SACM - Jordan
Permanent URI for this collectionhttps://drepo.sdl.edu.sa/handle/20.500.14154/9658
Browse
664 results
Search Results
Item Restricted أثر إدارة التنوع في تطوير المنظمات الذكية في شركات الاتصالات العاملة بالسعودية(Saudi Digital Library, 2025) العوذه, فيصل مساعد نزال; شطناوي, هشام عليأثر إدارة التنوع في تطوير المنظمات الذكية في شركات الاتصالات العاملة بالسعودية4 0Item Restricted The Impact of Digital Transformation on Human Resources Practices at Health Holding Company in Kingdom of Saudi Arabia(Saudi Digital Library, 2025) Alsarhani, Mohammad Bin Ibrahim; Alkhawaldeh, KhaldounThis study aimed to identify the impact of digital transformation in its dimensions (human requirements, technical requirements, and digital culture) on human resources practices in its dimensions (selection and appointment, training and development, and performance evaluation) at the Health Holding Company in the Kingdom of Saudi Arabia. The study followed the descriptive quantitative approach, and data were collected from a stratified random sample of 385 respondents working in the Health Holding Company to ensure representation of different employee categories. The results were analyzed using PLS4 software to verify the hypotheses. The results indicated that digital transformation has a positive impact on human resources practices in all its dimensions. The study concluded that digital transformation positively affects selection and appointment, training and development, and performance evaluation. In light of the results, the study recommended a set of recommendations, the most prominent of which was enhancing interest in digital transformation due to its role in positively impacting human resources practices through the process of integrating digital technology into various aspects of the company's work to improve efficiency, enhancing performance, and simplifying operations, which contributes to improving the quality of services and developing human resources. In addition to the need to enhance attention to human requirements through the skills and knowledge that employees must possess to achieve effective digital transformation, this includes training on new technologies and developing digital skills7 0Item Restricted The Impact of Competitive Strategies on the Organizational Performance of Hotels in the Kingdom Of Saudi Arabia: The Moderating Role of Digital Transformation(Saudi Digital Library, 2025) Alhizan, Saleh; Almala, EmadThis study aimed to explore the impact of competitive strategies—namely cost leadership, differentiation, and focus strategies—on organizational performance, which includes customer satisfaction, internal processes, and learning and growth dimensions, in hotels located in the Kingdom of Saudi Arabia. Additionally, the study sought to identify the moderating role of digital transformation in the relationship between competitive strategies and organizational performance. The study employed a descriptive analytical quantitative methodology. Basic statistical analyses such as frequencies, percentages, means, and standard deviations were conducted using SPSS, while structural equation modeling (SEM) and hypothesis testing were performed using Smart PLS 4. The study population comprised all managers working in seven five-star hotels in Riyadh, totaling 160 managers. The study used a comprehensive survey sampling technique. The results indicated a statistically significant positive relationship between competitive strategies and organizational performance. Furthermore, digital transformation was found to positively moderate and enhance this relationship. The study recommended the need to strengthen the comprehensive implementation of competitive strategies in hotels, with particular emphasis on developing cost leadership, differentiation, and focus strategies in line with market demands and customer needs. Keywords: Competitive Strategies, Organizational Performance, Digital Transformation, Hotels in the Kingdom of Saudi Arabia.6 0Item Restricted التحديات القانونية للفساد والتنمية المستدامة دراسة مقارنه(Saudi Digital Library, 2025) العوذه, مساعد نزال مساعد; الشمايلة, غالببحث في التحديات القانونية للفساد والتنمية المستدامة رساله مقدمه لانها درجه دواسة الماجستير القانون دراسة مقارنة بين القانون السعودي والقانون الاردني .20 0Item Restricted