Saudi Cultural Missions Theses & Dissertations
Permanent URI for this communityhttps://drepo.sdl.edu.sa/handle/20.500.14154/10
Browse
3 results
Search Results
Item Restricted The Methods and Approaches to Reduce the Dominance of Cars and Long Travel Time in Riyadh to Improve Individual Mental and Physical well-being(Saudi Digital Library, 2023-10-22) Almakki, Fatimah; Jayakody, ChathuUnder the 2030 vision laid out by the Saudi government, emphasizing sustainability and enhanced transportation, this research examined methods and approaches to reduce car dominance and long travel times in Riyadh, Saudi Arabia, to enhance individual mental and physical well- being. A survey answered by 118 individuals living in Riyadh was used to measure their satisfactions and perspectives on the neighborhoods, public transport, car-sharing, pedestrians, and awareness. A comparative analysis compared Riyadh with international best practices in sustainable mobility and their impact on well-being. This study intends to develop criteria for urban planning that support sustainable transportation and neighborhood design, improving Riyadh's residents' mental and physical well-being.10 0Item Restricted An Ontological Framework for Implementing Soft Mobility Knowledge Model in Urban Areas(Saudi Digital Library, 2023-07-17) Bahshwan, Rakan; De Lotto, Robertoهذه الدراسة عبارة عن أطروحة دكتوراه ساهمت في مجال التخطيط والتصميم والسياسة الحضرية لا سيما في مجال التنقل والنقل. كثيرًا ما يتم تكليف خبراء النقل والمؤسسات الحكومية بإجراء البحوث النظرية والتطبيقية من أجل تطوير وتحسين أداء أنظمة النقل الوطنية الخاصة بهم. يعد تخطيط التنقل مجالًا واسعًا يعتمد على بيانات من تخصصات علمية متعددة. عند التخطيط للتنقل من المهم تبني منظور شامل يأخذ في الاعتبار الجوانب المختلفة المتعلقة بالتنقل السهل. اليوم يعد التنقل السهل (مثل المشي والدراجات الهوائية) شكلاً أساسيًا من أشكال التنقل الحضري المستدام حيث إنه يوفر الطاقة، ويحسن الصحة، ويوفر خيارات نقل ميسورة ومرنة، ويقلل من الازدحام المروري، ويحسن العلاقات والاندماج الاجتماعي، ويعزز إمكانية الوصول، ويجدد الحياة في المساحات العامة، ويدعم السياحة، ويقلل من الانبعاثات الضارة. لكي يكون التنقل السهل فعال في بيئة حضرية يجب أن يكون مترابط ونظيري. بالإضافة إلى ذلك مطلوب عملية أو نظام دعم القرار لإدارة العناصر الحضرية وعناصر نظام التنقل السهل مثل التكاليف العامة للبنية التحتية، والتكاليف العامة للصيانة، والحوافز العامة المحتملة للدراجات الهوائية أو الدراجات الكهربائية، والتكاليف الخاصة لشراء وسائل التنقل، والتكاليف الخاصة للوقت، والنمذجة. في الحقيقة هناك حاجة إلى علم الوجود (الأنطولوجيات) الشامل والدقيق لعملية النمذجة وأنظمة دعم القرار. علم الوجود مناسب تمامًا لمواجهة تحديات تعقيد النظام والبيانات غير المنظمة بشكل جيد. يركز استخدام مناهج تطوير علم الوجود في المقام الأول على تحديد المفاهيم التي يمكن تفسيرها آليًا والعلاقات بين هذه المفاهيم في مجالها. يوفر ذلك فوائد كبيرة للعديد من التخصصات العلمية بما في ذلك التنقل والنقل. كما أن هنالك آخرون تابعوا أهداف إنشاء ومشاركة مفاهيم المجال بهدف السماح لخبراء المجال بإعادة استخدام معرفة المجال، وتمكين الباحثين من تحليل معرفة المجال والتعبير عن افتراضاته، ومساعدة الأفراد ووكلاء البرمجيات في فهم بنية مفاهيم المجال. وبالرغم من ذلك إلا أننا نجد نقصا في الاهتمام البحثي في مجال تخطيط التنقل للتنقل السهل. تم نشر عدد قليل من تطوير المشاريع الوجودية المتعلقة بالحركة اللينة منذ عام 2002. من أجل ذلك الغرض استخدمت هذه الدراسة مناهج تطوير علم الوجود لإنشاء نموذج معرفي للتنقل السهل في الويب الدلالي لتوفير معلومات واضحة ومبسطة