Breast Cancer Early Detection :|bKnowledge, Attitude And Practice of Female Physicians - An Intervention Study in PHCCS, Eastern Province, KSA

No Thumbnail Available
Date
2005
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
Cancer of the breast is the most common type of cancer among women. Since the causes of the disease remain obscure, primary prevention is not currently an available choice; this give early detection through screening more priority. This is a nonrandomized quasi-experimental design using before and after comparisons with a control group to evaluate the impact of a one-day educational program on 75 female physicians' Knowledge Attitude and Practice (KAP) on breast cancer prevention and early detection in AlKhobar, AlDammam, and AlQateef cities during the period Oct 2003- Feb 2004 assessed through a speciallydesigned structured questionnaire and examination of Mamma Care Breast Models. There were no significant statistical differences between the study and the control groups in terms of demographic variables and KAP before the intervention. Furthermore, there was no significant relationship between demographic characteristics of physicians and knowledge and practice of Breast Cancer (BC). However, the duration of both medical and Primary Health Care (PHC) practices have significant negative relationships with attitude toward BC early detection and management. KAP components, Knowledge, Attitude, and Practice showed no significant interrelations; however physician with better knowledge of BC early detection and management showed tendency to recommend BC screening. There were significant increases in KAP scores of physicians in the study group between before and after the educational program. The average score on knowledge increased from 67% to 96%. The number of physicians with positive attitudes increased from 18 (49%) to 32 (86%). Their skills in detecting breast lumps improved from an average score of 33% to 79%. It is recommended that BC educational programs should be integrated in medical program curricula and continuing programs for PHC professionals including physicians. Strict guidelines and policies on BC early detection and management should be implemented in PHC services.
Description
سرطان الثدي هو السرطان الأكثر شيوعاً بين النساء. ولأن أسبابه لا تزال مبهمة فإن طرق الوقاية الأولية غير متاحة حاليا وينصب الاهتمام على محاولة اكتشاف المرض مبكراً لزيادة فرص نجاح العلاج وبالتالي النجاة. نقوم في هذه الدراسة "التعرضية التدخلية" بتقييم تأثير "ورشة عمل " لمدة يوم واحد عن سرطان الثدي والاكتشاف المبكر له على المعرفة والتوجه ومهارات طبيبات مراكز الرعاية الصحية الأولية بالمنطقة الشرقية حيث يتم هذا التقييم بدراسة حالتي ما قبل و ما بعد التدخل على مجموعة الدراسة ومجموعة ضابطة. وقد شملت هذه الدراسة والتي تم تقييمها من خلال استبيان أعدته الباحثة بالإضافة إلى نماذج للثدي من برنامج " ماما كير " ، 75 طبيبة في مدن الخبر والدمام والقطيف في الفترة من شهر أكتوبر 2003 إلى فبراير 2004 بينت نتائج الدراسة أنه لم يكن هناك أي اختلاف ذو دلالة إحصائية بين مجموعة الدراسة والمجموعة الضابطة قبل إجراء ورشة العمل، كما أنه لم تثبت أي علاقة بين الخصائص الديموغرافية وبين المعرفة والتوجه والمهارات لدى الطبيبات باستثناء وجود علاقة عكسية بين فترة الخدمة والتوجه الإيجابي تجاه سرطان الثدي والاكتشاف المبكر للمرض. ومن جهة أخرى، لا توجد أي علاقة ثنائية بين أي من المعرفة والتوجه والمهارات ماعدا النصائح بإجراء الكشف المبكر التي تقدمها الطبيبات اللاتي لديهن معلومات أكثر عن المرض لمريضاتهن. كما أظهرت النتائج تحسناً كبيراً ذا دلالة إحصائية في المعرفة والتوجه والمهارات بعد ورشة العمل لدى مجموعة الدراسة حيث زاد معدل المعرفة من 67% إلى 96%، وارتفع التوجه الإيجابي من 18 طبيبة إلى 32 طبيبة، وارتفع معدل المهارات من 33 إلى 79%. يوصي، بناءً على هذه الدراسة، بالعمل على إدخال برنامج لسرطان الثدي في مناهج كليات الطب والعلوم الطبية والتعليم المستمر للعاملين في مجال الصحة بما فيهم الأطباء وإنشاء برنامج وطني شامل لسرطان الثدي.
Keywords
Citation
Collections