درجة تحقيق منهج الرياضيات الابتدائي المطور لحاجات الموهوبين من وجهة نظر معلمي ومشرفي المادة في مدينة الرياض
No Thumbnail Available
Date
2015
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة تحقيق المنهج المطور الابتدائي للرياضيات للصف (الرابع) لحاجات الطلبة الموهوبين المعرفية وغير المعرفية بناءً على وجهات نظر معلمي ومشرفي المادة، وكذلك التعرف على الجوانب الإيجابية وجوانب القصور في المنهج المطور الابتدائي للرياضيات. وقد تكونت عينة الدراسة من (۲۰۰) معلماً، و(۱۸) مشرفاً في مدينة الرياض، واستخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي في دراسته وذلك بإعداد استبانة مكونة من مجالين المجال المعرفي ويضم أربعة محاور المحتوى التدريبات الأنشطة الأساليب) والمجال غير المعرفي وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: في المجال المعرفي درجة التحقيق عالية من وجهة نظر معلمي ومشرفي المادة، وفي المجال غير المعرفي كانت عالية من وجهة نظر معلمي المادة ومتوسطة من وجهة نظر مشرفي المادة. كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة أقل من ( ٠٠٥) بين المعلمين والمشرفين في درجة التحقيق في المجالين المعرفي وغير المعرفي لصالح المعلمين، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة أقل من (۰) تعزى لسنوات الخبرة المعلمين من (٥-١٠) سنوات، ومن (١١-١٥) سنة، وأكثر من ١٥سنة في تحقيق محوري المحتوى والأنشطة والمجال غير المعرفي، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة أقل من ( ٠٠٠٥ ) تعزى لدورات المعلمين حول المنهج في تحقيق محور الأنشطة، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة أقل من ( ٠٠٥) تعزى المؤهل المعلمين لصالح المؤهل الأعلى في جميع المجالات والمحاور. ولا توجد فروق تعزى لمتغير الخبرة والمؤهل المشرفين في تحقيق جميع المجالات والمحاور. وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج تم تقديم عدد من التوصيات منها: عقد دورات تدريبية لتبصير معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية بجوانب منهج الرياضيات المطور الابتدائي المتعلقة بالموهبة والمتضمنة له، وعقد دورات تدريبية من قبل مختصين في تربية الموهوبين لتبصير معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية بالأساليب التدريسية الحديثة المرتبطة بتعليم الطلبة الموهوبين والتي تختلف إلى حد كبير عن تعليم الطلبة العاديين، أيضاً إثراء البرامج والورش التدريبية للمعلمين والمشرفين بحاجات الطلبة الموهوبين وكيفية تلبيها من خلال منهج الرياضيات المطور، توفير البرمجيات والوسائل التعليمية المساعدة في منهج الرياضيات الابتدائي المطور والاستفادة منها كوسيلة لجذب الطالب وخصوصاً الطالب الموهوب الكلمات المفتاحية الموهية، حاجات الموهوبين، منهج الرياضيات المطور
Description
This study aimed to know the degree of achievement of mathematicsdeveloped curriculum in elementary schools [fourth grade] to the cognitive and non-cognitive needs of gifted students. Based on the views of teachers and supervisors of the subject. The study aimed, also, to identify the positive and negative aspects of mathematics-developed curriculum. The study sample consisted of (200) teachers, and (18) supervisors in Riyadh. The researcher used the descriptive survey. A questionnaire of two aspects has been composed; the cognitive aspect which has four fields: (Content-Exercises - Activities- Methods), and the non-cognitive aspect. The study found the following results: first, in the cognitive aspect, the degree of achievement was high from the viewpoint of teachers and supervisors of the subject. Second, in the non-cognitive aspect, the degree of achievement was high from the viewpoint of teachers and medium from the viewpoint of supervisors. There are also statistically significant differences at level of significance less than (α ≤ 0.05) between teachers and supervisors in their views towards the degree of achievement in both aspects; cognitive and non-cognitive. It was for the teachers' welfare. There are statistically significant differences at level of significance less than (α ≤ 0.05) which is due to the years of experience of teachers classified as (5-10 years), and (11-15 years), and more than 15 years, in the degree of achievement in fields of content, activities and in noncognitive aspect. There are also statistically significant differences at level of significance less than (α ≤ 0.05) due to teachers' training related to the curriculum in degree of achievement in field of activities. There are also statistically significant differences at level ofsignificance less than (α ≤ 0.05) due to teachers' qualifications. Teachers of high qualifications have better achievement in all aspects and fields. There are no differences due to differences in experience and qualification for supervisors in the degree of achievement in all aspects and fields. In light of the above findings, the study presents a number of recommendations including: First, Training sessions should be held to train mathematics teachers in elementary schools of all aspects of Mathematics developed curriculum, including what related to the gifted. Second, Training courses by specialists should be held in elementary schools for the gifted to train mathematics teachers on methods of modern teaching of gifted students, which greatly differs from teaching ordinary students. Third, enriching programs and training workshops for teachers and supervisors should be achieved to meet the needs of gifted students, and how to meet these needs through mathematics-developed curriculum. Fourth, providing software and teaching aids to help in teaching mathematics-developed curriculum and to benefit from the curriculum as a means to attract students, especially the gifted. Key words: the gift, the gifted needs, mathematics-developed curriculum
Keywords
الطلبة الموهوبين, منهج الرياضيات المطور, حاجات الطلبة الموهوبين