اثر التدفق النقدي الحر على الابتكار : الدور المعدل لخصائص مجلس الادارة(Saudi Digital Library, 2025) الشمري, محمد سلمان محمد; حسين, لينا فؤادهذه الدراسة تعتمد على حلول مشاكل التدفق النقدي الحر على الابتكار : هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر التدفق النقدي الحر في الابتكار في الشركات الصناعية السعودية، كما هدفت إلى التعرف على دور خصائص مجلس الإدارة (حجم مجلس الإدارة، خبرة مجلس الإدارة، عدد النساء في مجلس الإدارة، فصل منصب المدير التنفيذي عن رئيس مجلس الإدارة، ونشاط مجلس الإدارة) على العلاقة بين التدفق النقدي الحر على الابتكار في الشركات الصناعية السعودية. ولتحقيق اهداف الدراسة تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي. وتكون مجتمع الدراسة من الشركات الصناعية السعودية المدرجة في البورصة "تداول"، وعددها (60) شركة، بينما اشتملت العينة على (51) شركة صناعية. وتم جمع البيانات الأولية من التقارير والقوائم المالية السنوية للشركات الصناعية وللفترة (2018-2023). واستخدمت الدراسة الأساليب الإحصائية الوصفية لتحليل البيانات، وتحليل الانحدار الخطي المتعدد والهرمي التفاعلي لاختبار الفرضيات، بالاعتماد على البرنامج الاحصائي E-views. وتوصلت الدراسة إلى وجود أثر إيجابي للتدفق النقدي الحر على الإبتكار في الشركات الصناعية السعودية، ووجود دور لخصائص مجلس الإدارة على العلاقة بين التدفق النقدي الحر على الابتكار في الشركات الصناعية السعودية. واوصت الدراسة بتخصيص الشركات الصناعية السعودية نسبة ثابتة من التدفقات النقدية الحرة للابتكار، بما يضمن استثمارًا فاعلاً في التقنيات الجديدة، وتوظيف مدراء ذوي خبرة في البحث والتطوير والتكنولوجيا لتقييم فرص الابتكار بشكل أفضل.1 0Item Restricted أثر الثقافة التنظيمية في تحقيق التميز المؤسسي في مؤسسة البريد السعودي(Saudi Digital Library, 2025-06) العنزي, ثامر; الزعبي, محمدهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الثقافة التنظيمية في تحقيق التميز المؤسسي في مؤسسة البريد السعودي، اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الكمي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع الإداريين والعاملين في مؤسسة البريد السعودي بمنطقة الحدود الشمالية وعددهم (330) موظف وموظفة، وقد تم إرسال استبانة إلكترونية للعاملين في مؤسسة البريد السعودي، وقد تم الحصول على (164) استبانة جميعها صالحة لأغراض التحليل الإحصائي. تم استخدام تحليل الانحدار الخطي المتعدد وتحليل الانحدار الخطي البسيط كأساليب إحصائية لتحليل فرضيات الدراسة. أظهرت الدراسة مجموعة من النتائج أهمها وجود أثر ذو دلالة للثقافة التنظيمية بأبعادها (القيم التنظيمية، المعتقدات التنظيمية، التوقعات التنظيمية، الأعراف التنظيمية) في التميز المؤسسي في مؤسسة البريد السعودي. أوصت الدراسة مؤسسة البريد السعودي بمواصلة ترسيخ القيم والمعتقدات المشتركة وتوضيح التوقعات التنظيمية لدعم السلوكيات الموجهة نحو التميز. وتطوير بيئة عمل تشجع على التعاون وتبادل الخبرات وتعزز الابتكار والمبادرة لدى العاملين، وتفعيل دور القيادات في تجسيد الثقافة التنظيمية المرغوبة وتبني سياسات تعزز التواصل المفتوح.18 0Item Restricted Evaluating Facility Operation Management in Saudi Post Offices Through Key Performance Indicators (KPIs)(Saudi Digital Library, 2025-05) Alanazi, Awadh; Rabi, MusabThis thesis examines Facility Operation Management (FOM) performance in Saudi Post Offices through Key Performance Indicators (KPIs). The research investigates how the current KPI application assists and enhancing facility operations management across important areas: cost efficiency, customer service quality, operation and maintenance quality, business continuity, and occupational health and safety. Moreover, it examines the difficulties and limitations experienced in applying and using KPIs in facility operation management. The study seeks to give a thorough knowledge of KPIs' present application, their influence on FOM performance, and the challenges impeding their successful acceptance. A quantitative approach was adopted for this research. The study sample was selected from among the managers, supervisors and senior employees involved in managing the Saudi post offices in the Kingdom of Saudi Arabia. Data was collected through a structured questionnaire. The results confirmed that there is significant impact of the selected KPIs on enhancing facility operation management performance, and there are few challenges facing implementation of these KPIs in facility operation management. The results guide the creation of a workable framework for recognizing and applying appropriate key performance indicators (KPIs) to maximize operational management practices of Saudi Post Offices, therefore improving overall performance, service delivery, and operational efficiency. Keywords: Facility operation management, Key performance indicators, Postal offices.0 0Item Restricted أثر التحول الرقمي في استدامة الأعمال في شركة زاجل إكسبريس للحلول اللوجستية(Saudi Digital Library, 2025) البلوي, عبدالرحمن علي جميعان; مخامرة, هبةتهدف هذه الدراسة إلى تحليل أثر التحول الرقمي في تعزيز استدامة الأعمال، وذلك من خلال دراسة حالة شركة إكسبريس. تم التركيز على كيفية توظيف التقنيات الرقمية في تحسين الكفاءة التشغيلية، وتعزيز القدرة التنافسية، وتحقيق أهداف الاستدامة على المدى الطويل. