أثر أنماط التعليقات الفائقة في بيئات التعلم الإلكتروني على تنمية مهارات الفهم القرائي والحمل المعرفي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة

No Thumbnail Available
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
هدفت الدراسة إلى الوقوف على أثر أنماط التعليقات الفائقة في بيئات التعلم الإلكتروني على تنمية مهارات الفهم القرائي في اللغة الإنجليزية والحمل المعرفي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة، ولتحقيق ما تهدف إليه الدراسة استُخدم المنهج التجريبي، حيث طبقت الدراسة على عينة بلغ حجمها (36) تلميذًا من تلاميذ الصف الثالث متوسط في محافظة عنيزة، تم توزيعهم على أربع مجموعات تجريبية بواقع (9) تلاميذ لكل مجموعة، وقد تمثلت الأدوات التي صممت لهذه الدراسة فيما يلي: - مقياس الذكاء المصور(صالح،1988) المقنن على البيئة السعودية (الرشيد،1428). - اختبار مهارات الفهم القرائي في اللغة الإنجليزية. -مقياس الحمل المعرفي. - بيئة تعلم إلكترونية قائمة على الوسائل الفائقة. طبقت أدوات الدراسة قبلياً للتأكد من صدقها وثباتها، ثم طبقت بعدياً على مجموعات الدراسة، وقد استُخدم لتحليل النتائج بعض الأساليب الإحصائية منها المتوسطات والانحرافات المعيارية، ومعاملات السهولة والصعوبة، وتحليل التباين أحادي الاتجاه One-Way Anova، واختبار شيفيه Scheffe' للتحليل البعدي للنتائج
Description
This study aimed to highlight the Effect of Hyper Annotations Modes (Text, sound, picture and text, sound and picture) in Electronic Learning Environments on Developing the English L2 Reading Comprehension Skills and Cognitive Load of Intermediate Grade Students. This study adopted the experimental approach, and applied to a sample of (36) third level intermediate grade students in KSA. They were divided into four groups, nine students in each group. The study used the following tools: Visual intelligence test, Test of reading comprehension for third intermediate grade students, Scale of cognitive load test, and an Electronic Learning Environments based on hyper multimedia. The study tools were pre-tested to ensure there validity and reliability, and the following statistical methods were used: Statistical means, standard deviation, Coefficient of ease and difficulty, One-Way Anova, and Scheffe' test. The results showed that the learners with sound and picture hyper annotation mode performed better than those with text only, sound only, and picture and text modes in English L2 reading comprehension. In addition, results showed that there is no significant difference, at (0, 05) level, in the effects of hyper annotations modes on learner's cognitive load.
Keywords
Citation
Collections