المطرودي، نورةالحميد, العنود2024-12-032024https://hdl.handle.net/20.500.14154/73976This study aimed at identifying the school’s role in developing awareness of cybersecurity among female secondary school students in Qassim region, by revealing the reality of the role of the secondary school in developing awareness of cybersecurity among its students from the point of view of female students and teachers, and identifying the obstacles facing the secondary school in developing awareness of cybersecurity among female students from teachers’ point of view, and proposing ideas to develop awareness of cybersecurity among female secondary school students from experts’ point of view. The study used the descriptive survey method. It also used a questionnaire that was applied to (380) female secondary school students, in addition to another questionnaire that was applied to (350) female secondary school teachers in Qassim educational region. The study also used an open questionnaire for education experts, through a purposive sample of five educational experts. The most important results of the study were: School curricula and activities play an average role in developing cybersecurity awareness among female students from the teachers’ point of view, the school administration played a high-level role in warning female students against opening any links or emails from unknown sources. The experts also presented several recommendations to develop awareness of cybersecurity among secondary school students, and one of the most frequently mentioned was for the students to conduct field visits to the authorities responsible for cybersecurity. The study recommended the following: Building partnerships with security institutions and technical companies to provide workshops and guest lectures, allowing for the exchange of experiences and providing the latest information in the field of cybersecurity, and providing material and moral incentives to schools that show excellence in enhancing cybersecurity, such as granting excellence awards or financial support to programs that develop the students’ awareness.هدفت الدراسة إلى التعرف على دور المدرسة في تنمية الوعي بالأمن السيبراني لدى طالبات المرحلة الثانوية في منطقة القصيم، وذلك من خلال الكشف عن واقع دور المدرسة الثانوية في تنمية الوعي بالأمن السيبراني لدى طالباتها من وجهة نظر الطالبات والمعلمات، وتحديد المعوقات التي تواجه المدرسة الثانوية في تنمية الوعي بالأمن السيبراني لدى طالباتها من وجهة نظر المعلمات، وتقديم مقترحات لتنمية هذا الوعي من وجهة نظر الخبراء، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي بنمطه المسحي، كما استخدمت استبانة طبقت على عينة بلغ عددها (380) طالبة من طالبات المرحلة الثانوية، واستخدمت استبانة أخرى طبقت على عينة بلغ عددها (350) معلمة من معلمات المرحلة الثانوية في منطقة القصيم التعليمية، وأيضًا استخدمت الدراسة استبانة مفتوحة لخبراء التربية، وذلك من خلال عينة قصدية عددها (5) من خبراء التربية، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: للمناهج والأنشطة المدرسية دور في تنمية الوعي بالأمن السيبراني لدى الطالبات من وجهة نظر المعلمات ولكنها بمستوى متوسط، وأن الإدارة المدرسية جاءت بدور عالي المستوى في تحذير الطالبات من فتح أي رابط أو رسائل إلكترونية مجهولة المصدر، وأيضًا قدم الخبراء عدة مقترحات لتنمية الوعي بالأمن السيبراني لدى طالبات المرحلة الثانوية، وكان من أكثرها تكرارًا قيام الطالبات بزيارات ميدانية للجهات المسؤولة عن الأمن السيبراني، وأوصت الدراسة بما يلي: بناء شراكات مع المؤسسات الأمنية والشركات التقنية لتقديم ورش عمل ومحاضرات، مما يسمح بتبادل الخبرات وتقديم أحدث المعلومات في مجال الأمن السيبراني، وتوفير حوافز مادية ومعنوية للمدارس التي تظهر تميزًا في تعزيز الأمن السيبراني، مثل منح جوائز التميز أو الدعم المالي لتطوير برامج التوعية.150ar-SAالأمن السيبراني-تنمية الوعي بالأمن السيبراني - المدرسة الثانوية.Cybersecurity - Developing Awareness of Cybersecurity - High School.دور المدرسة الثانوية بمنطقة القصيم في تنمية الوعي بالأمن السيبراني لدى طالباتها.The Qassim Region High School's Role in Developing Cybersecurity Awareness among its Female StudentsThesis