Saudi Cultural Missions Theses & Dissertations
Permanent URI for this communityhttps://drepo.sdl.edu.sa/handle/20.500.14154/10
Browse
2 results
Search Results
Item Restricted SECONDARY SCHOOL GIFTED STUDENTS’ ATTITUDE TOWARD THE CLASSERA LEARNING MANAGEMENT SYSTEM IN SAUDI ARABIA(Northern Illinois University, 2022) Alamri, Mansour; Hsu, Pi-SuiThe present study examined secondary students’ attitude toward the Classera learning management system (LMS) within the context of gifted education in Saudi Arabia. The theoretical framework that guided this study was the technology acceptance model (TAM). Data were collected using the TAM survey, which consisted three subscales: perceived usefulness, perceived ease of use, and attitude. The data were collected from 306 gifted students in a secondary school in Saudi Arabia. Results indicated that gifted students’ attitude toward the Classera LMS is positive and showed that perceived usefulness and perceived ease of use were statistically significant predictors of gifted students’ attitude toward Classera LMS, while qualitative data results highlighted several benefits of using the Classera LMS among gifted students and demonstrated several challenges. The results showed that Classera LMS is an easy tool to use and useful for learning among gifted students. This study suggests constant development of the Classera LMS. Yet, Classera appears ready to be used in gifted students’ schools at the secondary level.16 0Item Restricted القدرة التنبؤية للتفكير التأملي والذكاء العملي على إيجاد المشكلة لدى الطلبة الموهوبين بالمرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية(Saudi Digital Library, 2021) Alazmi, Ibtisam; Aljasim, Fatima Ahmed; Ayoub, Alaa Eldinهدف البحث الحالي إلى تحديد درجة التفكير التأملي والذكاء العملي لدى الطالبات الموهوبات في المرحلة الثانوية في المملكة العربية السعودية، وتحديد التأثيرات المباشرة للتفكير التأملي والذكاء العملي على إيجاد المشكلة لدى الطالبات الموهوبات، والتوصل إلى شكل النموذج البنائي المُفسر لطبيعة العلاقة بين مستويات التفكير التأملي والذكاء العملي وإيجاد المشكلة. اعتمد البحث على المنهج الوصفي التنبؤي القائم على نماذج المعادلة البنائية. تكونت عينة البحث من (100) طالبة تم اختيارهم بطريقة عشوائية. تم استخدام مقياس التفكير التأملي، ومقياس إيجاد المشكلة، ومقياس الذكاء العملي إعداد الباحثة. أظهرت النتائج أن التفكير التأملي لدى الطالبات الموهوبات جاء بمتوسط حسابي (3.63) وبدرجة فوق المتوسط، وأن أكثر مستويات التفكير التأملي لدى الطالبات الموهوبات كان بعد "الانهماك في التأمل"، ثم بعد "البصيرة". وأظهرت النتائج أن الذكاء العملي لدى الطالبات الموهوبات جاء بمتوسط حسابي (4.02) وبدرجة فوق المتوسط. كما أظهرت النتائج وجود تأثير دال إحصائياً للتفكير التأملي والذكاء العملي على إيجاد المشكلة لدى الطالبات الموهوبات. وتبين من نتائج طريقة الاحتمال الأقصى Maximum Likelihood Method مطابقة النموذج المقترح للبيانات. بناء على النتائج قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات.110 0