Saudi Universities Theses & Dissertations

Permanent URI for this communityhttps://drepo.sdl.edu.sa/handle/20.500.14154/11

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 8541
  • ItemRestricted
    واقع استخدام تطبيقات التلعيب الرقمي في تحسين مهارات التفاعل االجتماعي لدى الطالب ذوي اضطراب التوحد من وجهة نظر معلميهم بمنطقة جازان
    (جامعة جازان, 2025) حمدي, تهاني عبد الرحمن يحي; علوان, عماد عبده
    هدف البحث الحالي إلى الكشف عن واقع استخدام معلمي الطالب ذوي اضطراب طيف التوحد بمنطقة جازان لتطبيقات التلعيب الرقمي المناسبة لتحسين مهارات التفاعل الاجتماعي، ولتحقيق اهد اف البحث استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، وتمثلت أداة الدراسة في استبانة محاو ر )من إعداد الباحثة(، وتكونت عينة البحث من )58( من معلمي ومعلمات تكونت من ثالثة الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد بمنطقة جازان، وأظهرت النتائج أن درجة معرفة واستخدام معلمي الطالب ذوي اضطراب طيف التوحد بمنطقة جازان بتطبيقات التلعيب الرقمي لتحسين مهارات التفاعل الاجتماعي لدى طالب تلك الفئة جاءت متوسطة، بينما جاءت درجة معوقات أظهرت النتائج أيضا أن متغيرات الجنس والخبرة والتخصص ً استخدامهم لهذه التطبيقات كبيرة، كما لم يكن لهم تأثير في واقع استخدام معلمي الطالب ذوي اضطراب التوحد بمنطقة جازان لهذه التطبيقات بعكس المؤهل الذي كان له تأثير. وبناء على هذه النتائج تم وضع مجموعة من التوصيات والمقترحات.
    0 0
  • ItemRestricted
    An Investigation of Pediatric Primary Caregivers’ Readiness for Hospital Discharge Using a Mixed-Methods Approach
    (Saudi Digital Library, 2025-05-28) Alzahrani, Maha; Alharbi, Manal
    English Abstract Background: Discharge readiness among pediatric primary caregivers is essential for ensuring safe transitions from hospital to home. In Saudi Arabia, limited research exists on caregivers' preparedness and the quality of discharge teaching provided, particularly within non-critical medical-surgical units. Purpose: This study aimed to assess the readiness of pediatric primary caregivers for hospital discharge and evaluate the quality of discharge teaching provided by nursing staff. Objectives included measuring discharge readiness levels, examining the influence of caregiver demographics, and exploring caregiver perspectives. Method: A mixed-methods embedded design was used. The quantitative phase included 258 caregivers from non-critical pediatric medical-surgical units in Jeddah, Saudi Arabia. Data were collected using the Quality of Discharge Teaching Scale (QDTS) and the Pediatric Readiness for Hospital Discharge Scale (Ped-RHDS), with bivariate analysis and multiple linear regression applied. The qualitative phase involved semi-structured interviews with six caregivers, analyzed using thematic analysis. Results: The mean discharge readiness score (Ped-RHDS) was 7.94 (SD = 1.59), and the mean quality of discharge teaching score (QDTS) was 7.74 (SD = 2.03). Multiple regression analysis revealed that caregiver age (β = 0.159, p = .008), educational level (β = 0.139, p = .011), and quality of discharge teaching (β = 0.537, p < .001) were significant predictors of discharge readiness. Thematic analysis revealed four key themes: barriers to readiness, facilitators of readiness, caregiving challenges post-discharge, and perceived contributors to readmission. Conclusion: Improving the quality of discharge teaching is essential for enhancing caregiver readiness and reducing pediatric readmissions. Structured, compassionate communication and addressing both practical and emotional needs can foster better caregiver confidence and child outcomes. Future studies should focus on developing standardized discharge protocols that integrate comprehensive education and ongoing support tailored to the diverse needs of pediatric caregivers.
