فاعلية استراتيجية (ابحث-حل-ابدع-شارك-قوم)‏ القائمة على التعليم النشط في تنمية مهارات ما وراء المعرفة والمفاهيم والتعميمات الجغرافية لدى طالبات الصف الاول الثانوي

No Thumbnail Available
Date
2013
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
يهدف البحث إلى دراسة فاعلية تدريس الجغرافيا باستراتيجية (أبحث- حُلِّ - أبدع - شارك- قوم القائمة على التعلم النشط في تنمية بعض مهارات ما وراء المعرفة والمفاهيم والتعميمات الجغرافية لدى طالبات الصف الأول الثانوي. التحقيق هدف البحث قامت الباحثة بإجراء دراسة تحليلية لاستراتيجيات التعلم النشط مع التركيز على استراتيجية ابحث - حُلّ - أَبْدِعْ - شارك - قوم) ومدى فاعليتها التعليمية، وكذلك عرض لأهمية تعليم وتعلم المفاهيم والتعميمات الجغرافية، كما قامت بإعادة صياغة وحدتين دراسيتين من وحدات كتاب الجغرافيا للصف الأول الثانوي باستراتيجية ابحث حل - أبدع - شارك - قوم ، وإعداد دليل معلم لهما، كما أعدت الأدوات التالية: - اختبار تحصيلي للمفاهيم والتعميمات الجغرافية. - مقياس مهارات ما وراء المعرفة فقامت الباحثة بتطبيق أدوات البحث قبليا ثم تدريس الوحدتين بالاستراتجية السابقة وتطبيق الأدوات بعديا مستخدمة في ذلك المنهج شبه التجريبي. وقد أسفر البحث عن النتائج التالية: وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية الكلية ومتوسطات رتب المجموعة الضابطة الكلية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي في مستويات (التذكر - الفهم - التطبيق) لصالح المجموعة التجريبية. رتب درجات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارات ما وراء المعرفة (التخطيط - التنفيذ - الضبط الذاتي لصالح المجموعة التجريبية. وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطات رتب درجات التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية بالنسبة للاختبار التحصيلي في مستويات (التذكر الفهم التطبيق لصالح التطبيق البعدي. - وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية ومتوسطات وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطات رتب درجات التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية بالنسبة لمقياس مهارات ما وراء المعرفة (التخطيط التنفيذ الضبط الذاتي) لصالح التطبيق البعدي. ومن خلال النتائج التي توصلت إليها الباحثة في البحث الحالي يمكن تقديم بعض التوصيات التالية: ۱- ضرورة تطبيق استراتيجية التعلم النشط ابحث حل - ابدع - شارك - قوم ) التي تعتمد على إيجابية التلاميذ وإكسابهم الوعي بتفكيرهم في مقرر الجغرافيا. ضرورة الاهتمام بتدريب التلاميذ على الأساليب المختلفة للحصول على المعلومات، وعرضها ونقدها وإعطائهم الفرصة لتحمل المسئولية أثناء تعلمهم منذ الصغر؛ لينشئوا واعين بتفكيرهم قادرين على تنظيمه، ويكونوا على دراية تامة بالاستراتيجية الملائمة ٣- الاستعانة بالخبراء في إعداد أدلة للمعلمين يتناول كيفية استخدام استراتيجيات التعلم النشط في مجال تدريس الدراسات الاجتماعية عامة، والجغرافيا خاصة. - تدريب معلمي ومعلمات الدراسات الاجتماعية عامة والجغرافيا خاصة على تخطيط وتنفيذ الدروس باستخدام استراتيجيات التعلم النشط على شكل ورش عمل تفاعلية لتعلمهم التعلم الأمثل. ودورات تدريبية. ه الاهتمام بالمفاهيم والتعميمات الجغرافية، وعمل مصفوفة المدى والتتابع لهذه المفاهيم والتعميمات في المراحل الثانوية؛ لما لها من دور مهم في تنظيم وتعميق تعليم وتعلم المعرفة الجغرافية. -٦- تدريب معلمي ومعلمات الجغرافيا على مهارة استخلاص التعميمات الجغرافية من المحتوى الدراسي؛ لما لذلك من أهمية في جعل تعليم وتعلم الجغرافيا ذا معنى.
Description
This research aims at study of the effectiveness of teaching geography with strategy of (research – solve – create – participate – evaluate ) based on the effective learning in developing some skills beyond knowledge and geographical circulations for the secondary first class female students . In order to achieve the objective of the research , the researcher conducted an analytical study for effective learning strategies with concentration on the strategy of ( research – solve –create – participate – evaluate) and the extent of its learning effectiveness in addition to display of the significance of teaching and learning the geographical concepts and circulations and she re –drafted two study units of the geography book for the secondary 1st class with the strategy of ( research – solve – create – participate – evaluate )and prepared a teacher's directory for them in addition to preparation of the following tools : - A test for geographical concepts and circulations . - Beyond knowledge skills measurement. The researcher applied the tools of research in advance the taught the two units with the previous strategy and applied the tools afterwards using the semi-empirical method. - Presence of statistically significant difference between the means of the scores of the total empirical group and means of total controlling group in the dimensional application of the test for the levels of ( remembering – understanding – applying) for the interest of the empirical group . - Presence of statistically significant difference between the means of empirical group scores and means of control group scores in the dimensional application of beyond knowledge skills measurement ( planning – applying – self-controlling ) for the interest of empirical group . - Presence of statistically significant difference between the means of scores ranking of the two pre and post applications of the empirical group for the test of ( remembering – understanding – application ) levels for the interest of the pre application . - Presence of statistically significant difference between the means of scores ranking of the two pre and post applications of the empirical group for beyond knowledge skills measurement ( planning – application – self –controlling ) for the interest of the post application. From within the results reached by the researcher in this current research , some recommendations can be provided as follows : 1–The necessity of applying the active learning strategy ( search solve-create- participate- evaluate) which depends on the positivity of students and make them sensitized in their thought about the syllabus of geography. 2–The necessity of having the students trained on the different methods in order to obtain information , display and criticize it , giving them the opportunity to shoulder the responsibility during their learning since childhood so as to grow sensitized with their thought , able to organize it and to be well aware with the suitable strategy for their ample learning . 3–Seeking assistance of the experts in preparing directories for the teachers to include how to use the active learning strategies in the field of teaching the social studies in general and geography in particular . 4–Having the social studies teachers trained in general and geography in particular in planning and implementing the lessons , using the active learning strategies in the form of interactive workshops and training courses . 5–Paying attention to the concepts and geographic circulations and conduct matrix-term relay for these concepts and circulations at the secondary stages as it has a significant role . 6–Get the teachers of geography trained on the skill of extracting the geographic circulations from the studies as it is significant in making the learning and teaching of geography meaningful .
Keywords
Citation
Collections