إلى التركيز على إعداد معلمي ذوي الصعوبات التعليمية وفق أحدث الاستراتيجيات والأساليب التعليمية الحديثة، لضمان الجودة فيما يقدم للمتعلمين، بالإضافة إلى إنشاء منصة سعودية رقمية وتطبيق للهواتف الذكية معني بالإستراتيجيات المبنية على الأدلة العلمية وطرق تطبيقها بشكل تفاعلي. كما اقترحت الدراسة إجراء العديد من الدراسات العلمية لاستكشاف المعوقات التي تعيق معرفة المعلمين بالإستراتيجيات التدريسية المثبتة علميًا في تعليم القراءة والكتابة عبر المراحل التعليمية المختلفة، وكذلك استكشاف التحديات التي تعيق المعلمين في استخدام إستراتيجيات تعليمية قائمة على الأدلة، وتقديم توصيات للتغلب عليها.130ar-SAالمعرفة- معلم ذوي صعوبات التعلم- الإستراتيجيات المبنية على الأدلة.مستوى معرفة واستخدام معلمي ذوي صعوبات التعلم للإستراتيجيات المبنية على الأدلة لتدريس القراءة والكتابةThe Level of Knowledge and Use of Evidence-Based Strategies for Teaching Reading and Writing among Teachers of Students with Learning DisabilitiesThesis