    4 0
  • ItemRestricted
    جودة العلاقات الأسرية وعلاقاتها باللياقة النفسية وجهة نظر طالبات المرحلة الثانوية بجازان
    (جامعة جازان, 2025) القاضي, حنان مناجي أحمد; معشي, محمد علي
    يهدف البحث إلى التعرف على مستوى جودة العلاقات الأسرية واللياقة النفسية، والكشف عن طبيعة العلاقة بينهما، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية في جودة العلاقات الأسرية واللياقة النفسية التي تعزى للصف الدراسي، والتحقق من إمكانية التنبؤ بدرجة جودة العلاقات الأسرية من خلال درجة اللياقة النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية بجازان. وتم استخدام المنهج الوصفي، حيث تكونت عينة البحث من (372) طالبة بالمرحلة الثانوية، تم اختيارهن بالطريقة العشوائية البسيطة خلال العام الدراسي 1446هـ، ولتحقيق أهداف البحث، والإجابة عن أسئلته، واختبار صحة الفروض، تم استخدام مقياس جودة العلاقات الأسرية (إعداد الباحثة)، ومقياس اللياقة النفسية (إعداد: الحياني، 2021)، وتمت معالجة البيانات إحصائيًّا عن طريق برنامج (SPSS) باستخدام اختبار (ت) لعيِّنة واحدة، ومعامل ارتباط بيرسون، ومعامل الالتواء والتفلطح، واختبار كروسكال واليس للعينات المستقلة، واختبار LSD للمقارنات البعدية، وتحليل الانحدار المتعدد. وتوصلت نتائج البحث إلى وجود مستوى مرتفع في جودة العلاقات الأسرية واللياقة النفسية كما أظهرت النتائج وجود علاقة طردية دالة إحصائياً بين جودة العلاقات الأسرية (الأبعاد والدرجة الكلية) واللياقة النفسية (الأبعاد والدرجة الكلية)، ووجود فروق دالة إحصائياً في (الرفاهية المادية، والدعم والمساندة، والوالدية، والدرجة الكلية لجودة العلاقات الأسرية)، في حين لا توجد فروق دالة إحصائياً في (الرفاهية العاطفية، جودة العلاقات الثقافية الدينية) لدى طالبات المرحلة الثانوية بجازان تعزى للصف الدراسي. ووجود فروق دالة إحصائياً في العلاقة مع الذات تعزى للصف الدراسي، في حين لا توجد فروق دالة إحصائياً في (العلاقة مع الآخرين، إدارة الوقت، التعامل مع الانفعالات، الدرجة الكلية للياقة النفسية) لدى طالبات المرحلة الثانوية بجازان تعزى للصف الدراسي، كما أسفرت النتائج عن إمكانية التنبؤ بجودة العلاقات الأسرية من خلال أبعاد اللياقة النفسية لدى طالبات المرحلة الثانوية بجازان. الكلمات المفتاحية: جودة العلاقات الأسرية، اللياقة النفسية، طالبات المرحلة الثانوية.