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتم جمع البيانات من خلال مقابلات مع موظفي الشركة وتحليل الوثائق الرسمية. أظهرت النتائج أن التحول الرقمي ساهم بشكل كبير في تطوير العمليات الداخلية وتحسين تجربة العملاء، مما انعكس إيجابًا على استدامة الأعمال في بيئة عمل ديناميكية وسريعة التغير. توصي الدراسة بضرورة الاستثمار المستمر في البنية التحتية الرقمية وتطوير الكفاءات البشرية لتحقيق أفضل نتائج من التحول الرقمي.12 0Item Restricted أثر التدقيق الرشيق في إدارة المخاطر المؤسسية في الشركات الصناعية السعودية(Saudi Digital Library, 2025) العنزي, عادل; علي, أسامةهدفت الدراسة إلى التعرف على أثر التدقيق الرشيق بأبعاده (قيمة عمليات التدقيق، تدفق عمليات التدقيق، متابعة عمليات التدقيق، جاذبية عمليات التدقيق، كمال عمليات التدقيق) في إدارة المخاطر المؤسسية بأبعادها (البيئة الداخلية، تحديد الأهداف، المعلومات والاتصال، الاستجابة للمخاطر، تقييم المخاطر) في الشركات الصناعية السعودية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، تكون مجتمع الدراسة من كافة الشركات الصناعية السعودية المدرجة في السوق المالية السعودية "تداول"، والبالغ عددها (60) شركة صناعية حتى نهاية عام (2024)، وتكونت عينة الدراسة ممن يعملون في دوائر المالية والتدقيق والرقابة وإدارة المخاطر والتخطيط وتكنولوجيا المعلومات، ونظراً لعدم وجود إفصاحات محددة عن عدد الموظفين في هاتين الدائرتين، ولاختلاف الهياكل التنظيمية بين الشركات، فقد تم توزيع (360) إستبانة إلكترونية وبمعدل (6) إستبانات في كل شركة. وتم استرداد (287) إستبانة، كانت جميعها ملائمة لغايات التحليل، وتم استخدام برمجية (SPSS) لتحليل البيانات، وظهرت النتائج إلى وجود أثر معنوي للتدقيق الرشيق بأبعاده في إدارة المخاطر المؤسسية بأبعادها في الشركات الصناعية السعودية، وأوصت الدراسة بزيادة اعتماد إدارات الشركات الصناعية السعودية على تقارير الأداء للحصول على معلومات موثوقة تستند عليها في صياغة سياساتها، وبناء الحلول المناسبة لمعالجة تكاليفها التشغيلية، وتبني إدارات الشركات الصناعية السعودية الممارسات التي تسهم في تعزيز المرونة في عمليات التدقيق وتكيفها مع تغيرات العمل، وتحديد مسار واضح ومحدد في جميع مراحل التدقيق.25 0Item Restricted اثر الرشاقة الاستراتيجية في تحسين التميز التنظيمي لدى وزارة العدل في المملكة العربية السعودية(Saudi Digital Library, 2025) الشراري, عطالله; الشراري, حاكمهدفت الدراسة الى التعرف على أثر الرشاقة الإستراتيجية بأبعادها وضوح الرؤية، والمقدرات الجوهرية والحساسية الاستراتيجية، والمسؤوليات المشتركة في تحسين التميز التنظيمي بأبعاده تميز الموارد البشرية وتميز الهيكل التنظيمي، وتميز الثقافة التنظيمية في وزارة العدل في المملكة العربية السعودية، تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، واعتمدت الدراسة على الإستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات من عينه الدراسة، وتكون مجتمع الدراسة من العاملين في وزارة العدل السعودية والبالغ عددهم (2213) موظفاً، حيث اعتمدت الدراسة على سحب عينة عشوائية بسيطة، وقام الباحث بتوزيع (327) إستبانة على أفراد عينة الدراسة، وبلغت الاستبيانات الخاضعة للتحليل الإحصائي (321) استبانة من أصل الاستبانات الموزعة، حيث تم تحليل هذه البيانات لتحديد أثر الرشاقة الإستراتيجية والتميز التنظيمي من خلال برنامج (25) SPSS) وأظهرت نتائج الدراسة أن الرشاقة الإستراتيجية في وزارة العدل السعودية قد جاءت ضمن المستوى المرتفع وأن التميز التنظيمي في وزارة العدل السعودية قد جاء ضمن المستوى المرتفع، كما أظهرت النتائج وجود اثر ذو دلالة احصائية للرشاقة الإستراتيجية بأبعادها (وضوح الرؤية، والمقدرات الجوهرية، والحساسية الاستراتيجية والمسؤوليات المشتركة في تحسين التميز التنظيمي بأبعاده تميز الموارد البشرية، وتميز الهيكل التنظيمي وتميز الثقافة التنظيمية في وزارة العدل في المملكة العربية السعودية. واستناداً إلى نتائج هذه الدراسة أوصت الدراسة بعدة توصيات أهمها يجب تحديث الرؤية الاستراتيجية بانتظام بناء على المتغيرات السياسية، القانونية، والاقتصادية لضمان توافق الوزارة مع التوجهات الوطنية والعالمية، مع التأكيد على أهمية أن تكون هذه الرؤية متوافقة مع أهداف المملكة ورؤية 2030. الكلمات المفتاحية الرشاقة الإستراتيجية، التميز التنظيمي، وزارة العدل السعودية31 0