تقويم محتوى كتاب الحاسب الآلي وتقنية المعلومات ودليل المعلم للصف الأول المتوسط في ضوء مهارات التفكير المتضمنة في نموذج مارزانو لأبعاد التعلم

No Thumbnail Available
Date
2015
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
هدف البحث إلى تقويم كتاب الحاسب الآلي وتقنية المعلومات، ودليل المعلـم للصـف الأول المتوسط، في ضوء مهارات التفكير المتضمنة في نموذج مارزانو لأبعاد التعلم . وقد اعتمدت الدّراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتمثلت عَيْنَة الدّراسة في كتاب الحاسب الآلي وتقنية المعلومات، ودليل المعلم للصف الأول متوسط، وقد تم تحليل الكتابين باستخدام بطاقة تحليل المحتوى لجمع البيانات عن مدى توافر مهارات التفكير في محتوى كل من كتاب الحاسب الآلي ودليل المعلم، والتي تضمنت (۲۱) مهارة تفكير وزعت في ثماني فئات، وتمت معالجة البيانات إحصائيا باستخدام التكرارت والنسب المئوية، ومن ثم مناقشتها وتفسيرها، وقد خلصت الدراسة إلى عدد من النتائج، أهمها أن كتاب الحاسب الآلي ودليل المعلم قد تضمنا عددًا من مهارات التفكير وبنسب متفاوتة من مهارة لأخرى، لا سيما مهارات التذكر وجمع المعلومات والتوليد والتنظيم التي حصلت على نسبة مئوية عالية مقارنة مع مهارتي التكامل والتقويم (التي ضمنتا في المحتوى بنسبة ضئيلة)، في حين أن مهارات: (تحديد المشكلات صياغة الأهداف، صياغة الأسئلة، تحديد العلاقات، تحديد الأفكار الرئيسة، تحديد الأخطاء التلخيص، إعادة البناء، بناء المعايير غير متضمنة في الكتب المحللة.
Description
The research aims to evaluate the book Computer and Information Technology , and teacher's guide first grade average, in the light of the thinking skills involved in Marzano to the dimensions of learning model . The study adopted the descriptive- analytical method . The sample consisted of computer and information technology textbook and teacher's guide for middle school, grade-1. These books have been analyzed using the card of content analysis to collect data on the availability of thinking skills in computer textbook and teacher's guide, which included (21) thinking skills classified into eight categories . Statistical processing of data was done using frequencies and percentages. Finally, this data was discussed and interpreted. At the end, the study concluded a set of results, as follows: computer textbook and teacher's guide included a number of thinking skills with varying degrees, especially the skill of remembering, information gathering, generation and regulation which got a high percentage compared to the skill of integration and evaluation (that is included in the content with a low percentage), while the skill of identifying problems, setting goals, formulating questions, defining relationships, identifying the main ideas, identifying errors, summarizing , reconstruction , and setting criteria is not included in the analyzed books.
Keywords
Citation
Collections