أبو زيد، منيرة سلامةالعريني، رنا محمد2025-05-122025https://hdl.handle.net/20.500.14154/75371This study aimed to assess the level of entertainment services and the social skills proficiency of students with intellectual disabilities and to explore the correlation between these factors from the perspective of their teachers. Additionally, it sought to examine differences in teachers' perspectives based on various factors, including gender, years of experience, educational qualifications, severity of students’ disability, educational stage, and type of educational institution. To meet these objectives, the study was conducted on a sample of 229 teachers working in both mainstream schools offering integration programs and intellectual education institutes in the Qassim region. The study utilized a questionnaire on entertainment services developed by Al-Qahtani and Al-Maliki (2021). Additionally, a social skills questionnaire specifically designed by the researcher was used. The findings indicated that both the level of entertainment services and the level of social skills proficiency were rated as moderate from the teachers’ perspective. Significant differences were observed in the level of social skills proficiency among students with intellectual disabilities, with higher ratings for female teachers and integration schools. However, no significant differences were observed in the level of entertainment services based on teacher gender or type of educational institution. Furthermore, the study found no significant differences in entertainment services or social skills proficiency levels based on teachers' years of experience, educational qualifications, severity of students’ disability, or students’ educational stage. The results also revealed a positive correlation between the level of entertainment services and the social skills proficiency of students with intellectual disabilities, as perceived by their teachersهدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الخدمات الترفيهية ومستوى المهارات الاجتماعية لدى الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية، كما هدفت إلى الكشف عن العلاقة وتحديد نوعها بين مستوى الخدمات الترفيهية ومستوى المهارات الاجتماعية من وجهة نظر معلميهم، وتحديد الفروق بين وجهة نظر المعلمين تبعاً للمتغيرات الآتية: (النوع، وعدد سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي، ودرجة إعاقة الطالب، والمرحلة التعليمية، ونظام المؤسسة التعليمية)؛ ‏وتحقيقاً لهذا الهدف فقد بلغت العينة (٢٢٩) معلماً ومعلمة في مدارس الدمج ومعاهد التربية الفكرية بمنطقة القصيم، واستُخْدِمت استبانة الخدمات الترفيهية من إعداد (القحطاني والمالكي، ٢٠٢١)، واستبانة المهارات الاجتماعية (إعداد الباحثة)، وأشارت النتائج إلى أن مستوى الخدمات الترفيهية جاء متحققًا بدرجة متوسطة من وجهة نظر معلميهم، وأن مستوى المهارات الاجتماعية جاء متحققًا بدرجة متوسطة من وجهة نظر معلميهم، ووجود فروق دالة إحصائياً حول مستوى المهارات الاجتماعية لدى الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية لصالح المعلمات، ولصالح مدارس الدمج، ولا توجد فروق حول مستوى الخدمات الترفيهية تعزى للنوع ونظام المؤسسة التعليمية، أيضًا لا توجد فروق حول كل من مستوى الخدمات الترفيهية ومستوى المهارات الاجتماعية لدى الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية تعزى لعدد سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي، ودرجة إعاقة الطالب، والمرحلة التعليمية، ‏كما أشارت النتائج لوجود علاقة ارتباطية موجبة بين مستوى الخدمات الترفيهية ومستوى المهارات الاجتماعية لدى الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية من وجهة نظر معلميهم.142ar-SAالخدمات الترفيهية، المهارات الاجتماعية، الإعاقة الفكرية، المعلمون.مستوى الخدمات الترفيهية وعلاقتها بمستوى المهارات الاجتماعية لدى الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية من وجهة نظر معلميهمThe Level of Entertainment Services and their Relationship to the Social Skills of Students with Intellectual Disabilities from the Point of View of their TeachersThesis