وأساسية للمخططين والمهندسين والمشغلين في مجالات التنقل والنقل على جميع مستويات الحكومة والإدارة لتحقيق الاستدامة في قرارات التنقل الحضري. ركزت هذه الدراسة على العناصر الأساسية للعلاقة المكانية والتي تتكون من البنية التحتية للتنقل السهل، والشبكات للتنقل السهل، والأنماط للتنقل السهل، والتدفقات للتنقل السهل، ينصب تركيزها فقط على المشي وركوب الدراجات. تم اعتماد وتنفيذ المراحل التالية للدراسة: تحديد الهدف والنطاق، وجمع المعلومات واستخراجها، والهيكلة الأولية، وإضفاء الطابع الرسمي، والنشر، والتقييم. كما تم اختيار منهجية بسيطة لهندسة المعرفة مبنية على برنامج بروتيجيه "Protégé" وهي طريقة تم الاستشهاد بها على نطاق واسع لتطوير علم الوجود. أدى ذلك إلى تطوير نموذج معرفة شامل للتنقل الناعم باعتباره علم الوجود الثقيل في لغة أنطولوجيا الويب "OWL". تم تحديد العديد من مفاهيم العناصر المكانية الأساسية وحالاتها، وتم توضيح عدد قليل من حيث تحديد كيفية تصرفهم. أخيرًا وفر النموذج أيضًا تمثيلًا بيانيا للتنقل السهل والوصول التلقائي إلى البيانات القائمة على علم التنقل السهل. سوف يستفيد المهتمون بالتخطيط والتصميم والسياسة في المناطق الحضرية وخاصة التنقل والنقل من هذه الدراسة.49 0Item Restricted Understanding Medical Professionals’ Perceptions of Green Infrastructure and its Role in Health-centred Planning(2022) Yahyan, Leena; Collins, AlexandraGreen infrastructure (GI) is a form of urban planning that has been recognised for its capacity to increase the environmental sustainability of construction projects and create positive health outcomes for its users. Increasingly, stakeholders are beginning to understand the conceptual benefits of GI in health-centred planning (HCP), which focuses on creating built environments with specific positive health outcomes in mind. A central challenge of GI in HCP projects is its highly interdisciplinary nature, which demands involvement from not only traditional urban planning stakeholders but specialists in GI and medical professionals. The relatively recent focus on GI in HCP means that experts with the prerequisite interdisciplinary skillset able to advise on such projects are often in short supply. Hand-in-hand with this comparative lack of specialism in the area is the small pool of peer-reviewed literature on the topic. Critical in the development of effective HCP projects are medical professionals who lend a unique and valuable perspective on the preventative and therapeutic value of specific planning interventions. The following research project, a part of the broader EU Horizon 2020 HEAlthier Cities through BlueGreen Regenerative Technologies (HEART) project, aims to understand the perception of medical professionals concerning GI and its role in HCP and explore how this impacts the practical role that they can play in urban planning processes. A literature review is conducted to explore the existing understanding of the research question. Following this, a series of semi-structured interviews with practicing medical professionals, some participants of the HEART project and some not, are conducted. Thematic analysis of the interviews reveals that while the concepts of GI and HCP are viewed favourably, and the broad health impacts are well understood, there is less clarity amongst medical professionals on the practical role they can play in the planning process as well as disparate perspectives on motivators for involvement in such work. Recommendations are made to promote engagement and encourage the adoption of GI in HCP32 0