فعالية برنامج إلكتروني في تحسين التواصل الاجتماعي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد

No Thumbnail Available
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Saudi Digital Library
Abstract
هدف البحث الحالي إلى الكشف عن فاعلية برنامج إلكتروني في تحسين بعض مهارات التواصل الإجتماعي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد ، وتكونت عينة البحث من ( 14 ) طفل وطفلة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد موزعين على مجموعتين ، مجموعة تجريبية و عددها ( 7 ) أطفال ومجموعة ضابطة وعددها ( 7 ) أطفال ، تراوحت أعمارهم بين ( 5-10 ) سنوات ، من مختلف مناطق المملكة العربية السعودية تكونت أدوات البحث من مقياس مهارات التواصل الاجتماعي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد (إعداد الباحثة ) ، وبرنامج إلكتروني لتحسين مهارات التواصل للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد ( إعداد البحاثة ) ، تم استخدام المنهج شبه التجريبي في اجراء البحث أشارت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب افراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي و البعدي على مقياس مهارات التواصل الاجتماعي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد على القياس البعدي ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي على مقياس مهارات التواصل الاجتماعي ، و عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب القياس البعدي و التتبعي للمجموعة التجريبية على مقياس مهارات التواصل الاجتماعي ، حيث توصي الباحثة بتصميم وإعداد برامج إلكترونية خاصة بالأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد تساعد في تحسين سلوكيات أخرى.
Description
The present research aimed to determine the effectiveness of an Electronic Program on Improving Social Communication of Children with Autism Spectrum Disorder. The research sample consisted of (14) children with Autism spectrum disorder, Distributed in two groups, the experimental group consisted of (7) children and the control group consisted of (7) children, their ages range between (5-10) years old, from various parts of the Saudi Arabian Kingdom. The research tools included social communication scale of children with Autism spectrum disorder (prepared by the researcher) and an electronic program to improve social communication of children with Autism spectrum disorder (prepared by the researcher). Where a semi-experimental approach was used. The results showed statistically significant differences between the experimental group in the pre application and post application on the social communication scale of children with Autism spectrum disorder for the post measurement. And no statistically significant differences between the experimental group and the control group on the post application on the social communication scale for the experimental group. And no significant differences between the post and follow-up measurement of the experimental group on the social communication scale. The researcher recommends to design and preparation electronic programs to improve other behavior among children with Autism spectrum disorder
Keywords
social communication, children with Autism spectrum disorder, electronic program, الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد, التواصل الاجتماعي, برنامج الكتروني
Citation
Collections