معتقدات معلمي اللغة العربية نحو كتاب النشاط لمقرر لغتي الجميلة ودرجة استخدامهم له

No Thumbnail Available
Date
2018
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
و هدفت الدراسة إلى تعرف معتقدات معلمي اللغة العربية نحو كتاب النشاط لمقرر لغتي الجميلة، وإلى درجة استخدام معلمي اللغة العربية لكتاب النشاط لمقرر لغتي الجميلة ودرجة العلاقة الارتباطية بين معتقدات معلمي اللغة العربية نحو كتاب النشاط لمقرر لغتي الجميلة، وبين درجة استخدامهم . وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وتم إعداد الاستبانة كأداة للدارسة في جمع البيانات، وتكوّن مجتمع الدراسة من جميع معلمي اللغة العربية لمقرر لغتي الجميلة للمرحلة الابتدائية في مدينة بريدة، وطلابهم؛ إذ أخذت عينة عشوائية بسيطة بطريقة القرعة مكونة من (٥٦) معلما ، كما أُخِذت عينة عشوائية بسيطة بطريقة القرعة مكونـة مـن (۳۹۳) من طلابهم، وذلك خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي . ٥١٤٣٨/١٤٣٧ وقد حللت البيانات إحصائيا باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلـوم الاجتماعية (spss). وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، من أهمها: - أن أبرز معتقدات معلمي اللغة العربية نحو كتاب النشاط لمقرر لغتي الجميلة تمثلت في المعتقدات المعرفية لمعلمي لغتي الجميلة نحو كتاب النشاط - أن أفراد عينة الدراسة من الطلاب موافقون على أنّ معلميهم يشجعونهم على حل جميع الأنشطة في كتاب النشاط، وأن المعلم يربط المعلومات في كتاب النشاط مع كتاب الطالب - وجود علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى ١... بين المعتقدات وأنواعها نحو كتـاب النشاط لدى معلمي اللغة العربية، ودرجة استخدامهم له .
Description
The purpose of the current study is to answer the following question: What are the beliefs of Arabic language teacher's toward the activity book of the "My beautiful language", and to what extend they use it? This research aimed to identify the beliefs of the Arabic language teachers towards "My beautiful language" activity book, and the degree of their use of the "My beautiful language" activity book, and the degree of the correlation between the beliefs of the Arabic language teachers towards the activity book of "My beautiful language", and the degree to which they use it. This study has used a relational descriptive approach, and questionnaire was used for data collection.The study sample consisted of (n=56) Arabic language teachers for elementary level in the city of Burydah in the kingdom of Saudi Arabia and their students . A simple random sample of teachers (n=56),and student (n=393) was selected for this study during the second semester of the year 1437/1438 H. The data were analyzed statistically by using the Statistical Package for the Social Sciences program (SPSS). The study has reached some results, the most important of which were: - The main beliefs of the Arabic language teachers towards the activity book of "My beautiful language" have been the epistemological beliefs. - The study sample of students agrees that their teachers encourage them to resolve all activities in the activity book, and that the teacher associates the information in the activity book with the student's book. - There is a statistically significant relationship at the level of 0.01 between Arabic teachers' beliefs and its types towards the activity book, and their degree of use.
Keywords
Citation
Collections