    9 0
  • ItemOpen Access
    دور كلية التربية بجامعة القصيم في تنمية المهارات الحياتية لدى الطلبة من وجهة نظرهم -The role of the college of education at Qassim university in developing life skills among students from their point of view
    (جامعة القصيم, 2025) العوفي, رهام; الحضيف, نجلاء
    مستخلص الدِراسَة دَور كُلية التربيةِ بِجامعَة القصيم في تَنميةِ المَهارات الحياتيةِ لدى الطَلبة مِن وجهةِ نَظرهِم. اسم الباحثة: رهام محمد العوفي. هدفت هذه الدِراسَة إلى كشف دور كلية التربية في جامعة القصيم في تنمية المهارات الحياتية لدى الطلبة من وجهة نظرهم، وذلك من خلال التعرف على واقع دور كلية التربية في جامعة القصيم في تنمية المهارات الحياتية لدى الطلبة من وجهة نظرهم ، والتوصل إلى المعوقات التي تعوق دور الكلية في تنمية المهارات الحياتية لدى الطلبة من وجهة نظرهم، ومن ثم التوصل إلى أساليب مُقترحة لتفعيل دور كلية التربية في تنمية المهارات الحياتية لدى الطلبة من وجهة نظر خبراء التربية، ولتحقيق هذه الأهداف استخدمت الدِراسَة المنهج الوصفي المسحي، وطُبِق المنهج على المجتمع الأول المكون من طلبة كلية التربية في جامعة القصيم في مرحلة البكالوريوس والماجستير والدكتوراة والبالغ عددهم في وقت إجراء الدِّراسَة (1267) طالباً وطالبة، والمجتمع الثاني المكون من مجموعة من أعضاء هيئة التدريس في جامعة القصيم المعنيين بالمهارات الحياتية، والبالغ عددهم في وقت إجراء الدِّراسَة (258) عضواً، وطُبِقت الدِراسَة على عينة عشوائية بسيطة، وكان قوام عينة المجتمع الأول (224 )طالبا وطالبة في كلية التربية بجامعة القصيم، وقوام عينة المجتمع الثاني (130) عضوّاً من أعضاء هيئة التدريس من خلال أداة الدِّراسَة الاستبانة لتحقيق أهداف الدِّراسَة والإجابة عن أسئلتها، وتوصلت الدِّراسَة إلى عدد من النتائج من أبرزها : - جاءت الموافقة على محور واقع دور كلية التربية بجامعة القصيم في تنمية المهارات الحياتية لدى الطلبة من وجهة نظرهم بدرجة عالية - جاءت الموافقة على محور المعوقات التي تحد دور كلية التربية بجامعة القصيم في تنمية المهارات الحياتية لدى الطلبة من وجهة نظرهم بدرجة متوسطة - جاءت الموافقة على محور متطلبات تحسين دور كلية التربية بجامعة القصيم في تنمية المهارات الحياتية لدى الطلبة من وجهة نظر خبراء التربية بدرجة عالية. - كما قدمت الدراسة عددا من المقترحات والتوصيات في ضوء ما توصلت إليه من نتائج، ومنها: ضرورة العناية بتوفير الأنشطة الجامعية التي تتيح لطلبة كلية التربية تفعيل المهارات الحياتية لديهم (مهارات التواصل الاجتماعي – مهارات التفكير الناقد – مهارات تكنولوجيا المعلومات)، أهمية تضمين الدورات التدريبية التي تعمل على تنمية المهارات الحياتية، وتشجع الطلبة على حضورها. Study abstract The role of the college of education at Qassim university in developing life skills among students from their point of view Researcher name: Reham mohammed awad Al-aoufi Abstract: The study aimed to reveal the role of the College of Education at Qassim University in developing life skills among students from their point of view, by identifying the reality of the role of the College of Education at Qassim University in developing life skills among students from their point of view, and arriving at the obstacles that hinder the role of the College Education at Qassim University in developing life skills among students from their point of view, Then, we came up with proposed methods to activate the role of the College of Education in developing life skills among students from the point of view of education experts. To achieve these goals, the study used the descriptive survey method, and it was applied to the first population consisting of students from the College of Education at Qassim University at the bachelor’s, master’s, and doctoral levels, which numbered in number. At the time of conducting the study (1267 male and female students). The second community consisted of a group of education experts at Qassim University who were interested in life skills, and their number at the time of conducting the study was (258). The study was applied to a simple random sample, and the sample of the first community was (224) male and female students in the College of Education at Qassim University The sample of the second population was (103) faculty members. The study tool used the questionnaire to achieve the objectives of the study and answer its questions. The study reached several results, the most important of which are: - The agreement on the reality of the role of the College of Education at Qassim University in developing life skills among students came from their point of view to a high degree - The agreement on the obstacles that limit the role of the College of Education at Qassim University in developing life skills among students came from their point of view to a moderate degree - The approval of the axis of requirements for improving the role of the College of Education at Qassim University in developing life skills among students came from the point of view of education experts to a high degree. - The study also presented several suggestions and recommendations considering its findings, including: The need to pay attention to providing university activities that allow College of Education students to activate their life skills (social communication skills - critical thinking skills - information technology skills), the importance of including training courses that work to develop life skills and encouraging students to attend them.
