Saudi Cultural Missions Theses & Dissertations

Permanent URI for this communityhttps://drepo.sdl.edu.sa/handle/20.500.14154/10

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • ItemRestricted
    EXAMINING SAUDI ARABIAN PRE-SERVICE TEACHERS’ PERSPECTIVES ON THEIR PREPAREDNESS TO ADDRESS 21ST CENTURY SKILLS AND SUPPORT PROGRAMS WITH THE PERSPECTIVES OF THEIR COURSE INSTRUCTORS
    (Kent State University, 2024-10) Almutairi, Rubaya; Courtney, Scott
    This study’s purpose was to determine how well education colleges in Saudi Arabia prepare pre-service teachers to address 21st-century skills with their future students. The perceptions of college professors and pre-service teachers at several Saudi education colleges across the country were examined according to the methods of quantitative research and descriptive statistics. Data was obtained through a Likert scale survey consisting of 30 closed-ended questions regarding how well Saudi education colleges impart four 21st-century skills— computer literacy, research skills, critical thinking, soft skills—and two support programs—special education and English as a foreign language (EFL). The data was analyzed using pairwise t-test comparisons to discover which skills were most prioritized by professors and pre-service teachers. It was found that special education was perceived as requiring the most improvement, with EFL in second place and computer literacy in third place, followed by research skills. An extensive literature review was also conducted on the topic. Based on the findings, it is recommended that special education, EFL, computer literacy, and research skills receive the most focus during any future attempts to reform the Saudi education system, and that the input of Saudi pre-service teachers be consulted during any process of upgrading curriculum related to critical thinking, special education, research skills, and soft skills.
    13 0
  • Thumbnail Image
    ItemRestricted
    تمايز مستويات الاتجاهات نحو تعليم STEM وعلاقتها بالتفكير الناقد والتفكير الخلاق لدى الطلاب الموهوبين في المرحلة المتوسطة
    (Saudi Digital Library, 2021) Altobietey, Shatha Dakhilallaha; Ayoub, Alaa Eldin ; Alabbasi, Ahmed Mohamed
    هدفت الدراسة إلى التعرف على مستويات اتجاهات الطلبة الموهوبين نحو تعليم STEM باختلاف التفكير الناقد والتفكير الخلاق لديهم، ومعرفة درجة الارتباط بين مهارات التفكير الناقد والتفكير الخلاق باختلاف مستوياتهم نحو تعليمSTEM، التعرف على الفروق في اتجاهات الطلبة الموهوبين نحو تعليم STEM والتفكير الناقد والتفكير الخلاق تبعا لمتغيري النوع الاجتماعي، العمر الزمني. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، تكونت عينة البحث من (172) من الموهوبين والموهوبات بالمرحلة المتوسطة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من مدارس وفصول الموهوبين بمحافظه جده، وللإجابة على أسئلة البحث تم تطبيق مقياس الاتجاهات السائدة نحو تعليم STEM، اختبار التفكير الناقد لوطسن جلسر (الصورة المختصرة)، مقياس التفكير الخلاق. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائيا بين متوسطات مستويات اتجاهات الطلبة الموهوبين والتفكير الخلاق لديهم لصالح المستوى المرتفع، وعليه جاءت جميع النتائج للأبعاد (التنظيم الذاتي-الإبداع-الرغبة في المخاطرة-التكيف وإدارة التعقيد) مماثلة للدرجة الكلية في الفروقات الثنائية بين المستويات الثلاثة عدا بُعد (الفضول المعرفي)،أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة احصائيا بين مهارات التفكير الناقد باختلاف مستويات اتجاهاتهم نحو تعليم STEM، واشارات النتائج أيضا وجود علاقة ارتباطية بين اتجاهات الطلبة الموهوبين نحو تعليم STEM والتفكير الخلاق، بينما لا يوجد علاقة ارتباطية بين اتجاهات الطلبة الموهوبين نحو تعليم STEM والتفكير الناقد، أيضا لا توجد فروق ذات دلالة احصائيا تعزى إلى متغير النوع الاجتماعي بين مستويات اتجاهات الطلبة نحو تعليم STEM والتفكير الخلاق ماعدا بعد اتجاهات الطلبة نحو تعلم مهارات القرن الحادي والعشرين، لا توجد فروق ذات دلاله احصائيا على مهارات التفكير الناقد عدا مهارة التفسير توجد فروق ذات دلالة احصائيا لصالح الذكور، ومهارة وتقويم الحجج لصالح الاناث. أيضا لا يوجد فروق ذات دلالة احصائيا في مستويات اتجاهات الطلبة الموهوبين نحو تعليم STEM والتفكير الناقد والتفكير الخلاق لديهم باختلاف العمر الزمني على جميع ابعاد المقاييس ماعدا مستوى الاتجاهات نحو تعلم الرياضيات لصالح الصف الثاني المتوسط.
    173 0

Copyright owned by the Saudi Digital Library (SDL) © 2025