فاعلية برنامج قائم على المدخل الوظيفي في تنمية مهارات التَّحدث لدى تلميذات الصُّفوف العليا من المرحلة الابتدائيَّة

No Thumbnail Available
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
يهدف البحث إلى تنمية مهارات التحدث في ضوء المدخل الوظيفي لدى تلميذات الصفوف العليا من المرحلة الابتدائية، ولتحقيق ذلك استخدمت الدراسة منهجين، هما: المنهج الوصفي؛ للكشف عن واقع مهارة فن التحدث في المجالات المستهدفة لدى تلميذات الصفوف العليا من المرحلة الابتدائية، والمنهج شبه التجريبي؛ لاختبار فاعلية البرنامج في تنمية مهارات فن التحدث لدى التلميذات في ضوء المدخل الوظيفي، ولتحقيق ذلك تم إعداد أدوات الدراسة وهي: استبانة لتحديد الوزن النسبي لمهارات فن التحدث اللازمة لتلميذات الصفوف العليا من المرحلة الابتدائية، وبطاقة ملاحظة؛ لتقويم مهارات التحدث اللازمة لتلميذات الصفوف العليا من المرحلة الابتدائية. اعتمدت الدراسة على التصميم التجريبي ذي المجموعتين: التجريبية، والضابطة، وبلغ عددهن 114 تلميذة، وتكونت المجموعة التجريبية من 60 تلميذة, والضابطة من 54 تلميذة. وبعد الانتهاء من تطبيق أدوات البرنامج وتحليلها إحصائيًّا توصلت الدراسة إلى عدة نتائج، من أهمها: - تحديد مهارات التحدث اللازمة لتلاميذ الصفوف العليا من المرحلة الابتدائية، والتي أجمع الخبراء على أهميتها بنسبة 70% من المهارات المستهدفة. - تم الكشف عن واقع امتلاك تلميذات الصفوف العليا مهارات فن التحدث، حيث إن درجة إتقان مهارة التحدث (بالنسبة للدرجة الكلية) ضعيفة، حيث بلغ متوسط الدرجات الوزنية في بطاقة الملاحظة ككل 1.247، بانحراف معياري 0.460، أما بشأن الجوانب الفرعية لمهارة التحدث فجاءت جميعها ضعيفة من حيث درجة الإتقان، وجاء في المرتبة الأولى الجانب اللغوي بمتوسط حسابي 1.316، وانحراف معياري 0.470. - يوجد فرق دال إحصائيًّا عند مستوى دلالة (0.05≥ α) بين متوسطات درجات تلميذات المجموعتين: التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمهارات فن التحدث. - توجد فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى دلالة (0.05≥ α) بين متوسطات درجات تلميذات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمهارات فن التحدث. - وفي ضوء النتائج السابقة توصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات، منها: - الاستعانة بقوائم المهارات التي تم التوصل إليها عند تخطيط برامج تدريسية للتلاميذ أو المعلمين؛ ليتسنى تدريب التلاميذ على المهارات اللازمة. وكان من أبرز البحوث المقترحة: - فاعلية ممارسة بعض الأنشطة اللغوية في تنمية مهارات التحدث لدى تلاميذ الصفوف العليا من المرحلة الابتدائية.
Description
The research aims to develop the skills of speaking in the light of the functional approach of female pupils in the upper grades of the primary stage. To achieve this, the study used two methods: descriptive one to reveal the reality of the speaking skill in the targeted areas of the female pupils of the upper grades of the primary stage, and quasi experimental to test the effectiveness of the program in developing speaking skills of female pupils in the light of the functional approach. In the light of them, study instruments were prepared: a questionnaire to determine the relative weight of the speaking skills required for upper grades primary female pupils, and an observation checklist to assess the speaking skills required for upper grades primary female pupils. The study adopted the quasi-experimental design in terms of two groups: experimental and control. The two groups consisted of 114 female pupils: 60 experimental and 54 control. After implementing and statistically analyzing the instruments, the study came up with several results, the most important of which are as follows: - Identifying the speaking skills necessary for female pupils in the upper grades of the primary stage, which the experts agreed on their importance by 70% of the target skills. - The level of proficiency in speaking skills (for the overall score) was weak. The mean weight scores in the observation card as a whole were 1,247, with a standard deviation of 0.460. As for the sub-aspects of speaking skills, all were weak In terms of degree of proficiency, the first place was the linguistic side with an average of 1.316 and a standard deviation of 0.470. - - There is a statistically significant difference at the level of α (0.05)) between the average scores of the two groups: the experimental and the control in the distance measurement of the skills of speaking. - - There were statistically significant differences at the level of significance (0.05 α) between the average scores of the experimental group students in the tribal and remote measurements of the skills of speaking. In the light of the previous findings, the study reached a number of recommendations, including: - Using the lists of skills, reached when planning training programs for pupils or teachers so that pupils can trained in the necessary skills. The most prominent research suggestions: - The effectiveness of Practising some language activities in the developing speaking skills among upper grades upper grades of primary school pupils
Keywords
Citation
Collections