    10 0
  • ItemRestricted
    Prevalence of Hemoglobinopathies in Premarital Screening Program in the Jazan Region: A multicenter study
    (جامعة جازان, 2025-05) رياني, آمنه; اليحياوي, يارا
    Background: Hemoglobinopathies are among the most common monogenic disorders worldwide, causing significant public health challenges, particularly in regions with high consanguinity rates. In Saudi Arabia's Jazan region, the prevalence of hemoglobinopathies necessitates targeted preventive strategies such as the premarital screening (PMS) program. Objective: This study aimed to evaluate the prevalence and types of haemoglobinopathies among individuals undergoing PMS across three centers in the Jazan region and report the value of hemoglobin electrophoresis and complete blood count among conditions in the PMS in the Jazan region. Methods: A retrospective cross-sectional study was conducted between 2023 and 2025, including 5,113 individuals screened at Sabya, Abu-Arish, and Baish PMS centers. Data collection encompassed demographic details, complete blood count (CBC) results, and hemoglobin electrophoresis profiles. Results: Out of the total participants, 38.04% were diagnosed with hemoglobin disorders, while 61.96% had normal profiles. Sickle cell trait (12.07%) and sickle cell disease (1.23%) were the most prevalent abnormalities, followed by β-thalassemia trait (1.49%) and β-thalassemia major (1.33%). Females had a higher prevalence of hemoglobinopathies than males. Hematological indices demonstrated significant variation among different haemoglobinopathy groups, particularly in RBC count, hemoglobin concentration, MCV, MCH, and RDW levels. Conclusion: The findings underscore the high burden of hemoglobinopathies in the Jazan region and highlight the critical role of the PMS program in the early detection and prevention of at-risk marriages. Strengthening genetic counselling and community awareness efforts is essential to mitigate hemoglobinopathies' health and social impacts. It is recommended for further, large-scale, prospective studies to monitor trends and enhance preventive strategies.
    0 0
  • ItemRestricted
    Influence of G6PD Enzyme Activity on Hematological and Clinical Parameters in Jazan Region
    (جامعة جازان, 2025) مكين, خلود; العيساوي, خالد
    Background: Glucose-6-phosphate dehydrogenase (G6PD) deficiency is a common enzymatic disorder, particularly prevalent in tropical and subtropical regions. In Saudi Arabia’s Jazan region, the high prevalence of G6PD deficiency presents an important opportunity for in-depth clinical and hematological assessment. Objectives: This study aimed to investigate the influence of G6PD enzyme activity on hematological and biochemical parameters among individuals in Jazan. It further sought to evaluate the distribution of G6PD activity levels across different demographic groups and to examine the association between specific clinical features and laboratory findings. Methods: A multicenter, retrospective, and case-control study was conducted involving 802 participants categorized as G6PD deficient, G6PD partial, and G6PD normal. Data collection includes demographic collection, complete blood count (CBC), biochemical markers, and quantitative G6PD enzyme assay. Pearson’s correlation and appropriate statistical analyses were applied to identify significant associations. Result: A statistically significant difference in G6PD activity was found among the cohorts (p < 0.001) across all groups. Additionally, significant distributions in age, sex, and nationality were reported. Notable differences were observed in specific hematological and biochemical parameters, as well as in certain liver and kidney biomarkers. Interestingly, correlation analyses revealed a similar pattern between the G6PD deficiency and normal groups in terms of hematological and hemolytic markers. Conclusion: This study comprehensively evaluates the influence of G6PD enzyme activity on hematological and biochemical parameters among individuals from the Jazan region. Findings highlight the need for expanded screening programs, public awareness initiatives, and targeted genetic research, particularly in regions such as Jazan, where G6PD prevalence is high. Understanding the complex clinical presentation associated with different levels of G6PD activity will aid in optimizing management strategies for affected individuals
    0 0
  • ItemRestricted
    ASSOCIATION BETWEEN ANTIPSYCHOTIC DRUGS AND HEMATOLOGICAL PARAMETERS
    (جامعة جازان, 2025) محزري, أمجد; حملي, حسن
