King Abdulaziz University
Permanent URI for this collectionhttps://drepo.sdl.edu.sa/handle/20.500.14154/476
Browse
3 results
Search Results
Item Restricted محددات صناديق الثروة السيادية في ظل رؤية: 2030 دراسة قياسية من 1992- 2017م باستخدام نموذج ARDL(King Abdulaziz University, 2018) Alenazi, Raghdah Abdulkarim; Qabbani, Zainab Saadتبحث هذه الورقة في محددات صناديق الثروة السيادية في المملكة العربية السعودية، لتخدم خطط أحد برامج رؤية المملكة 2030 في تحقيق اقتصاد مزدهر، من أجل العمل على تعزيز دور صندوق الثروة السيادي باعتباره المحرك الأساسي لتنويع الاقتصاد في المملكة، وأنه سبب هام في تطوير قطاعات استراتيجية متنوعة من خلال تطوير أثر الاستثمارات. وذلك من خلال تخصيص الورقة لدراسة الآثار طويلة الأجل الخاصة بمحددات كفاءة الصناديق السيادية خلال الفترة (1992-2017). عن طريقة اختبارARDL. وقد أظهرت نتائج تقدير النموذج للعلاقة في الأجلين القصير والطويل بأن العلاقة بين الإيرادات النفطية ومؤشر كفاءة الصندوق السيادي عكسية، كما أظهرت وجود علاقة طردية بين كلاً من الانفتاح التجاري ورصيد الحسابات الجارية. وقد خلصت الدراسة إلى أن النمو الاقتصادي ليس ذا أهمية في توازن وكفاءة الصندوق، كما أن قدرة اقتصاد المملكة على إدارة الصندوق السيادي نحو الكفاءة والتوازن تأتي من كونها ذات الاقتصاد الأكبر في تصدير البترول والأكبر في فوائض الحسابات الجارية.45 0Item Restricted Development of a Safety Engineering Curriculum Using a Competency Matrix Derived from Job Descriptions(King Abdulaziz University, 2018-01-01) Alabdullah, Hassan; Zytoon, MohammedThe safety awareness has been growing in the Kingdom of Saudi Arabia (KSA) in recent years and, consequently, the demand for safety specialists, e.g., safety engineers, significantly has increased. However, a notable shortage of safety engineers in KSA exists. Therefore, there is a need to develop educational programs that can fulfill the demand through graduating competent graduates. For such programs to be developed its essential to identify what types and levels of competencies are required to be attained by the graduates. The objective of the current study was to evaluate the quality of safety positions job description in the Saudi industries, identifying the safety engineers' competencies, developing a competency matrix to classify the competencies, and to alter an industrial engineering program to a safety engineering oriented one. For these, a total of 91 job descriptions covering 10 safety job titles and 6 industrial sectors were studied to explore the factors that may influence the quality of job description design. Overall, there were some gaps in the design of the job descriptions of safety jobs which may have negative impact on the OSH performance of the Saudi industrial and service sectors. The results showed the quality of job descriptions of safety jobs varied from one industrial sector to another, where those collected from the oil & gas, petrochemicals and utility sectors were the best. Based on the evaluated job descriptions, it was found that 13 competencies were essential for the safety engineer. Further 3 essential competencies were added from other resources. The sixteen competencies were classified into technical professional and managerial levels, and within each level the knowledge, skills and attitudes competencies were determined. Finally, these were used to develop a model curriculum for a Safety Engineering major within an Industrial Engineering Program to be established and offered in the Saudi universities. The study recommended creating a unified model for the competencies of safety engineers as well as the job descriptions of the safety engineer's jobs in Saudi Arabia.65 0Item Restricted برنامج تعليمي مدمج مقترح لتنمية بعض المفاهيم الهندسية في مادة الرياضيات لطالبات المرحلة الثانوية(Saudi Digital Library, 2012) العريني، آمال سليمان; مبارز، منال عبدالعالسعت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج تعليمي مقترح مدمج في تنمية بعض المفاهيم الهندسية في مادة الرياضيات لدى طالبات الصف الأول الثانوي في مدينة بريدة بالقصيم، وقد استخدم المنهج الوصفي ، والمنهج شبه التجريبي لتحقيق أهداف الدراسة ، حيث تم تحليل محتوى وحدة الأشكال الرباعية للصف الأول الثانوي واستخراج المفاهيم الهندسية منها، كما تم تصميم اختبار تحصيلي للتعرف على فاعلية البرنامج التعليمي المقترح المدمج ، والذي طبق من خلال دمج التعليم التقليدي مع التعليم الالكتروني، والمتمثل في موقع تعليمي مصمم من قبل الباحثة لتحقيق غرض الدراسة، وطبق الاختبار التحصيلي على عينة من طالبات الصف الأول الثانوي والبالغ عددهن ( ٥٠ ) طالبة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ١٤٣٣/١٤٣٢هـ حيث قسمت العينة إلى مجموعتين متساويتين بطريقة عشوائية إحداهما ضابطة درست بالطريقة التقليدية ، والأخرى تجريبية درست بطريقة التعليم المدمج. ولقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أبرزها: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05) بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في الاختبار التحصيلي البعدي لصالح المجموعة التجريبية . وبناء على النتائج التي توصلت إليها الدراسة يمكن التوصية بضرورة تطبيق طريقة التعليم المدمج في المناهج الدراسية، وتهيئة المعلمات وتدريبهن على استخدام هذه الطريقة كما اقترحت عدد من الموضوعات لتشملها الدراسات مستقبلا.60 0