القدرة على اتخاذ القرار وعلاقتها بالثقة بالنفس لدى طلبة الصف الثـالث ثانوي بمحافظة الأحساء

No Thumbnail Available
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى القدرة على اتخاذ القرار لدى طلبة الصف الثالث ثانوي بمحافظة الأحساء، والكشف عن الفروق بينهم في القدرة على اتخاذ القرار تبعًا لعدد من المتغيرات هي: النوع (ذكور / إناث)، نظام الدراسة النظام العام / نظام المقررات)، مستوى تعليم الأب، مستوى تعليم الأم، الدخل الأسري، وما إذا كان هنالك تأثير للتفاعل بين هذه المتغيرات في القدرة على اتخاذ القرار. والتعرف على طبيعة العلاقة بين القدرة على اتخاذ القرار والثقة بالنفس والكشف عن إمكانية التنبؤ بالقدرة على اتخاذ القرار من خلال الثقة بالنفس. بلغت عينة الدراسة (٥٤٢)؛ منهم (٢٧٣) طالبًا، و (٢٦٩) طالبةً من الصف الثالث ثانوي، وقد تم اختيارهم باتباع طريقة العينة العنقودية العشوائية تمثلت أدوات الدراسة في مقياسين من إعداد الباحثة ، هما مقياس القدرة على اتخاذ القرار، ومقياس الثقة بالنفس، بالإضافة لاستمارة البيانات الأولية تم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) حيث تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية : معامل ارتباط بيرسون المتوسطات والانحرافات المعيارية اختبار تحليل التباين المتعدد، معامل الانحدار المتعدد أسفرت النتائج عن أن طلبة الصف الثالث ثانوي يمتلكون مستوى متوسطا من القدرة على اتخاذ القرار. كما أسفرت عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ٥... في القدرة على اتخاذ القرار فيما يتعلق بالبعد الأكاديمي تبعا لمستوى تعليم الأم في اتجاه الأمهات ذوات التعليم الجامعي فما فوق، وفيما يتعلق بالبعد الشخصي والأكاديمي أظهرت النتائج فروقًا تبعًا لمتغير الدخل الأسري، في اتجاه الطلبة ذوي الدخل المرتفع. بينما لم توجد فروق بين الطلبة في القدرة على اتخاذ القرار تبعًا للنوع ونظام الدراسة ومستوى تعليم الأب. كما أسفرت النتائج عن وجود تفاعل ثنائي بين النوع و مستوى تعليم الأم القيمة الاحتمالية ٠,٠٤ ) ، وبين النوع ونظام الدراسة القيمة الاحتمالية (۰,۰۰۸، وبين النوع والدخل الأسري (القيمة الاحتمالية ٠٥,.) في القدرة على اتخاذ القرار. بينما لم يوجد تأثير للتفاعل الخماسي بين متغيرات الدراسة النوع، نظام الدراسة، مستوى تعليم الأب، مستوى تعليم الأم، الدخل الأسري) في القدرة على اتخاذ القرار، كذلك أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا عند مستوى دلالة ١... بين القدرة على اتخاذ القرار والثقة بالنفس معامل الارتباط = ۸۸۹,)، وأنه يمكن التنبؤ بالقدرة على اتخاذ القرار من خلال الثقة بالنفس.
Description
The present study aims to investigate the level of decision making ability among third grade secondary students in Al-Ahsa in Saudi Arabia, and also intended to find out the differences in decision making ability according to gender (male/female), parents' level of education, and income, and study system ( general system/courses system).The study also tested the interactions ( binary and fivefold ) between all these variables on the decision making ability .Moreover the study tried to measure the relationship between decision making ability and self-confidence and to find out the possibility of predicting decision making ability through the variable of self-confidence. The sample size was 542 students: (273) male, (269) female, drawn randomly using the cluster sampling technique. Data was collected using two scales prepared by the researcher, the first was decision making ability scale and the second one was self-confidence scale in addition to bio- data sheet. The Statistical Package For Social Sciences (SPSS) was used for data analysis, the tests used were : Pearson Correlation Coefficient, Multivariate analysis of variance (MNOVA), and Multiple Regression, in addition to means and standard deviations. Results showed that students have an average decision-making ability, and there were significant differences in decision-making ability regarding academic dimension at the level 0.05, according to mothers' level of education in the favour of the university education .Likewise, significant differences were found in decision-ability regarding income variable in the favour of high income group. However, there were no differences according to the rest of the variables (gender, fathers' educational level, study system). Results also showed that there were three significant binary-interactions affecting decision-making , the first was between mothers' education and gender ( P= 0.04) , the second was between study system and gender ( P=0.008) , and the third one was between income and gender( P=0.05). However, the fivefold interaction (gender, study system, mothers' education, fathers' education, income) on decision-making did not exist .Finally the relationship between decision-making ability and self-confidence had shown a higher statistical significance at the level 0.01( R= .88 ,P= .00) hence ,self-confidence can predict decision making ability (P=.00).
Keywords
القدرة على اتخاذ القرار, الثقة بالنفس
Citation
Collections