    Background: Psychiatric and behavioral disorders significantly impact global public health, affecting individuals across all demographics. The use of antipsychotic medications, including first- and second-generation drugs, is essential in managing these conditions; however, their effects on hematological parameters remain exploring globally. This study aimed to assess and compare complete blood count (CBC) parameters in patients receiving antipsychotic medications versus healthy controls in the Jazan region, Saudi Arabia. Methods: This retrospective study was conducted at Eradah and Psychiatric Hospital in Jazan, Saudi Arabia, the region’s only specialized psychiatric facility. The study analyzed data from 413 adult psychiatric patients (male = 316, female = 97), and 200 healthy controls (male = 138, female = 62) from January to December 2024. Patient data, including demographics, clinical characteristics, and CBC parameters, were extracted from the Vida Plus system. Statistical analyses, including t-tests, Mann-Whitney tests, chi-squared tests, were performed using GraphPad Prism 8.0, with statistical significance set at P < 0.05. Results: The CBC parameters were significantly affected in patient with psychotic disorders as compared to healthy controls. In adult patients, RBC count, hemoglobin (Hb), hematocrit (HCT), mean corpuscular volume (MCV), and mean corpuscular hemoglobin (MCH) were significantly lower, suggesting a higher prevalence of subclinical anemia (P < 0.05). Red cell distribution width (RDW) was elevated in patients, indicating anisocytosis. Platelet counts were comparable between groups. White blood cell (WBC) counts did not differ significantly, but adult patients showed increased absolute neutrophil and monocyte counts, reduced absolute and percentage lymphocytes (P < 0.05), and elevated basophil percentages. These findings suggest potential subclinical inflammation and immune dysregulation associated with psychiatric disorders and/or antipsychotic medication use. Conclusion: This study highlights significant hematological alterations in psychiatric patients, particularly concerning anemia and immune function dysregulation. These findings emphasize the importance of regular hematological monitoring in psychiatric populations receiving long-term antipsychotic therapy. Further research is needed to elucidate the mechanisms underlying these hematological changes and their clinical implications.
    8 0
  • ItemRestricted
    ASSESSING LONG-TERM IMMUNITY AND IMMUNE RESPONSE TO HEPATITIS B VACCINE AMONG JAZAN UNIVERSITY STUDENTS
    (جامعة جازان, 2025) مطاعن, علي; القيسي, عبدالله
    Particularly in endemic areas such as Jazan, Saudi Arabia, hepatitis B virus (HBV) remains a major public health issue. Vaccination is believed to be amongst the most effective ways to control HBV infection. However, the long-term immunity of the HBV and the effect of the booster dose has not been well-studied. This research aimed to determine the long-term immunity from childhood HBV vaccination among Jazan University undergraduate students and to evaluate how well a booster dose helped restore protective antibody levels. The study was based on a cross-sectional approach with 1,426 22 to 25-year-old students who had finished their childhood main vaccination series. Serologic analysis showed that 87.8 percent of subjects had non-protective anti-HBs antibody levels (<10 mL/ml) at the time of the study, which points to partial immunity erosion. Later, 168 low antibody titer patients got a booster dose of the HBV vaccine. Follow-up tests revealed 100 percent seroconversion among all students who were followed up, with a notable rise in post-booster titers (mean: 526.6 mIU/mL), indicating the importance to the booster dose to restore immunity. Though early childhood immunization is effective, the results underline the decrease of measurable humoral immunity in young adults, but they also point to a strong anamnestic reaction to the second vaccination. Some body's immunological memory is mostly intact, though their circulating antibodies may be depleted. previous studies suggest genetic factors could influence vaccine response, particularly variations in immune-related genes such as HLA, IL6, and TNFα. The study supports the use of targeted serological monitoring and selective booster shots in high-risk groups, including health students, and suggests governmental evaluation of including booster evaluations into national vaccination frameworks.
    0 0
  • ItemRestricted
    جودة الحياة المهنية وعلاقاتها بالمرونة النفسية لدى معلمات الصفوف الأولية بمنطقة جازان
    (جامعة جازان, 2025) حكمي, مريم; حنتول, احمد
    هدف البحث الـى التعـرف علـى مستوى جودة الحياة المهنية لدى معلمات الصفوف الولية بمنطقة جازان، وكذلك التعرف على مستوى المرونة النفسية لدى معلمات الصفوف الولية بمنطقة جازان، والتعرف على العلقة ذات دلالة الإحصائية ً للبعاد التية بين جودة الحياة المهنية والمرونة النفسية لدى معلمات الصفوف الولية التي تعزى للمتغيرات الشخصية وفقا )العمر ، الحالة الاجتماعية ، عدد سنوات الخبرة( ، وإمكانية التنبؤ بالمرونة النفسية من خلل جودة الحياة المنهية ، و تكون ت عينة البحث من )˹˹˾( معلمة من معلمات الصفوف الولية بمنطقة جازان، تم اختيارهن بطريقة عشوائية بسيطة، ولتحقيـق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، كما تم جمع البيانات بتطبيق مقياسي: جودة الحياة المهنية من إعداد )دنيازاد و شراف ، ˺˻˹˻(، و المرونة النفسية من إعداد )الباحثة(، توصل البحث الحالي الى وجود مستوى مرتفع لجودة الحياة المهنية لدى معلمات الصفوف الولية، كذلك يوجد مستوى مرتفع في المرونة النفسية لدى المعلمات الصفوف الولية، كما أن هناك علقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين جودة الحياة المهنية والمرونة النفسية، كما أشارت النتائج الى إمكانية التنبؤ بالمرونة النفسية من خلل جودة الحياة المنهية لدى معلمات الصفوف الولية بمنطقة جازان. كلمات مفتاحية: جودة الحياة المهنية، المرونة النفسية، معلمات الصفوف الأولية.
    5 0
  • ItemRestricted
    التحليل الجينومي والدراسة الوظيفية للبكترية المقاومة في المنطقة الجنوبية الغربية - المملكة العربية السعودية
    (جامعة جازان, 2025-05) حكمي, الاء; كاملي, نادر
    Antimicrobial resistance in Acinetobacter baumannii is a global public health concern, causing increased healthcare costs, morbidity, and mortality. Carbapenem-resistant A. baumannii is a high-priority pathogen due to its resistance to multiple antibiotics, often requiring "salvage therapy." study aimed to study Molecular characterization and functional of Resistant carbapenem (Acinetobacter baumannii) from different Hospital at southwestern Region – Saudia Arabia. From December 2024 to February 2025, 50 clinical Acinetobacter baumannii isolates were obtained from hospitals in the Jazan region of Southwest - Saudi Arabia. Isolates were cultured, purified, and identified using the VITEK 2 system. Antimicrobial susceptibility testing was conducted against various antibiotics. Vesicles were isolated, and genomic DNA was extracted. Antibiotic resistance genotyping was analyzed using conventional PCR targeting 9 genes. Result of this study examined 50 Acinetobacter baumannii isolates from hospitals in Southwest Saudi Arabia, primarily from patients aged 51-90 years, males, and Saudi nationals. Antimicrobial susceptibility testing revealed high resistance to most antibiotics, with resistance genes OXA-23, OXA-51, and ISAbal found in 90% of isolates. Further investigation of OMVs from four samples identified OXA-51 and ISbA1 genes in three samples, but OXA23 and NDM genes were not found in the OMVs of these samples. Acinetobacter baumannii is prevalent in clinical settings in Saudi Arabia, particularly in older patients and intensive care units. High resistance rates of antibiotics like carbapenems, cephalosporins, and fluoroquinolones are alarming, limiting treatment options. Molecular research reveals resistance genes like blaOXA-23, blaOXA-51, and ISAba1 in isolates. Some outer membrane vesicle samples also contain resistance genes, suggesting resistance genes may be transferred horizontally. Further research is needed to develop effective treatment plans and public health interventions
    0 0

Copyright owned by the Saudi Digital Library (SDL) © 2025